Generationsskifte på gång på DG Creative – Det österbottniska bolaget i framkant när det gäller cybersäkerhet

Göran Sjöblom, Joel Sjöblom.

För att vara ett it-företag har DG Creative en mycket lång historia. Nu är det dags för nästa generation att ta över.

Joel Sjöblom är sedan i höstas vd för DG Creative, ett bolag tidigare känt som Creative PC Systems. Joel Sjöblom har tagit över rodret efter fadern och grundaren Göran Sjöblom, som jobbar vidare som arbetande styrelseordförande.

DG Creative kan beskrivas som ett familjeföretag på flera olika sätt. Majoriteten av aktierna har hållits inom familjen och många i personalen är också delägare.

Joel Sjöblom.

– Alla som jobbar här blir lite som familj, en som anställdes 1986 är till exempel fortfarande med, säger Joel Sjöblom.

Med generationsskiftet följer en fortsatt satsning på företagets kärnkompetens.

– Vi jobbar för att förstärka vår roll som ett av de ledande it-företagen i Österbotten, säger Joel Sjöblom.

Lång historia

DG Creative är något så ovanligt som ett it-företag som grundades redan 1985. Grundaren Göran Sjöblom var tidigt ute, till och med en pionjär, när det gäller att göra budgeterings- och rapporteringssystem.

Företaget har växt stadigt sedan starten och med åren tagit sig an nya delområden. Kring 1995 jobbade där 6-7 personer och nu är företaget uppe i 14 anställda fördelade på två olika kontor, i Korsholm och i Jakobstad.

– Vi har många framgångsrika kunder, vi är mycket ute på fältet och rör oss dagligen mellan Närpes och Karleby, säger Joel Sjöblom, som själv började jobba för bolaget 2015.

Joel Sjöblom, Göran Sjöblom.

Genom åren har DG Creatives verksamhet breddats och fördjupats. I dag omfattar verksamheten framförallt IT-support, IT-infrastruktur och cybersäkerhet.

Företaget har bra fart på och en nyrekrytering, av en IT-konsult, är på gång som bäst.

– Det är viktigt att det blir rätt. Många som jobbar hos oss har jobbat väldigt länge här och så vill vi gärna ha det, säger Göran Sjöblom.

DG Creative sköter gärna andra företags it-behov. De monterar vid behov även ihop hårdvara för större projekt. Deras ”nätverksskåp” fyllda med teknologi av olika slag har till och med blivit en exportsaga.

– Via våra kunder har skåpen gått ut i världen och finns numera i flera än 30 olika länder, säger Göran Sjöblom.

Företaget jobbar gärna nära sina kunder, ofta till och med så de uppfattas som en del av kundens egen IT-personal.

Satsning på säkerhet

Cybersäkerhet är område som DG Creative var väldigt tidigt inne på. Det är fortfarande ett växande område där bolaget fortsätter flytta fram positionerna. Företaget har satsat hårt på alla aspekter och har ett bra grepp om helheten.

DG Creative erbjuder till exempel sårbarhetsscanningar och håller IT-utbildning för personal.

– Tyvärr uppnår ingen aldrig 100 procent cybersäkerhet. Det är ett område man ständigt måste jobba med, säger Joel Sjöblom.

I dag är det inte bara virus det handlar om utan också andra typer av säkerhetsproblem. Så kallade ransomwareattacker exempelvis är försök att orsaka problem, som att kryptera en organisations system, och sedan erbjuda sig att reda upp situationen.

– Det räcker inte med att låsa dörren som man gör där hemma. På nätet är man exponerad mot hela världen, säger Joel Sjöblom.

På nätet är man exponerad mot hela världen.

Dagens phishing-försök, alltså att någon med olagliga metoder försöker få tillgång till information eller data, är mycket sofistikerade. Joel Sjöblom säger att det händer att försöken lyckas slinka igenom även hos organisationer som är fullt medvetna om problematiken. Därför erbjuder DG Creative till exempel en tjänst där de kollar säkerheten för olika företag, i praktiken kan de till exempel se om it-företaget klarar av att ta sig in i kundernas system.

– Först när man väl känner till de svaga punkterna går det att göra något åt dem, säger han.

Lokalkännedom med stöd av större helhet

DG Creative har en stark lokal närvaro i Österbotten och är väl förankrade här. Samtidigt är DG Creative med i och delägare i Data Group-kedjan. Det innebär att de har tillgång till personal på 58 olika platser och en gemensam totalstyrka på närmare 400 personer.

– Nätverket täcker hela landet och med det kan vi snabbt lösa kundernas problem var helst de uppstår.

Som en del av en större helhet går det också att göra effektivare inköp och lösa andra gemensamma problem.

DG Creative är därtill delägare i Abilita, som levererar datasystem till den offentliga sektorn.

– Abilita har också många kunder över hela landet, säger Joel Sjöblom.

LÄS OCKSÅ:

Familjeföretagsexperten Philip Aminoff: ”Evighetsprincipen skiljer familjebolagen från andra företag”

Lämna ett svar