Coronakrisen stoppar inte Gäddkastet – ”Pengarna som kommer in går tillbaka till sjön”

Peter Stolpe.

Oravais stora evenemang Gäddkastet ordnas i år för 24:e gången. ”Pengarna som kommer in går tillbaka till sjön”, säger Oravais Fiskargilles styrelsemedlem.

Den 5 september ordnas spinnfisketävlingen Gäddkastet, med start i Oravais hamn klockan 11. Det är ett stort evenemang som betyder mycket för bygden och sammanhållningen.

Arrangören Oravais Fiskargille har alltid satsat hårt på säkerheten till sjöss men har i år även tänkt mycket på säkerheten på landbacken.

– Vi sprider ut folket och tar också i bruk en kortläsare för deltagaravgifterna, för att få ner bruket av kontanter, säger Peter Stolpe, styrelsemedlem i Oravais Fiskargille.

Företagen med på ett hörn

Gäddkastet brukar ha kring 70 företagssponsorer. Vaasa Insider, där det kanske kan nämnas att det är en annan Peter Stolpe som jobbar och skriver detta, är en av sponsorerna.

Fiskargillets Peter Stolpe säger att de i år på grund av coronakrisen inte kommer att jaga sponsorerna lika aktivt.

– Vi har en god ekonomi så det blir säkert något av ett mellanår när det gäller sponsoreringen, säger han.

– Det är klart vi tar kontakt med företagen men vi har förståelse för att läget är kärvt på flera håll.

Vi har förståelse för att läget är kärvt på flera håll.

Många deltagare väntar

Att delta i spinnfisketävlingen kostar 20 euro per person. Snart öppnar anmälningen, som då lättast kan göras via föreningens webbplats.

Peter Stolpe tror att det till och med kan bli rekordmånga deltagare i år.

– I alla fall har det varit mycket folk ute på sjön som fiskar och kastar i sommar, säger Stolpe.

Allt går tillbaka

Det bästa med Gäddkastet är kanske att inkomsterna som kommer in går tillbaka till sjön. Fisken som fångas säljs och omvandlas till pengar.

Arrangörerna använder medlen till att köpa fisk och restaurera fiskeplatser. Ofta är det fiskyngel av öring, sik och gös som planteras ut.

Peter Stolpe ser det som viktigt att ge tillbaka till havet.

– Använder man av havets resurser gäller det att också ge tillbaka något, säger Stolpe.

LÄS OCKSÅ:

Kjell Skoglund: “Konkreta argument är det bästa verktyget för att sälja sponsorkontrakt”

Lämna ett svar