LokalTapiola Österbotten har historiskt sett gjort sitt bästa år någonsin på företagssidan. Fokus på kundupplevelser, täta kundkontakter och lyckade event är orsaker bakom framgången.
LokalTapiola Österbotten har fått hela 1250 nya företag som kunder under 2023. Majoriteten av de nya företagskunderna är ensamföretagare medan 248 har anställda.
– Nettotillväxten av nya företagskunder har varit oerhört snabb, nästan otroligt snabb i österbottniska mått mätt, säger Joel Sunabacka, vd för LokalTapiola Österbotten.
Bästa utvecklingen någonsin
Nytillströmningen av kunder på företagssidan inom LokalTapiola Österbotten beskrivs som bolagets bästa någonsin. Även internt inom den stora LokalTapiolagruppen utmärker sig regionbolagets siffror positivt.
Joel Sunabacka tackar ödmjukt personalen och säger att kundtillväxten är ett facit på att företaget gjort rätt saker.
– Företagare pratar med varandra och jag tror inte vi skulle ha fått så många nya kunder om inte de befintliga kunderna varit nöjda och berättat vidare om sina upplevelser, säger Sunabacka.
Mycket arbete bakom
Affärsområdesdirektör Hannah Malkamäki säger att LokalTapiola Österbotten gjort mycket arbete för att göra kundupplevelserna extraordinära. I det jobbet ingår täta kundkontakter, ordnande av informativa kundevent samt även evenemang som fokuserat på till exempel företagarnas välmående.
– Fysiska saker brukar vara bra försäkrade men ofta glömmer företagare att ta hand om sig själva, säger Hannah Malkamäki.
Det lokala spelar roll
LokalTapiola Österbotten har under fjolåret gjort många lokala satsningar och prioriterar att köpa varor och tjänster lokalt. Joel Sunabacka tror att det lokala förhållningssättet är något som företagskunderna uppskattar.
– Som lokalt bolag vill man stöda andra lokala bolag, säger han.
Hannah Malkamäki framhåller att personalen är en del av lokalsamhället och blir ansikten utåt mot kunderna.
– Vi handlar i samma butiker och möter kunderna i vardagen, säger Malkamäki.
Som lokalt bolag vill man stöda andra lokala bolag.
Frysta premier kan ha påverkat
LokalTapiola Österbotten gjorde en storsatsning ifjol på att inte höja sina försäkringspremier. Joel Sunabacka säger att det säkert också påverkat kundtillströmningen.
– Även i år kommer vi att vara återhållsamma med prishöjningar, säger Sunabacka.
Företagare vänder sig till LokalTapiola Österbotten för till exempel försäkringar och sparande. På båda dessa områden skräddarsyr LokalTapiola Österbotten lösningar till kunderna.
LÄS OCKSÅ: