Palveluksessanne – Elo panostaa Pohjanmaalle ja auttaa työnantajia pitämään paremmin huolta itsestään ja henkilöstöstään

Katja Ekman, Kaj Aaltonen.

Parempaa johtamista, sujuvampia HR-toimintoja, toimiva työyhteisö ja vähemmän sairauspoissaoloja. Listaa siitä, kuinka Elo voi auttaa asiakkaitaan, voi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.

– Ensin täytyy selvittää, mikä on asiakasyrityksen tilanne nyt ja mitä pitäisi kehittää. Sen jälkeen me voimme auttaa eteenpäin.

Näin sanovat kaksi Elon pohjalaisedustajaa, Katja Ekman ja Kaj Aaltonen kertoessaan, kuinka Elon ennaltaehkäisevä työ yhdessä asiakkaiden kanssa tapahtuu. Vaikka Elo on työeläkeyhtiö, sen toimintaan kuuluu paljon muutakin kuin työeläkkeitä.

Työhön kuuluu esimerkiksi antaa asiakkaille jotain kättä pidempää, jolla voidaan pitää huolta henkilöstöstä ja kehittää sitä. Siinä tehtävässä onnistuminen on voitto jokaiselle osapuolelle: työkyky paranee, johtaminen kehittyy, sairauspoissaolot vähenevät ja asiakasyritys säästää selvää rahaa.

Uusi kasvo Elossa

Katja Ekman.

Pohjanmaalla Elon uusin ase taistelussa paremman työelämän puolesta on tuore rekrytointi Katja Ekman. Hän on aiemmin toiminut muun muassa Ekman Systemsin toimitusjohtajana.

– Ekman Systemsissä veimme hiljattain läpi suuren muutosprosessin, jossa uudistimme lähes kaiken, myös liiketoimintaprosessit, brändin ja markkinoinnin, Ekman sanoo.

Katja Ekman on tehnyt paljon kenttätyötä erilaisten yritysten parissa. Repussaan hänellä on kokemusta myös julkisorganisaatioista, esimerkiksi Vaasan yliopiston johtamisen yksiköstä, jossa hän aiemmin työskenteli. Johtamiseen liittyvien asioiden kanssa hän tekee töitä myös Elossa.

Elossa hänen työnsä keskittyy etenkin ennaltaehkäiseviin toimiin. Työkykyjohtamisen kehittämispäällikkönä hän auttaa asiakasyrityksiä Pohjanmaalla kehittymään eri alueilla, mutta erityisesti työkykyyn liittyvissä asioissa.

Nopeita muutoksia

Kaj Aaltonen.

Työ- ja elinkeinoelämässä on paljon nopeita muutoksia. Muutokset voivat olla positiivisia, mutta saattavat aiheuttaa myös kovia paineita, ylikuormitusta ja stressiä.

Voi olla haastavaa johtaa yritystä muutoksen keskellä ja saada henkilöstö tukemaan muutosta sekä työskentelemään sen puolesta. Kun organisaation HRM-järjestelmä on kunnossa, sekä henkilöstö että koko organisaatio sopeutuvat paremmin muutoksiin.

Johtamisella on suuri merkitys. Esimiehet tarvitsevat tietoa ja taitoa pystyäkseen havaitsemaan ongelmat hyvissä ajoin ja käsittelemään niitä oikealla tavalla. Ylipäänsä esimiestyö on tärkeässä osassa silloin, kun muutoksia viedään läpi.

– Esimiesten on osattava keskustella ihmisten kanssa ja heidän on tiedettävä, kuinka voidaan jatkaa ja hakea apua, sanoo Ekman.

Esimiesten on osattava keskustella ihmisten kanssa.

Elon Pohjanmaan yhteysjohtajan Kaj Aaltosen mukaan on hyvin tavallista, että asiantuntijoita nostetaan esimiehiksi ilman, että he saavat tietoa siitä, kuinka ihmisiä pitäisi johtaa.

– Elo voi auttaa järjestämällä esimieskoulutusta ja tukea, Kaj Aaltonen sanoo.

Iso työkalupakki

Elo tarjoaa asiakasyrityksille ja -organisaatioille monenlaisia työkaluja. Prosessi voidaan aloittaa kartoittamalla nykytila esimerkiksi kyselyllä, jotta saadaan tietää, missä tilanteessa asiakas on nyt ja mitä pitäisi kehittää.

– Monet ovat hyötyneet paljon nykytilan kartoittamisesta. Minä olen mielelläni tukena koko prosessin ajan, lupaa Katja Ekman.

Elo tarjoaa asiakkailla avoimia koulutuksia, webinaareja ja suuria määriä tietoa esimerkiksi käsikirjojen muodossa. Yhtiö on panostanut paljon myös verkkopalveluihin, jotka palvelevat vuorokauden ympäri esimerkiksi opetusvideoiden muodossa.

– Ne ovat koulutuksia, joita ei ole sidottu aikaan eikä paikkaan, Aaltonen sanoo.

Elo tarjoaa apua niin suurille, keskisuurille kuin pienille yrityksille ja yhteisöille.

– Isoja asiakkaita voimme auttaa esimerkiksi sparraamalla HR-osastoa, kun taas pienissä yrityksissä työskentelemme usein toimitusjohtajan tai talouspäällikön kanssa, Ekman kertoo.

– Loppujen lopuksi ylin johto on vastuussa siitä, että henkilöstö voi hyvin ja antaa arvoa työpaikalleen, mutta jokaisen vastuulla on myötävaikuttaa työyhteisön hyvinvointiin, Ekman jatkaa.

Elo antaa apua myös asioissa, jotka koskevat henkilöstön henkistä hyvinvointia. Elolla on  esimerkiksi konkreettinen ohjekirja siihen, miten työpaikalla voi tukea masennuksesta kärsivää henkilöä.

– On tärkeää myös osata vastaanottaa henkilö, joka palaa töihin pitkän sairausloman jälkeen, Ekman huomauttaa.

Tuottavia toimenpiteitä

Kaj Aaltonen, Katja Ekman.

Henkilöstöön panostaminen on nähtävä mieluummin investointina kuin kustannuksena. Katja Ekmanin mukaan tarvitaan kokonaisajattelua, käsitystä toiminnasta sekä siitä, kuinka toimenpiteet tukevat organisaation omia tavoitteita.

Konkreettinen esimerkki on, että laadukas johtaminen ja tuottavuus kulkevat yleensä käsi kädessä. Tutkimukset osoittavat myös, että vähemmän tuottavissa yrityksissä henkilöstö monesti kokee johtamisen puutteelliseksi.

Kaikki toimenpiteet, joita Elo tarjoaa asiakkailleen, pyrkivät tavalla tai toisella parantamaan asiakkaan tulosta. Kaikille toimenpiteille luodaan projektisuunnitelma ja tavoitteet. Myös tulosten on oltava mitattavissa.

Kun on kyse esimerkiksi sairauspoissaolojen vähentämisestä, se näkyy luonnollisesti yrityksen kassassa. Jos tavoitteessa onnistutaan, se vaikuttaa suoraan tulokseen.

Jos haluat tietää lisää asiasta, ota yhteyttä:

Katja Ekman
katja.ekman@elo.fi
040 750 7868

Vastaa