Genero öppnar kontor i Vasa – Jukka Pekka-Niemi blir Growth Manager

Linda Kass, Jukka-Pekka Niemi, Jonathan Björkskog.
Linda Kass, Jukka-Pekka Niemi, Jonathan Björkskog.

Genero expanderar till Vasa. Nya styrelsemedlemmar och ett bra fotfäste i Sverige bereder väg för fortsatt internationell tillväxt.

Growth marketing-byrån Generos mål är att öka kundföretagens tillväxt. Byrån fokuserar på mätbar digital marknadsföring. Byrån startades 2009 i Helsingfors av Sebastian och Rasmus Östman samt Jonathan Björkskog, alla med rötterna i Jakobstadsregionen.

Förutom att många av byråns kundföretag växt enormt har Genero även växt kraftigt. Bara under de senaste tre åren har omsättningen gått från 5 till 15 miljoner euro. I dag har företaget kontor i Jakobstad, Helsingfors och Stockholm.

– Vi har haft en fantastisk utveckling de senaste åren och har arbetat tillsammans med österbottniska företag sedan start, säger Linda Kass, Business Unit Director för Genero Österbotten.

– Österbotten är ett strategiskt viktigt område för oss med många tillväxthungriga företag.

Starka i Jakobstad, satsar nu i Vasa

Genero Österbotten byggs i dag upp av 18 personer. I Jakobstad hittas bolaget i ett nyöppnat kontor i Tobaksmagasinet.

Som bäst bygger Genero även upp ett kontor i Vasa. Generos sikte är inställt på att fem personer ska vara anställda till Vasakontoret redan i höst och under nästa år.

Jukka-Pekka Niemi först ute

Jukka-Pekka Niemi har redan anställts som Growth Manager i Vasa. Niemi kommer närmast från rollen som Digital Marketing Manager på Mirka och har även arbetat på Wärtsilä och ABB i Vasa.

Jukka-Pekka Niemi, som jobbat speciellt mycket med marknadsföring på B2B-företag, ser fram emot att få hjälpa företag i Vasaregionen.

– Efter att ha sett vad Genero åstadkommit på andra ställen i Finland och i Sverige så är jag övertygad om att vi kan hjälpa många kunder i Vasa-området med tillväxt, säger han.

Jag är övertygad om att vi kan hjälpa många kunder i Vasa-området med tillväxt.

Nya styrelsemedlemmar

Genero har på en kort tid byggt sig ett fotfäste i Sverige. Omsättningen där var 280 000 euro i fjol och i år är man på god väg mot en miljon euro.

Erfarenheterna i Sverige i kombination med allt kunnande från Finland har byggt en modell som bolaget nu ska använda för att skala upp sin egen internationella tillväxt.

Rasmus Östman, Generos vd, säger att målet är att växa från 100 till 300 anställda samtidigt som lönsamheten ökar.

– Utöver fortsatt organisk tillväxt, kommer vi även att satsa på tillväxt genom förvärv, säger Rasmus Östman.

– På lång sikt är vårt mål att bli norra Europas ledande byrå inom tillväxtmarknadsföring, säger han.

Som ett steg i internationaliseringen och för att lyckas med tillväxtplanerna har Genero värvat två nya styrelsemedlemmar. Nyrekryteringarna är Markus Hakala, tidigare regional direktör för Mirum i Europa, samt Antti Mäki, konsult inom digital transformation som tidigare arbetat vid GroupM.

LÄS OCKSÅ:

Genero nästan dubblas i storlek – A-lehdets Sisältöstudio blir del av Generos nya större helhet

Lämna ett svar