Julkaistu myös suomeksi
Tämä artikkeli on aiemmin julkaistu suomen kielellä.
Prissättning är en av hörnstenarna för en lönsam affärsverksamhet. Trots det finns det brister i speciellt små och medelstora företags kunnande om prissättning. Vaasa Insider ordnar den 5:e december ett event där utbildaren Timo Toivanen berättar hur vi kan prissätta produkter och tjänster rätt.
Timo Toivanen har 15 års erfarenhet av att sporra, utbilda och träna företag samt som coach. Fortlöpande stöter han på att företagen inte kan prissätta sina produkter och tjänster.
– Speciellt i små och medelstora företag satsas det för lite på prissättning. Priserna kan ibland vara dragna ur hatten, säger han.
Toivanen berättar att med bättre och aktivare prissättning kan företag lyckas bättre. Han påminner också om att målet är att få verksamheten lönsam.
– Priset är centralt för lönsamheten, så gott som i varje företag där prissättning görs aktivt blir slutresultatet bättre.
Prissättning inte alltid lätt
Timo Toivanen ser ofta på företag via ekonomiska relationstal. På det sättet kunde man tänka sig att prissättning är enkelt, bara att se igenom kostnaderna och bestämma priset på basen av det.
– Men så lätt är det sällan, de flesta företag har många olika tjänster och produkter som de säljer, säger han.
– Det är inte lätt att förstå vilka kostnader som hör ihop med vilka produkter och tjänster.
Trots svårigheterna uppmuntrar Toivanen även småföretag att fundera på alla kostnader och på hur de kunde tas i beaktande när det gäller prissättningen.
– I små och medelstora företag räknar man ut kostnader på specifika produkter och tjänster alltför sällan.
Se över priser regelbundet
Toivanen säger att det löns att kontrollera priserna varenda gång någon märkbar förändring inträffar. Han påminner om att det under den senaste tiden skett många saker, allt från pandemi till inflation och högre räntor.
– Det går att räkna upp massvis med saker, som artificiell intelligens och ändringar i lagstiftning. Vi måste fundera på hur dessa saker påverkar affärsverksamheten och den vägen prissättningen.
Toivanen framhåller att aktivare prissättning inte alltid behöver betyda att priserna höjs. Exempelvis ny teknologi kan göra att kostnaderna pressas märkbart, vilket skapar fördelar som kan vara klokt att sprida vidare till kunderna.
Eventet bjuder på exempel
Timo Toivanen föreläser om prissättning den 5 december i Wasa Innovation Center. Observera att föreläsningen sker på finska.
Toivanen säger att han kommer att använda många praktiska exempel som ger insikt kring prissättning. Redan nu kan Toivanen lova att han på eventet också kommer att modigt och öppet berätta om prisutveckling och prissättningen han använder i den egna verksamheten.
– På den vägen får åhörarna ett äkta exempel om hur aktiv prissättning har betjänat min affärsverksamhet och mig som ägare och företagare.
Så här köper du biljett
Vaasa Insider ordnar eventet tillsammans med sponsorer. Som sponsorer fungerar Vasa Andelsbank och Ebita Talouspalvelut.
Eventet ordnas den 5 december klockan 14.30-16.00 i Wasa Innovation Center. Biljetten kostar 154,70 plus moms, det vill säga med skatt 170,17 euro.
Vi skickar räkningen till din privata e-postadress eller till företaget/organisationen som du representerar. Vid frågor och annat går det bra att ta kontakt med peter.stolpe@vaasainsider.fi.
Välkommen med!
LÄS OCKSÅ: