Ålandsbankenilta ennätystulos – Varainhoito ja Private Banking siivittivät erityisesti Vaasan konttorin kasvua

Joel Sunabacka, Åsa Backman, Richard Bondén, Juha Ilmonen, Mia Nybacka.

Ålandsbanken julkisti vastikään vuosisadan parhaan tuloksen. Vaasassa kasvu on huomattavasti parempaa kuin konsernilla. Pohjanmaalla pankki kiinnittää huomiota erityisesti varainhoitoon ja Private Bankingiin.

Ålandsbankenin Vaasan konttori on tällä hetkellä yksi pankin johtotähdistä. Täällä etenkin varainhoito ja Private Banking -puoli näyttävät tietä.

Pankkikonserni on kasvattanut viimeisen vuoden aikana hallitsemiaan varoja 23 prosentilla. Vaasassa ne ovat vastaavassa ajassa kasvaneet 48 prosenttia.

Pankki käsittelee siis enemmän ja suurempia varoja kuin koskaan aiemmin.

Enemmän yrityksiä

Private Banker Mia Nybackalla on 20 vuoden kokemus pankkialalta. Hän kertoo, että yrittäjät ovat kasvava asiakasryhmä sekä yksityishenkilöinä että yrityspuolella.

Vaasan pankin johtajan ja manner-Suomen kasvu- ja kehityspäällikön Joel Sunabackan mukaan uusia yritysasiakkaita tulee erityisesti yrityskauppojen yhteydessä.

– Yrityskaupassa raha lähtee liikkeelle, ja silloin ollaan myös valmiimpia tarkastelemaan eri vaihtoehtoja objektiivisesti, Sunabacka sanoo.

Varainhoidon kasvun vuoksi myös henkilöstöön tullut muutoksia. Vaasan tiimi on kasvanut kouralliseen ihmisiä, ja heidän osuutensa on nyt merkittävä yhteensä viidentoista työntekijän konttorista.

Suomenruotsalaisten tuntema

Ålandsbankenin tiimi on tehnyt pitkään hyvää tulosta ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. Suomenkielisten keskuudessa tarjontaa ei tunneta yhtä hyvin ja siksi pankilla on siellä kasvupotentiaalia.

Private Banker Juha Ilmonen on uusin tiimin jäsen, joka palkattiin myös lisäämään tunnettuutta suomenkielisten alueella. Ilmonen on asiantunteva, hänellä on laaja kontaktiverkosto ja hän puhuu äidinkielenenään suomea, joten hän voi palvella asiakkaita sekä Vaasanseudulla että kauempana.

– Erityisesti Seinäjoen suunnassa on paljon mahdollisuuksia kasvuun, Ilmonen sanoo.

Ålandsbankenin strategia on sama myös suomenkielisten kohderyhmässä, siis houkutella asiakkaita henkilökohtaisella palvelulla ja hyvällä tuotevalikoimalla.

Private Banker Åsa Backman korostaa, että henkilökohtaista palvelua on myös osattava arvostaa. Pankin on omistauduttava tekemään asioita asiakkaiden ehdoilla.

– Yrittäjät ovat kiireisiä, eli meidän on oltava ne, jotka menevät heidän luokseen pullapussin kanssa tapaamiseen.

– Harvoin esimerkiksi Närpiöstä tulee asiakas tänne ensimmäiseen tapaamiseen. Meidän on liikuttava itse, sanoo hänen kollegansa Richard Bondén.

Samalla se tarkoittaa, että tiimi on paljon tien päällä.

Meidän on liikuttava itse.

Ympäristötietoisia asiakkaita

Eurot ja prosentit ovat tärkeitä, sanoo Joel Sunabacka, mutta ne eivät yksin näytä pankin suuntaa. Sunabackan mukaan sekä asiakkaat että henkilökunta haluavat tuntea, että heidän pankkinsa tukee jotain suurempaa ja että he voivat seistä sen toimintatapojen takana.

Osana tätä työtä Ålandsbanken painottaa kestävän kehityksen ajattelua. Pankki järjestää säännöllisesti tapahtumia, jotka nostavat esille kestävän kehityksen kysymyksiä. Itämeren tilanne on yksi aihe, mutta myös muut ympäristö- ja kestävyysasiat koetaan tärkeiksi.

Pankki tukee myös esimerkiksi teknologiaa, jonka avulla voi tarkkailla omia hiilidioksipäästöjään ja jota muutkin suuret toimijat ovat alkaneet nyt käyttää.

Heidän omissa tuotteissaan kestävän kehityksen ajattelu näkyy esimerkiksi Suomen ensimmäisessä korkorahastossa, jolle on myönnetty Joutsenmerkki.

LUE MYÖS:

Ålandsbanken lanserar Finlands första Svanen-märkta räntefond – Joel Sunabacka: ”Det här är vi väldigt stolta över”

Vastaa