Gårds Smaks nya butikskoncept hjälper kunder göra medvetna val – ”Vi kallar det Gårdsbutik 2.0″

Niklas Östman på Gårds Smak öppnar snart fysisk matbutik.

I Karvsor, Vörå, förverkligar bröderna Niklas, Jonas och Filip Östman sin dröm om att göra det enklare för människor att handla närproducerad mat. Genom näthandeln Gårds Smak har de skapat en plattform för lokala bönder och producenter att nå ut till en bredare kundgrupp. Nu öppnar de fysisk butik invid riksåttan.

En kund köper ett paket malet kött. Vart går pengarna? För att kunna göra medvetna val krävs transparens.

Företaget Gårds Smak i Vörå meddelar nu att de går in för att vara en föregångare när det gäller genomskinlighet inom livsmedelsindustrin.

– Genom att erbjuda tydliga, men riktgivande procentuella uppgifter om hur pengarna fördelas mellan olika aktörer i livsmedelskedjan får kunderna större insyn i livsmedelkedjan, säger Niklas Östman, som ansvarar för handeln på Gårds Smak.

På Gårds Smaks webbutik står det nu tydligt. Av kundens 6,95 euro för en nötköttprodukt får producenten 31 %, slakteriet 32 %, och Gårds Smak 16 %. Av priset går ännu 12 % i momsskatt till Skatteverket. 8 % av priset räknar företaget går till förpackningsmaterial och frakt.

Ytterligare i produktbeskrivningen kan man läsa att köttet kommer från Östmans gård och mjölkboskap som finns i Vörå. Köttet är helt GMO-fritt och hängmöras i två veckor, vilket gör det extra mört. Köttet slaktas och styckas av Tajma slakteri.

Informationen ska ge kunden större insyn i produktionen.

– Genom att handla från Gårds Smak kan kunderna kan vara säkra på att de vet var deras mat kommer ifrån, hur den har producerats, och vart deras pengarna går, säger Niklas Östman.

Från mjölk till mångfald

Gårds Smak inleddes som en vision där bröderna Östman, mjölkbönder från Karvsor i Vörå, såg en möjlighet att förändra hur folk handlar mat.

De började med att sälja sin egen produkt, Gårds Mjölk, direkt till konsumenter genom hemleverans. Sedan dess har de utökat sitt utbud till att inkludera nöt- och griskött, grönsaker, ägg, mjöl, gryn och bröd.

Gårds Smak levererar närproducerad mat direkt till dörren.

Försäljningen har skett huvudsakligen genom den egna webbutiken, med utkörning onsdagar och torsdagar beroende på orten, klockan 16–21.

– Kunderna får ett sms på morgonen på leveransdagen för närmare tidpunkt. Det har fungerat bra, men de flesta kunder idag förväntar sig ändå snabbare leveranser. För det krävs större lönsamhet, förklarar Östman.

För att kunna växa har Gårds Smak nyligen genomfört en massfinansiering via webbutiken. Pengarna som samlats in investerar Östman i varor en ny fysisk butik bredvid riksåttan, som är planerad att öppna i november.

– I och med satsningen ökar lagerbehovet och där ligger de största utgifterna för oss i nuläget.

Lantlig charm i modern kontext

Gårds Smaks koncept genom sin nätbutik har varit att förmedla den charm och personliga service som man förknippar med gårdsbutiker, samtidigt som de tar vara på de senaste tekniska möjligheterna för en smidig och bekväm shoppingupplevelse. Tankesättet fortsätter nu med den nya fysiska butiken.

– Den fysiska butiken kommer att fungera som en närbutik 24/7, med 100 % självbetjäning, säger Niklas Östman.

Orsaken till självbetjäningskonceptet är att folk har olika arbetstider idag, vilket sätter krav på öppethållningstider.

– Tanken med den fysiska affären är att kunderna ska få tillgång till högklassiga lantbruksprodukter så enkelt som möjligt och på sina egna villkor. Vi finns lättillgängligt intill riksvägen och man får handla här när som helst på dygnet.

Webbshoppen fortsätter som förut. Tanken är att en dag kunna utvidga konceptet till flera orter där varje betjäningspunkt har sitt lokala lager och lokal utkörning.

– Då skulle vi kunna köra ut varor varje dag på det området.

Landsbygdens kvinnor uppskattar servicen

Gårds Smaks mest entusiastiska kundgrupp på webben är mammor på landsbygden. De tycker att det är smidigt att få närmat levererad direkt till dörren. På andra plats kommer amatörkockarna som vill ha råvaror av högsta kvalitet.

Med den fysiska butiken kommer Gårds Smak att kunna förbättra servicen för traktens äldre som kan tycka det är krångligt att beställa på nätet. Att butikerna har självbetjäningskassor tror inte Östman kommer att bli ett problem.

– Själva packningsarbetet kommer fortsättningsvis att snurra på i kulisserna, vilket betyder att det kommer finnas personal på plats dagtid som kan hjälpa kunder.

Om ekonomin tillåter är det inte uteslutet att Gårds Smak anställer dedikerad butikspersonal, tillägger Östman.

Niklas Östman.

Kunderna idag vill göra medvetna val

På Gårds Smak råder ingen tvekan om vem som producerat maten, och det vill de bli bättre på att kommunicera både på webben och i den fysiska butiken.

– Vi tror att kunder vill veta varifrån maten kommer och vara säkra på att produktionen går schysst till. Sen tror vi också att det ger mervärde att veta vart pengarna går.

Gårds Smaks butik kommer därför att skilja sig från vanliga matbutiker i sin priskommunikation.

– Vi vill kommunicera synligt i butiken hur kundens pengar procentuellt fördelar sig mellan olika aktörer i livsmedelskedjan.

De första produkterna med transparent prissättning kommer att vara handstyckade köttprodukter från Östmans gård, sedan är tanken att utöka initiativet till grönsaksprodukter.

ChatGPT till nytta för landsbygdens företagare

Östman väntar som bäst den nya butiksinredningen som går i modern stil, med LED-skärmar och självbetjäningskassor. Det är ganska långt från handskrivna lappar och Reko-ringar som i företagets begynnelse.

– Jag är väldigt intresserad av affärsutveckling överlag, och speciellt allt som nätet och artificiell intelligens (AI) kan erbjuda, säger Östman, som använder Al för olika lönsamhetskalkyleringar och för att ta fram receptidéer.

En människa i loopen krävs förvisso.

– När det står 3 dl vetemjöl i såsen blir man misstänksam förstås, men på det stora hela har vi fått fram otroligt goda rätter tack vare AI.

Förutom satsningen på butiken vill Gårds Smak investera i skyltar ute vid vägen.

– Om så lite som 0,01 % av bilarna som kör förbi på oss på riksåttan skulle vika av här, skulle det betyda 80 bilar i veckan för oss.

Gårds Smak öppnar snart ny butik.

Det är tydligt att Gårds Smak inte bara är en mataffär, utan ett projekt som syftar till att främja hållbarhet, lokal produktion och rättvisa inom livsmedelsindustrin. Med massfinansieringen avslutad och planerna på den nya butiken i full gång, ser framtiden lovande ut för Gårds Smak och för dem som delar deras vision om en transparentare och hållbarare livsmedelshandel.

Förutom den nya butiken ser företaget också fram emot julhandeln som för dem innebär ett uppsving i försäljning till företagskunder. En matkasse med lokala produkter gör gott både för konsument och producent.

 

LÄS OCKSÅ:

Gårds Smak gör satsning på företagsförsäljning – Skräddarsydda julgåvor har utvecklats

Lämna ett svar