Står till tjänst – Elo satsar i Österbotten och hjälper arbetsgivare bli bättre på att ta hand om sig själva och sin personal

Katja Ekman, Kaj Aaltonen.

Bättre ledarskap, smidigare HR-funktioner, fungerande arbetsgemenskap och mindre sjukskrivningar. Listan på saker som Elo kan hjälpa sina kunder med kan göras hur lång som helst.

– Först måste vi ta reda på var kundföretaget befinner sig nu och vad som behöver utvecklas. Sedan kan vi hjälpa er framåt.

Orden kommer från två österbottniska Elo-representanter, Katja Ekman och Kaj Aaltonen. Ungefär så förklarar de det förebyggande arbetet som Elo gör tillsammans med sina kunder. Elo är ett arbetspensionsbolag men i det ingår mycket mera än arbetspensioner.

Jobbet handlar till exempel om att ge kunderna verktyg att sköta om och utveckla sin personal. Lyckas det bra vinner alla – arbetsförmågan blir bättre, ledarskap utvecklas, sjukfrånvaron minskar och kundföretagen sparar pengar.

Nyrekrytering

Elos senaste vapen i kampen för ett bättre arbetsliv i Österbotten är nyrekryteringen Katja Ekman. Ekman är till exempel bekant som tidigare vd för Ekman Systems.

Katja Ekman.

– På Ekman Systems drev vi nyligen igenom en stor förändringsprocess och förnyade nästan allt, inklusive affärsverksamhetsprocesser, brand och marknadsföring, säger Ekman.

Katja Ekman har jobbat mycket med företag, oftast ute på fältet. I bagaget finns även erfarenhet från organisationsvärlden, till exempel från ledarskapsenheten på Vasa universitet. Just ledarskap är en av frågorna hon också jobbar mycket med på Elo.

På Elo är hennes arbete fokuserat på förebyggande åtgärder. Som utvecklingschef i Österbotten hjälper hon kundföretagen med att utvecklas på en rad olika områden, speciellt inom arbetsförmåga.

Snabba förändringar

Arbetlivet och näringslivets förutsättningar förändras mycket och snabbt. Förändringar kan vara positiva men kan också leda till hårt tryck och överbelastning, inte minst stress.

Att leda ett företag i förändring och få personalen att stöda och jobba för förändringarna kan vara en utmaning. Då organisationens HRM-funktioner är i skick, anpassar sig både personalen och hela organisationen bättre till förändringarna.

Ledarskapet spelar en stor roll. Förmän behöver kunskap för att kunna se tecken på problem och ta upp saker i god tid på rätt sätt. Förmansarbetet överlag har en väldigt stor betydelse i att genomföra förändringar.

– Förmän måste kunna prata med människor och veta hur man kan gå vidare och söka hjälp, säger Ekman.

Förmän måste kunna prata med människor.

Kaj Aaltonen.

Kaj Aaltonen, kontaktdirektör på Elo i Österbotten, säger att det är ganska allmänt att experter lyfts upp till förmän – utan att få kunskap om hur ledarskapet borde gå till.

– Elo kan hjälpa genom att ordna förmansskolning och stöd, säger Kaj Aaltonen.

Stor back med verktyg

Elo erbjuder sina kundföretag och -organisationer en lång rad med verktyg. Processen kan börja med specialverktyg för kartläggning av nuläget – till exempel enkäter för att veta var kundföretaget står just nu och vad som behöver utvecklas.

– Många har haft stor nytta av det, jag är själv gärna med som stöd i hela processen, säger Katja Ekman.

Elo erbjuder öppna utbildningar, webbinarer och massvis med konkret information, till exempel i form av handböcker. Elo har satsat mycket på sin nättjänst, där det finns hjälp att tillgå dygnet runt, inte minst i form av instruktionsvideon.

– Det är skolning som inte är bunden till tid och plats, säger Kaj Aaltonen.

Både stora, medelstora och små företag och organisationer kan få hjälp.

– För större aktörer kan vi till exempel hjälpa med att stöda och sparra HR-avdelningen medan vi i mindre företag ofta jobbar direkt med vd:n eller ekonomichefen, säger Katja Ekman.

– I slutändan är det högsta ledningen som har ansvar för att personalen mår bra och uppskattar arbetsplatsen, men alla har ett ansvar för att bidra till arbetsgemenskapen, säger Ekman.

Elo erbjuder hjälp när det gäller den mentala hälsan hos personalen. Även här finns en konkret guidebok över hur det på arbetsplatsen går att stöda anställda som lider av depression.

– Det är också viktigt att veta hur man tar emot en anställd som varit sjukskriven länge när han eller hon kommer tillbaka på jobb, säger Ekman.

Lönsamma åtgärder

Satsningar på personalen kan ses som investeringar snarare än utgifter. Katja Ekman säger att det behövs ett helhetstänk, en förståelse för verksamheten och hur åtgärderna stöder organisationens egna målsättningar.

Kaj Aaltonen, Katja Ekman.

Ett konkret exempel är att ett kvalitativt ledarskap och produktivitet ofta går hand i hand. Forskning visar också att personalen i mindre lönsamma företag ofta upplever brister i ledarskapet.

Alla åtgärder som Elo erbjuder sina kundföretag strävar på något sätt att förbättra företagets resultat i slutändan. För alla åtgärder skapas  projektplan och målsättningar. Resultaten ska vara mätbara.

När det till exempel gäller förminskad sjukfrånvaro syns det tydligt i kassan. Lyckas företaget minska dem syns det direkt i resultatet – helt enkelt.

Vill du veta mera:

Ring eller ta kontakt till exempel med

Katja Ekman
katja.ekman@elo.fi
040 750 7868

Lämna ett svar