Koivulahden Säästöpankin asiakasmäärä ja kannattavuus kasvoi – ”Samalla olemme tietoisia siitä, että monilla tekee juuri nyt tiukkaa”

Kristian Sillanpää, Fredrik Björk, Kvevlax Sparbank
Kristian Sillanpää, Fredrik Björk.

Koivulahden Säästöpankki päätti menneen vuotensa erinomaiseen tulokseen. ”Asiakkaamme ja suomalaiset ylipäätään ovat erittäin hyviä hoitamaan lainojaan, mutta samalla olemme tietoisia siitä, että henkilökohtaisen talouden marginaali on monella kaventunut”, sanoo toimitusjohtaja Fredrik Björk.

Koivulahden Säästöpankki on esitellyt historiallisesti kenties lyhyimmän tilinpäätösvuotensa. Pankki julkistaa nyt tilinpäätöksen, jonka luvut ovat menneen vuoden neljältä viimeiseltä kuukaudelta.

– Tämä johtuu siitä, että vaihdoimme syyskuussa yhtiömuotomme osakeyhtiöksi. Tämän poikkeuksellisen kauden jälkeen voimme jälleen palata normaaliin, kalenterivuoteen perustuvaan tilikauteen, selittää Koivulahden Säästöpankin toimitusjohtaja Fredrik Björk.

Vahva tulos

Fredrik Björk, Kristian Sillanpää, Koivulahden säästöpankki
Fredrik Björk, Kristian Sillanpää.

Luvut pankin tilinpäätöksessä näyttävät lyhyestä tilikaudesta huolimatta erittäin vahvoilta. Kirkkaimpana tähtenä loistaa lähes 2,9 miljoonan euron korkonetto. Sen ansiosta neljä kuukautta kestäneen kauden tulos ylsi reiluun 1,3 miljoonaan euroon.

Koivulahden Säästöpankin omistaa sataprosenttisesti Koivulahden Säästöpankkisäätiö sr, joka siten myös päättää rahojen käyttötarkoituksesta.

– Päätöksen tekevät omistajat, mutta koko idea yhtiömuodon muuttamisessa ja säätiön perustamisessa oli varmistaa, että voittovaroilla voidaan jatkossakin edistää paikallista osallisuutta ja tukea yleishyödyllisiä hankkeita, Björk sanoo.

Uusia asiakkaita

Koivulahden Säästöpankki sai viime vuonna 854 uutta asiakasta ja kun vanhat asiakkaat lasketaan mukaan, palvelee pankki nyt jo 12 000 asiakasta. Fredrik Björk haluaa nostaa esiin pankin henkilöstön, joka on ”tehnyt huikean työn pysyäksemme mukana kiihtyvässä tahdissa”.

Kasvun halutaan jatkuvan ja siksi pankissa on panostettu myös uusrekrytointeihin, jotta palvelun korkea taso pystytään säilyttämään vastaisuudessakin.

– Iso syy kasvun onnistumiselle on hyvä saavutettavuus. Meillä asiakas saa nopeaa palvelua ja ovemme ovat auki, Fredrik Björk sanoo.

Iso syy kasvun onnistumiselle on hyvä saavutettavuus.

Tilanne on tiukka monille

Kasvavista asiakasmääristä huolimatta Björkin mukaan on selvästi näkyvissä, että monille asiakkaille nykytilanne on tiukka. Inflaatio yhdessä korkeiden energiahintojen ja nykyisten korkotasojen kanssa on johtanut siihen, että monella henkilökohtaisen talouden marginaali on kutistunut.

Björk korostaakin, miten tärkeää kotitalouksien olisi luoda itselleen taloudellista puskuria eli laittaa syrjään jonkun verran rahaa yllättäviä menoja varten, sikäli kuin se on mahdollista. Samalla hän tiedostaa, että se on helpommin sanottu kuin tehty.

– Kaikille se ei ole mahdollista, mutta jonkinlainen puskuriraha on hyvä olla olemassa sen varalta, että esimerkiksi jokin kodinkone menee rikki, hän muistuttaa.

Korot laskuun?

Asiantuntijat ovat jo pidemmän aikaa povanneet korkojen kääntyvän laskuun. Huippu on tältä erää kenties ohitettu, mutta ainakaan vielä keskuspankeilta ei ole saatu merkittäviä koronlaskuja.

– Odotamme lyhyiden korkojen mahdollisesti alkavan tippua, mutta levottomuudet maailmalla jatkuvat ja markkinat reagoivat siihen, miten tilanteet kehittyvät, sanoo Koivulahden Säästöpankin luottopäällikkö ja varatoimitusjohtaja Kristian Sillanpää.

LUE MYÖS:

Kvevlax Sparbank och Närpes Sparbank gör satsning på privatbankstjänster – Gemensam privatbankir anställd

Vastaa