Tommi Virkama: ”Kuuntele asiakasta niin kuin haluaisit itseäsi kuunneltavan”

Kirjoittaja Tommi Virkama on Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian johtaja.

Startia 30 juhlavuosilogo ilman slogania värillinen pysty WEB
Startia viettää 30-vuotisjuhlavuotta vuonna 2022. Kuva: VASEK

Uusyrityskeskus Startian yritysneuvonta on tukenut ja auttanut jo kolmenkymmenen vuoden verran Vaasan seudun yrityksiä. Meidän voimavaramme ovat asiantuntevat yritysneuvojat, joilla on vilpitön halu auttaa ja jotka ovat aidosti ja oikeasti kiinnostuneita yrittäjien suunnitelmista, haaveista ja haasteista.

Hyvä asiakaspalvelu on kilpailuetu. Ei ole olemassa yritystä, joka olisi kuin yksinäinen saari meressä ilman kilpailijoita. Hinta on kilpailukeinona rajallinen, koska yrityksen pitää kuitenkin saada voittoa.

Asiakaspalvelulla rakennetaan mainetta, luottamusta ja pitkiä suhteita. Se, miten ammattilainen suhtautuu asiakkaaseen ja täyttää asiakkaan tarpeet vaikuttaa asiointikokemukseen.

Asiakaspalvelulla rakennetaan mainetta, luottamusta ja pitkiä suhteita.

Jos haluaa palvella asiakasta hyvin, pitää mielestäni olla ylipäätään kiinnostunut ihmisistä eli olla niin sanottu ”people person”. Esimerkiksi täällä yritysneuvonnassa kohtaamme ihmisiä, joilla on ideoita, jotka voivat olla joko täysin valmiita tai vähemmän mietittyjä.

Yritysideaa kohdellaan asiana, mutta täytyy muistaa, että sen asian ja idean kanssa kulkee aina ihminen, jolla on oma taustansa. Tämä sama pätee jokaiseen asiakaskohtaamiseen myös muilla aloilla.

Hyvät kommunikaatiotaidot, kuunteleminen ja keskusteleminen, ovat hyvin tärkeitä kaikille yritysneuvonnan osapuolille, mutta ylipäätään oleellista missä tahansa asiakaspalvelussa. Pienyritykset ovat yrittäjäkeskeisiä ja juuri nämä ihmiset, yrittäjät, ovat yritystensä tärkeimpiä voimavaroja. Heidän taustansa, koulutuksensa, kokemuksensa, verkostonsa ja ominaisuutensa – millaisin eväin on yrittäjyyteen lähtemässä – pitää kartoittaa liikeidean ohessa.

Taustoista riippuen voin yritysneuvojana ottaa asiaan eri kulman, miten lähden tätä neuvomaan; missä se fokus on? Toisen asiakkaan vahvuus voi olla itse ideassa, kun taas toisen pitää vielä kehittää suunnitelmaansa. Joidenkin pitää taas jatkaa vielä omaa henkilökohtaista matkaansa ja kehittää itseään.

Juuri yrittäjät ovat yritystensä tärkeimpiä voimavaroja.

Yritysneuvojat ovat siis sekä asiakaspalvelijoita että yritysneuvojia; ideoissa katsotaan kylmää bisnespuolta, rahoitusta ja verkostoja. Kylmä fakta tai idea ei kuitenkaan ole yhtään mitään, jos yhtälöön ei oteta mukaan yrittäjää, joka puhaltaa idean eloon; saa siihen lihaa ja verta. Nämä kaksi puolta pitää muistaa.

Tommi Virkama
Tommi Virkama.

Joskus asiakkaan kynnys avun pyytämiseen on korkea, vaikka olisi viisainta ennemmin katsoa kuin katua. Haluamme olla helposti lähestyttäviä ja tarjota aidosti henkilökohtaista palvelua alkaville yrittäjille, palvelua jossa keskitytään juuri asiakkaan omaan tilanteeseen ja ideaan.

Esimerkiksi meillä Startiassa matkan yrittäjänä voi todellakin aloittaa pienestäkin ideasta, jonka me täällä yhdessä asiakkaan kanssa yritämme muuttaa rahaksi, kannattavaksi yritykseksi.

Tämän päivän asiakas haluaa saavuttaa palvelun helposti ja monikanavaisesti; kasvokkain, puhelimitse ja netissä. Yritykseen tulee olla helppo ottaa yhteyttä, kun haluaa ostaa jotain, mutta myös palautetta antaessa.

Tapa, millä asiakas kohdataan, vaatii pelisilmää ja tilannetajua. Asiakas saa olla väärässä, koska hyvä asiakaspalvelija pystyy hoitamaan tilanteen kuin tilanteen. Asiakas on se, joka päättää, mutta asiantuntijan tulee tarjota vaihtoehtoja, jotta päätös olisi mahdollisimman oikea.

Asiakkaalle pitää tulla tunne hyvästä kokemuksesta; minua palveltiin, minut nähtiin ja – mikä tärkeintä – minua kuunneltiin. Tähän pyrimme myös Startian perustamisneuvonnassa.

 

LUE MYÖS:

Raija Koivisto: ”Pohjanmaan kautta ja puolesta – Tänä vuonna on lupa loistaa”

 

Lämna ett svar