Planera överlåtelser i tid – Vill du sälja ett företag kan värdet inte gå hem med företagaren

Kenneth Blomquist, Anne Kulla.

Om alla kundkontakter, kontakten till leverantörerna, kunskapen om processerna och kunnandet om produkterna går hem från företaget när företagaren går ut genom dörren, vad finns det då kvar att sälja?

Den befogade frågan kommer från Kenneth Blomquist, Partner på KPMG, med lång erfarenhet av företagsaffärer. Med frågan vill Blomquist bara väcka tanken på att företagsöverlåtelser borde börja planeras så tidigt som bara möjligt, gärna flera år innan det är dags.

– Det är mycket som man ska tänka på, till exempel är det inte ovanligt att de för företaget viktigaste avtalen bara är muntliga överenskommelser, vilket en potentiell köpare inte uppskattar, säger Kenneth Blomquist.

KPMG:s roll i sammanhanget

KPMG:s expertis och erfarenhet, med över 1200 experter bara i Finland, gör att bolaget känner till fallgroparna och vet hur de kan undvikas. Tillsammans med företagaren, må det sedan vara en köpare eller säljare, planerar de vad som borde göras och i vilken ordning.

För bästa slutresultat kan det ibland föreslås oväntade lösningar, som att närma sig någon annan i samma situation.

– Ibland kan två företag tillsammans vara attraktiva för köpare medan företaget på egen hand inte väcker samma intresse, säger Kenneth Blomquist.

Skatter och juridik

KPMG:s expertis inkluderar juridiska frågor och skatterätt. När det gäller till exempel generationsväxlingar kan de rätta råden vara helt avgörande för att nästa generation ska ha råd att fortsätta driva verksamheten.

Ett vanligt exempel är att ett etablerat bolag med pågående verksamhet äger en eller flera fastigheter. Om barnen eller någon annan då köper företaget kan priset, eller kanske skatten, bli övermäktig. I bolaget kan också finnas saker som snöskotrar och stugor i Lappland, som inte alls har något med verksamheten att göra.

En god idé kan då vara att spjälka upp egendomen, till exempel placera fastigheterna i ett annat företag, så att själva verksamheten lättare kan fortsätta med en ny ägare.

– Om allt finns i bolaget blir priset högre, vilket också syns på finansieringsbehoven, säger Anne Kulla, direktör för KPMG:s kontor i Vasa.

Om allt finns i bolaget blir priset högre, vilket också syns på finansieringsbehoven.

Både små och stora kunder

KPMG har erfarenhet av allt från de största till de minsta företagsöverlåtelserna. KPMG hjälper när stora börsbolag gör ägararrangemang men också när småföretag, även sådana med noll i omsättning, byter ägare.

– Konsult-, skatte- och juristtjänster behövs vid en företagsöverlåtelse oberoende hur litet företaget är, säger Kenneth Blomquist.

Som rådgivare är Kenneth Blomquists roll att se till helheten, att bedöma hur saker kan göras smartast med allt i beaktande. Experter på specifika områden hjälper sedan med kniviga detaljfrågor. En sak som lätt glöms bort utan experthjälp är till exempel miljöaspekter och andra risker.

Utan rätt hjälp kan det hända att en köpare får miljonåtaganden på sig i form av allt från kundgarantier till ansvar för förstörda landområden, saker som inte ens syns i balansräkningen.

Lång process

För både köpare och säljare är den psykologiska biten viktig. Många tror de är redo att sälja men kan behöva mera betänketid än väntat.

Ofta vill köparen, speciellt när kapitalplacerare är inblandade, att företagaren jobbar vidare i företaget under en tid, vilket är bra att ta i beaktande till exempel om det är ett arrangemang som görs inför pensionen.

Vad säljer/köper du?

Kenneth Blomquist säger att det både för köpare och säljare gäller att fundera på vad det är man verkligen köper/säljer, var värdet finns.

– Är det kundförhållanden? Teknologi? En ny marknad? Kanske möjligheten till personal i en bransch där det är svårt att rekrytera?

Anne Kulla säger att två företag i samma bransch kan ha helt annorlunda affärslogik, som det också gäller att förstå sig på och sätta sig in i. En kanske säljer sina varor med priset som bästa argument medan det andra företaget byggt upp hela verksamheten på kundrelationer.

LÄS OCKSÅ:

KPMG:s Heidi Kontsas: ”Planera generationsväxlingen i god tid”

Lämna ett svar