Ålandsbankenin Vaasan konttori on hyvässä vauhdissa – Aiempaa parempi vuosi jo seitsemättä vuotta putkeen

Joel Sunabacka
Joel Sunabacka.

”On helppoa olla pankkiiri, kun asiat menevät hyvin”, sanoo Vaasan Ålandsbankenin pankinjohtaja Joel Sunabacka. ”Vaan kun tilanne muuttuu huonommaksi, henkilökohtaisen palvelun ja osaamisen todellinen merkitys korostuu.”

Kaikki merkit viittaavat siihen, että tästäkin vuodesta tulee kaikkien aikojen paras Ålandsbankenin Vaasan konttorille. Jos vuosi menee suunnitellusti, se on paras vuosi seitsemättä vuotta peräkkäin.

Kyseessä ei ole pieni asia. Vaasan konttori on nimittäin kasvattanut hallinnoitavaa omaisuuttaan vuosittain 30–40 prosenttia viimeisen seitsemän vuoden aikana.

– Vauhti on kova, ja siihen on vain kaksi syytä: henkilökunta ja asiakkaat, sanoo Joel Sunabacka, Vaasan pankinjohtaja ja Manner-Suomen kasvu- ja kehityspäällikkö.

Tulikoe käynnissä

Sunabacka kertoo, että kuusi edellistä vuotta ovat olleet sijoitusmarkkinoilla melko helppoja. Takaiskut eivät ole olleet suuria, Ålandsbankenin osake- ja korkorahastot ovat kehittyneet hyvin ja pankin asunto- ja tonttirahasto ovat menestyneet.

– Olemme myös nuori konttori, ja moni on sanonut, että on helppoa, kun kaikki menee hyvin, Sunabacka sanoo.

– Osittain se pitääkin paikkaansa – kun kaikki menee hyvin, pankkiirien tärkein tehtävä on kerätä varoja hallinnoivaksi.

Joel Sunabacka, Åsa Backman, Richard Bondén, Juha Ilmonen, Mia Nybacka.

Nuoren Vaasan konttorin todellinen tulikoe alkoi helmi-maaliskuussa koronakriisin iskiessä. Sunabacka sanoo, että henkilökunta on työskennellyt ahkerasti jo ennen sitä, mutta silti hän ei ollut koskaan ennen nähnyt sellaista työmoraalia kuin kriisin aikana.

– Kaikki käärivät hihansa ja kantoivat henkilökohtaisesti vastuuta siitä, etteivät heidän asiakkaansa menettäisi varojaan, Sunabacka sanoo.

Se, että kyse on henkilökohtaisista asiakkaista, ei vain pankin asiakkaista, merkitsee Sunabackan mukaan paljon.

– Jos kysyy Åsan (Backman) tai Richardin (Bondén) asiakkailta, mikä on parasta pankissa, he vastaavat Åsa tai Richard, hän sanoo.

Pelkoa ja mahdollisuuksia

Kriisin pahimpana aikana Private Banking -osaston henkilöstö oli jatkuvasti yhteydessä asiakkaisiin. Viikossa hoidettiin lukuisia sähköposteja ja puheluita, joilla varmistettiin, että asiakkailla on kaikki kunnossa.

Sunabacka kertoo, että asiakkaat reagoivat tyypillisesti kahdella tapaa kriisin aikana: joko he olivat peloissaan tai näkivät tilanteessa uusia mahdollisuuksia.

– Heille, jotka pelkäsivät, pyrimme selventämään ja rauhoittamaan tilannetta, hän sanoo.

Heille, jotka pelkäsivät, pyrimme selventämään ja rauhoittamaan tilannetta.

Sen sijaan asiakkaille, jotka näkivät tilanteessa mahdollisuuksia ja olivat valmiita ottamaan harkittuja riskejä, luotiin esimerkiksi osto-ohjelma.

– Jos on ylimääräistä rahaa, monella alueella on nyt parempi ostotilanne kuin tammikuussa.

Uusia tuotteita

Ålandsbankenilla on perinteisesti ollut hyvä ajoitus uusien tuotteiden luomisessa. Sama koskee myös uutta rahastoa, joka lanseerattiin toukokuussa.

Pankki lanseerasi tuolloin uuden pienyhtiörahaston, joka kohdistaa sijoitukset pienimpiin pörssinoteerattuihin yrityksiin Pohjoismaissa. Pieniä yrityksiä ei usein analysoida yhtä hyvin kuin suuria, mikä antaa asiakkaille uusia mahdollisuuksia.

– Tällä rahastolla voimme luoda lisäarvoa, sillä monilla meidän asiakkaillamme on jo hyvin tietoa hieman suurempien yritysten tilanteesta, Sunabacka sanoo.

Rahasto on lähtenyt vauhdilla liikkeelle, ja kasvanut yli 30 prosenttia sitten perustamisensa. Se on huomattavasti enemmän kuin vertailuindeksi.

Myös Pohjanmaan asiakkaat ovat ottaneet rahaston hyvin vastaan. Pelkästään Vaasan konttori on kerännyt rahastoon yli 10 miljoonaa euroa muutamassa kuukaudessa.

Töissä täytyy viihtyä

Sunabacka uskoo, että tärkeä osa Vaasan konttorin menestystä on se, että töissä on mukavaa. Jokaisen työntekijän syntymäpäivät huomioidaan sisäisesti ja niitä juhlitaan. Sama koskee myös saavutettuja välitavoitteita ja kaikkea muuta juhlimisen arvoista.

Sunabacka ajattelee, että konttorin tunnelma heijastuu työhön. Hän uskoo, että asiakkaat arvostavat neuvonantajaa, joka viihtyy työssään ja kokee siitä iloa.

– Haluan itsekin olla työpaikalla, jossa on mukavaa, hän sanoo.

LUE LISÄÄ:

Ålandsbankenilta ennätystulos – Varainhoito ja Private Banking siivittivät erityisesti Vaasan konttorin kasvua

Vastaa