Kvarkenregionens nya utvecklingsprojekt om elflyg får finansiering

Mathias Lindström och Joakim Strand. Bilden är tagen på Suomi-areena 2019 då beslutet att skapa FAIR-projektet föddes.

”Att vi nu kommer igång med ett inledande projekt kring elflygande ger framtidstro åt mindre flygfält, stärker regionens profil inom energi och elektrifiering samt binder ihop ett alldeles unikt brett och mångsidigt strategiskt partnerskap, säger Joakim Strand, riksdagsledamot, fullmäktiges ordförande i Vasa stad och Kvarkenrådets ordförande.

Kvarkenregionens aktörer har fått finansiering för ett stort utvecklingsprojekt gällande elflyg. Projektet heter FAIR, Finding Innovations to Accelerate Implementation of Electric Regional Aviation.

Finansieringen kommer från Interreg Botnia-Atlantica-programmet.

– I grunden handlar allt om att generera förutsättningar för investeringar och nya arbetsplatser åt kommande generationer, säger Joakim Strand, Kvarkenrådets ordförande.

Fair startas upp direkt och pågår till sommaren 2022.

Kvarkenrådets direktör koordinerar

Mathias Lindström är direktör för Kvarkenrådet och koordinator för det nya projektet. Han säger att det här är ett projekt som på riktigt engagerar hela Kvarkenregionen.

Mathias Lindström.

Projektet har en budget på drygt en miljon euro. Satsningen ska bland annat leda till att en metodik skapas som beskriver hur en kommersialisering av eldrivet regionalflyg i Kvarkenregionen kan genomföras på ett snabbt och effektivt sätt.

– I detta skede tar man fram underlag så att regionen snabbt ska kunna realisera potentialen för samhällsutveckling som finns i den nya tekniken, säger Lindström.

Lindström säger också att det här är en möjlighet att knyta ihop regionen ännu tätare och tillsammans göra detta till regionens nya flaggskeppsprojekt.

– Syftet är att bidra till den regionala utvecklingen och servicestrukturen, förbättra kommunikationerna, förbättra verksamhetsförutsättningar för näringslivet och turismen samt bidra till innovationsutvecklingen i hela Kvarkenregionen, säger han.

Stor uppslutning

En lista på projektets partnerskap visar på ett konkret sätt hur stor uppslutningen är kring projektet;

Stödmottagare:
Kvarkenrådet (samordnande stödmottagare) | Umeå Universitet | Vasa Universitet | BioFuel Region | RISE | Region Västerbotten

Finansiärer:
Interreg Botnia Atlantica | Österbottens Förbund | Region Västerbotten | FAB Kronoby Flyghangar | INTO Seinäjoki | Swedavia, Umeå Airport | Skellefteå Airport AB | Örnsköldsvik Airport AB | Vasa Stad | Vasaregionens utvecklingsbolag, VASEK | Umeå kommun | Storumans Flygplats AB | Lycksele flygplats AB | MidtSkandia | Skellefteå Kraft AB | Handelskammaren Österbotten | Handelskammaren Västerbotten | Södra Österbottens Handelskammare | Vasa Elektriska AB

Supporters och samarbetspartners:
Air Traffic Network | BSR Access | ELISE |Finavia | Funktionshinderrådet i Umeå | Future Cleantech Solutions | Green Flyway | Grön Flygplats | Heart Aerospace | Helsinki Electric Aviation Association ry | Jon Air | Luftfartsverket | NEA – Nordic Network for Electric Aviation | Transportföretagen | Umeå Institute of Design | Umeå Kommunföretag AB

LÄS OCKSÅ:

”Egna initiativ är bra” – Minister Thomas Blomqvist säger att Kvarkenregionen och energiklustret fungerar som föredömen

Lämna ett svar