Nyhetsbrev: ”Hållbarhet är knepigare att greppa än digitalisering”

Peter Stolpe

DIREKT I DIN INKORG

Denna kolumn ingick först i Vaasa Insiders nyhetsbrev, där vi varje vecka samlar våra intressantaste nyheter tillsammans med en insiktsfull ledare.

Dessa texter kommer ofta ut enbart med nyhetsbrevet, som dessutom är helt gratis!

Skribenten Peter Stolpe är vd och chefredaktör för Vaasa & Botnia Insider.

Digitalisering som trend är för enskilda företag hyfsat lätt att få grepp om. Visst, det finns många olika nivåer, men de flesta företagare kan nog bedöma om sina egna processer eller produkter är digitaliserade eller inte.

Hållbarhet är knepigare. Den opportunistiska företagaren konstaterar snabbt att det hen gör är hållbart redan nu medan den självkritiska företagaren, som verkar i samma bransch och gör samma sak, lika snabbt konstaterar att det hen gör aldrig kan bli hållbart.

Vem av dem som har rätt beror på hur man väljer att mäta. Och även om det är mycket regelverk på gång så är det nog lite vildavästernstämning som råder.

Att mäta vad hållbarhet ger det enskilda företaget är också knepigt. När det handlar om digitalisering och automatisering kan man ofta lätt se om något blev kostnadseffektivare eller inte. Blev det snabbare, blev kvaliteten bättre, blev det billigare och sålde vi mera?

När det handlar om hållbarhet kan det vara lätt att se om en åtgärd sparat material eller kostnader medan intäktssidan, som ändå kanske är viktigare, är extremt svår att få grepp om.

Hållbarhet kanske var nyckeln till den senaste affären eller till och med till den senaste rekryteringen som stod bakom affären. Många bedömare är till och med överens om att de företag som på sikt inte lyckas skapa en image som hållbar och miljövänlig kommer att gå under.

Hållbarhet handlar alltså inte bara om sakerna som företag gör utan lika mycket om hur de uppfattas. Det går att skapa världens mest hållbara verksamhet, men om inte kunderna och andra intressenter vet om det så kommer det likväl att gå åt skogen.

Hållbarhet handlar inte bara om sakerna som företag gör utan lika mycket om hur de uppfattas.

En utmaning är att det inte heller bara går att köpa en fin reklam som säger att vi är hållbara och bäst, för ingen kommer att tro på det, även om det råkar vara sant.

Dagens konsumenter är smarta och välinformerade. Den bästa chansen företag har att påverka dem är att öppet berätta om sin strävan och om de åtgärder som planerats eller som redan gjorts.

Peter Stolpe.
Peter Stolpe.

På Vaasa Insider brinner vi för att berätta just företagens och företagarnas historier. Vi tycker det är enormt givande att få träffa inspirerande människor och få en inblick i allt spännande som är på gång ute i näringslivet.

Ett företags verksamhet är ofta ganska spretig, det är mycket på gång och man blir snabbt hemmablind. På så gott som alla arbetsplatser sker ändå spännande saker som är värda att sprida.

Så vill ni ha hjälp med spridningen och att få ut budskapet så står vi gärna till tjänst.

LÄS OCKSÅ:

Peter Stolpe: ”Glöm hisspitchen, du får kanske bara ett enda ord på dig att väcka intresse”

 

Vastaa