Vaasan kesäyliopisto tukee Pohjanmaan talouselämää ja alueen organisaatioita – ”Reagoimme heti, jos yrityksiltä ja organisaatioilta nousee tarpeita”

Hanna Pitkänen

Vaasan kesäyliopisto järjestää kursseja ja koulutuksia Pohjanmaan alueen tarpeiden pohjalta. Tarpeita kartoitetaan aktiivisesti ja toimijoita kuunnellaan herkällä korvalla.

Vilpe tunnetaan Pohjanmaalla TikTok-sensaationa. Ilmanvaihto- ja kattotuotteiden valmistaja Vilpellä on kiinalaisessa sosiaalisen median palvelussa yli 105 000 seuraajaa. Yrityksen videoilla on 2,4 miljoonaa tykkäystä ja yli 50 miljoonaa katselukertaa.

Olikin osuvaa, että kun Vaasan kesäyliopisto järjesti keskiviikkona vuosittaisen viestintäpäivän rekrytointimarkkinoinnista, työnantajakuvasta sekä vetovoimatekijöistä, oli Vilpen markkinointipäällikkö Katarina Hellén yhtenä puhujana kertomassa yhtiön markkinoinnista.

Kaikille TikTokista suosiota hakeville Hellénillä oli kuitenkin varoituksen sana.

– TikTok vie erittäin paljon resursseja. Videoita pitää julkaista usein, mieluiten joka päivä. Palvelun algoritmi rankaisee heti, jos et ole aktiivinen.

Hellén kertoo, että jo viikon joululoma teki hallaa tilin suosiolle.

Päivän muita puhujia olivat markkinoinnin yliopisto-opettaja Anu Norrgrann Vaasan yliopistosta, organisaatioiden vetovoiman asiantuntija Visa Myllyntaus Vetovoimatoimistosta sekä viestintä- ja markkinointijohtaja Leena Forsén Vaasan kaupungilta.

Meidän järjestämät koulutukset lähtevät alueen tarpeista.

Osuva esimerkki kesäyliopistosta

Vaasan kesäyliopiston rehtori Hanna Pitkänen pitää viestintäpäivää oivallisena esimerkkinä siitä, kuinka kesäyliopisto voi vastata Pohjanmaan organisaatioiden tarpeisiin. Viestintäpäivän aiheet nimittäin valitaan joka vuosi alueen organisaatioiden tarpeiden mukaan. Viestintäpäivillä on pitkät perinteet, niitä on järjestetty vuodesta 1995 lähtien.

Alueen toimijoiden kuuntelu on kesäyliopistolle tärkeää.

– Meidän järjestämät koulutukset lähtevät alueen tarpeista. Me kartoitamme itse aktiivisesti tarpeita, ja kuuntelemme herkällä korvalla alueen toimijoita.

Pitkänen kertoo, että kesäyliopisto järjestää joitakin yksittäisiä tilauskoulutuksia yksittäisille yrityksille. Perusperiaate kuitenkin on, että kun tarpeita nousee, kurssit ovat avoimia kaikille.

Tärkeää on myös toimia nopeasti.

– Olemme ketterästi ja joustavasti toimiva organisaatio, joten reagoimme heti, jos alueen yrityksiltä tai organisaatioilta miltä tahansa sektorilta nousee tarpeita.

Täydennetään tarjontaa

Vaasan kesäyliopisto on Suomen ainoa kaksikielinen kesäyliopisto. Nimestään huolimatta se järjestää koulutuksia ja kursseja ympäri vuoden.

Kantavana ideana on täydentää alueen tarjontaa sellaisilla koulutuksilla, joita ei voi opiskella avoimina opintoina alueen korkeakouluissa.

– Tuomme tänne sellaisia kursseja, joita täällä ei järjestetä. Teemme yhteistyötä kaikkien suomalaisten yliopistojen kanssa molemmilla kotimaisilla kielillä. Koulutustarjontaa on molemmilla kotimaisilla kielillä.

Nykyään valtaosa kesäyliopiston kursseista järjestetään verkossa. Pitkänen kertoo, että myös suuri osa osallistujista toivoo sitä.

– Se tuo joustoa osallistumiseen.

Psykologiaa ja kielikursseja

Vaasan kesäyliopistossa suosittuja kursseja ovat esimerkiksi työ- ja organisaatiopsykologian perusopinnot, Nepsy-koulutukset, työnohjaajakoulutukset sekä kielikurssit. Pitkänen kertoo, että tavallisten suomen ja ruotsin lisäksi esimerkiksi korean kielikurssit ovat olleet suosittuja.

Myös ravitsemusterapeutti Hanna Partasen ravintoa ja elämäntapamuutoksia käsittelevät kurssit ovat herättäneet kiinnostusta.

Viestintäpäivän teemoista kiinnostuneille Pitkänen suosittelee yritysvalmentaja Katja Rajalan täydennyskoulutuksia.

Tiktokilla johdon tuki

Katarina Hellén

Tämänvuotinen viestintäpäivä veti paikalla kymmenittäin markkinoinnista kiinnostuneita.

Hellén kertoo puheenvuorossaan, että Vilpen markkinointitiimissä on kuusi henkilöä, joista kaksi hoitaa täysipäiväisesti TikTokia. Helléniltä kysytäänkin, että miten yrityksen johdolle on saatu perusteltua markkinoinnin panostukset.

Johdolle kerrottiin TikTokin potentiaalista saavuttaa näkyvyyttä. Inspiraationa oli eräs TikTok-tili, jossa asennettiin VILPEn tuotteita. Asennusvideoilla oli kymmeniä miljoonia katselukertoja.

Yhtiön toimitusjohtaja Tuomas Saikkonen on TikTokista innoissaan ja näkee siinä suurta potentiaalia.

– Tuomas rakastaa TikTokia. Hän uskaltaa ottaa riskejä ja kokeilla uutta, sanoo Katarina Hellén.

Hellén kertoo, että myös häntä toisinaan stressaa TikTokiin kuluva työaika.

– Ja kyllä meidän firman sisälläkin on kyseenalaistettu, että käytämme näin paljon resursseja markkinointiin.

Brändi tunnetuksi

Kun omistaja on sitoutunut markkinointiin, on Vilpen markkinointitiimi saanut rauhassa testata ja kokeilla, mikä TikTokissa toimii ja mikä ei.

Hellén kertoo, että kun yhtiö päätti lähteä TikTokiin, tavoitteena ei ollut lisätä myyntiä lyhyellä tähtäimellä, vaan tehdä brändiä tunnetuksi. Tämä kuitenkin muuttuu pian, sillä yhtiössä on päätetty yrittää saada myös myynnillistä hyötyä TikTok-tilin suosiosta.

– Jännä nähdä onnistummeko siinä, Hellén kertoo.

 

LUE MYÖS:

Stefan Råback: ”Kehitys kehittyy”

Lämna ett svar