Nyhetsbrev: ”En eldsjäl är viktigare än en bra affärsidé”

Peter Stolpe

DIREKT I DIN INKORG

Denna kolumn ingick först i Vaasa Insiders nyhetsbrev, där vi varje vecka samlar våra intressantaste nyheter tillsammans med en insiktsfull ledare.

Dessa texter kommer ofta ut enbart med nyhetsbrevet, som dessutom är helt gratis!

Skribenten Peter Stolpe är vd och chefredaktör för Vaasa & Botnia Insider.

Någonsslags företagsidé behövs när ett företag startas. Många potentiella företagare stoppar sig själva redan i det här skedet, då de inte kommer igång eftersom den perfekta idén saknas.

Andra har en bra idé men finslipar och finslipar den och tar aldrig steget ut för att förverkliga planerna. Det är synd.

Glöm finslipningen och jakten på den perfekta idén. Väntar vi på det händer ingenting och andra, med sämre planer men bättre fart, kör förbi oss.

Glöm finslipningen och jakten på den perfekta idén.

En sak som slagit mig genom åren efter att ha intervjuat och träffat ett tusental företagare är att affärsidén verkligen bara är en liten del av det som avgör om det lyckas eller inte.

Det finns företagare som lyckas extremt väl med att bygga företag med en dålig idé från start medan det likväl finns många företag som går omkull trots en bra affärside.

En viktig orsak till att företagare som lyckas gör det är att de hela tiden får feedback av sina kunder och ändrar och uppdaterar sina idéer därefter. Så hur bra ursprungsidé vi än har så överlever den inte kontakt med verkligheten, som ofta är mer komplex än vi kunnat räkna med.

Att bedöma om ett företag blir till någonting utifrån den ursprungliga affärsidén blir därför nästan omöjligt. Men det finns andra viktigare indikatorer.

Erfarenheten visar att iver och engagemang ger bättre ledtrådar. Om du kan se, eller rättare sagt känna, att företagaren eller företagarna brinner för det som ska göras brukar det gå bra.

Peter Stolpe.
Peter Stolpe.

Det finns absolut inga garantier för att det slutar väl ändå, många bolag går trots ivern omkull, men engagemangsnivån är en relativt pålitlig indikator på vart det brukar barka.

Är någon beredd att ta fullt ansvar? Är någon beredd att sätta sin själ på det och göra det som krävs för att företaget ska ta fart? Är någon beredd att sätta egna pengar i blöt? Är svaret ja på de frågorna har vi sannolikt en vinnare.

Den goda nyheten för de som vill ha glöden men saknar den är att det går att bygga upp den, men det är en annan historia.

LÄS OCKSÅ:

Nyhetsbrev: ”6,5 orsaker till varför du ska läsa detta”

Vastaa