Markkinointikonsultin tehtävä on monesti auttaa yritystä jäsentelemään jo ennestään tiedossa olevat asiat.
Vaasalaisen C2 Advertisingin toimitusjohtaja Milla Monola ja Key Account Manager Andy Prinkkilä ovat parikymmenpäisessä mainostoimistossa ELY-keskuksen puitesopimuskumppaneita. Pk-yritykset voivat siis hakea ELY-keskuksen tukea Monolan tai Prinkkilän konsultointiin Markkinointi ja asiakkuudet -osa-alueeseen liittyvissä kehittämishankkeissa.
– Monesti nämä hankkeet liittyvät yrityksen markkinointistrategiaan tai markkinoinnin suunnitteluun. Ne voivat kuulostaa juhlavilta, mutta käytännössä niissäkin lähdetään liikkeelle hyvin realistisista asioista, kertoo Monola.
Jäsentelyä ja osakokonaisuuksia
Konsultointitapaukset ovat keskenään hyvin erilaisia, mutta yhteistä niille on se, että ne liittyvät jotenkin markkinoinnin suunnitteluvaiheeseen. Varsinaisten markkinointitoimenpiteiden toteuttamiseen – esimerkiksi verkkosivujen tai markkinointikampanjan toteuttamiseen – ELYn kehittämistukea ei voi saada.
– Monissa tapauksissa yrityksillä on jo tieto siitä, mitä asioita markkinoinnissa tai markkinointiviestinnässä pitäisi parantaa, mutta tietoa ei ole vielä jäsennelty, Prinkkilä miettii.
Silloin konsultin tärkeä tehtävä on keventää yrityksen taakkaa ja paloitella edessä oleva urakka yhdessä yrityksen ihmisten kanssa pienemmiksi osakokonaisuuksiksi sekä asettaa kehittämiselle tarvittavat askelmerkit. Tässä tilanteessa pitää osata kysyä oikeita kysymyksiä ja auttaa yritystä miettimään, missä järjestyksessä asiat toteutetaan.
Ydinsanoman kiteyttäminen tärkeää
Digitalisaatio on vaikuttanut etenkin 2010-luvulla vahvasti siihen, miten markkinointia toteutetaan. Digitaalisuuden lisääntyminen on lisännyt myös mahdollisten markkinointikanavien määrää.
– Yritämme pitää asiakkaan pakan kasassa niin, että ydinviesti säilyy jokaisessa valitussa kanavassa. Tavoite ei ole saada aikaan 100 erilaista viestiä eri kanavissa, vaan enemmänkin muokata viesti ja toteutus jokaiseen kanavaan sopivaksi Monola muistuttaa.
Yritämme pitää asiakkaan pakan kasassa niin, että ydinviesti säilyy jokaisessa valitussa kanavassa.
Kokemus on osoittanut Monolalle ja Prinkkilälle, että viestin kiteyttäminen on yksi markkinointikonsultin tärkeistä tehtävistä. Moni asiakas haluaisi kertoa markkinoinnissaan kaikki mahdolliset ja mahdottomat sivujuonteet, joita liiketoimintaan liittyy. Se ei kuitenkaan toimi. Konsultin on pystyttävä yhdessä asiakkaan kanssa kirkastamaan pääasiat, joiden pohjalta markkinointia lähdetään suunnittelemaan.
Hyvä työkalu pk-yrityksille
Pitkään pääkaupunkiseudulla markkinointityötä tehneelle Monolalle ELYn kehittämiskonsultoinnin mahdollisuus on ylellisyyttä. Helsingin seudulla tällaista ei tunneta. Täällä hän on havainnut sen olevan erinomainen työkalu pk-yritysten kehittämisessä.
ELY-keskuksen tukemat kehittämiskonsultoinnit vaativat konsultilta paneutumista asiakkaan tilanteeseen ja sen kehittämiseen. Yleensä ne asiakkaat, joita Monola tai Prinkkilä neuvovat hakemaan ELY-keskuksen kehittämiskonsultointia, ovat jollain lailla tuttuja heille ennestään. Monet näistä asiakkaista myös jatkavat C2 Advertisingin asiakkaina ELYn tukemien konsulttipäivien loputtua.
– Pitkäaikaiset asiakassuhteet ovat tietysti toivottuja. Niissä opimme tuntemaan asiakkaamme syvällisemmin ja silloin pystymme myös auttamaan heitä paremmin, Prinkkilä sanoo.
Kehittämiskonsultointia tytäryritykselle
Multitronic Pro on hyvä esimerkki C2:lle ennestään tutusta asiakkaasta, jonka uuden liiketoiminnan brändin ja verkkosivustoratkaisujen suunnitteluun haettiin ELY-keskuksen tukea. Multitronic Pro on kunnille, kouluille ja yrityksille IT-konsultointia tarjoava yritys, joka kuuluu osaksi Multitronic-ryhmää.
– ELY-keskuksen myöntämät konsultointipäivät olivat iso apu viime vuonna uutta liiketoimintaa perustettaessa, sanoo Robert Granholm.
Hän kertoo myös, että tukihakemuksen tekeminen oli vaivatonta, ja yhteistyön tekeminen jo aiemmin tutun mainostoimiston kanssa oli myös helppoa. Yhteistyö C2:n kanssa on jatkunut myös ELYn tuen päätyttyä.
LUE MYÖS:
Näin ELY-keskus auttaa – Tarjolla tukea helpottamaan esimerkiksi markkinointia ja digitalisointia