Wikström Media växte ur vinden – Jakob Wikström berättar hur du kan tänka för att skapa lönsamma inlägg på LinkedIn

Jakob Wikström Wikström Media Jakobstad
Jakob Wikström.

Wikström Media startade sin verksamhet på Jakob Wikströms föräldrars vind. Företaget bytte vinden mot medvind och är nu en av västra Finlands största marknadsföringsbyråer, speciellt starka på LinkedIn.

Jakob Wikström startade Wikström Media blygsamt 2014 i Jakobstad. Det började som en sidobusiness där han själv utrustad med en bärbar dator byggde hemsidor på sina föräldrars vind.

– Första uppdraget var att göra en hemsida till en konstnär som betalade 350 euro, säger Jakob Wikström.

Verksamheten växte och utvecklades till att i dag sysselsätta ett team på cirka 35 personer, deltidsanställda inkluderade. Hemsidor bygger företaget ännu, fast då med hjälp av fyra anställda webbutvecklare.

– Hemsidorna är ofta bara en del av en större helhet som vi levererar, säger Jakob Wikström.

Hjälper företag nå ut

Jakob Wikström Wikström Media Jakobstad torg
Jakob Wikström.

Wikström Media är en marknadsföringsbyrå som gör många olika saker. Helheter och varumärkesstrategier är något företaget jobbar mycket med.

Ett konkret exempel kan vara en produktlansering eller en inbrytning på ett nytt geografiskt område. Wikström Media kan i princip sköta allt från det att kunden kommer in med en idé som borde förverkligas.

– Vi gör speciellt mycket jobb för exportindustrin, till exempelvis till företag som vill ta sig in i andra länder, säger Jakob Wikström.

Wikström Media har experter som är duktiga på grafisk design men byråns jobb kan börja långt tidigare än så. Företaget jobbar fram idéer och koncept och kan också stå för hela idén om hur en produkt ska presenteras.

Arbetet kan  innefatta att ta reda på hur nya målgrupper uppfattar företaget, tjänsterna eller produkterna.

– Ett vanligt misstag, speciellt när man provar på något nytt, är att tro att vi uppfattas på ett visst sätt medan verkligheten kan vara annorlunda, säger Jakob Wikström.

– Vi testar bildspråk och koncept på fokusgrupper, ser hur folk reagerar och bygger och förverkligar strategierna utifrån resultaten.

Starka på LinkedIn

Det snabbt växande Wikström Media hade ifjol en omsättning på drygt 1,4 miljoner euro. Jakob Wikström säger att en fjärdedel av omsättningen är direkt relaterad till aktiviteter på LinkedIn.

– LinkedIn är en otroligt effektiv plattform som dessutom är lite outnyttjad i vår region, säger Jakob Wikström.

Wikström Media erbjuder utbildningar i hur LinkedIn kan skapa mervärde. Företaget kan också producera inlägg till andra företag och även till privatpersoner, som exempelvis företagsledare.

– Det krävs en duktig copywriter för att tänka sig in i en annans situation och producera ett inlägg i någon annans namn men det kan bli riktigt bra, säger Wikström.

På tal om privatpersoner så anser Wikström att det som företagare eller anställd inte på riktigt går att uttala sig som privatperson på LinkedIn eftersom det är en plattform där alla hela tiden representerar sina organisationer, vare sig man vill det eller inte.

LinkedIn är en otroligt effektiv plattform.

Så dra nytta av mediet

Jakob Wikström säger att det finns tre olika huvudsyften med att människor i dag använder LinkedIn:

  1. få inspiration;
  2. få ny kunskap;
  3. göra affärer.

– Postar du kattvideon på LinkedIn blir det därför problematiskt, för det har vi sett mycket av och de faller inte riktigt in i någon av kategorierna, säger Wikström.

Men poängen är inte alltid heller att skapa virala inlägg. Att få många tummar upp betyder inte automatiskt att du lyckas sälja något, utan ibland kan det vara bättre att träffa mera fokuserat.

Vad ska då postas?

Jakob Wikström säger att det i grunden handlar om klassisk försäljning.

– Det gäller att fundera på vem som är målgruppen, vad de vill ha och vilken bild av dig och ditt företag du vill förmedla, säger han.

– Kom ihåg att det är en dialog som ska föras och inte en monolog.

Hjälper även småföretagare

Wikström Media lanserade i veckan bifirman och reklambyrån Local Agency. Målsättningen med nysatsningen är att hjälpa lokala småföretag att ta sina sociala medier till en ny nivå, både visuellt och innehållsmässigt.

– Wikström Medias fokusering är lite större företag som satsar nationellt och internationellt medan Local Agency uttryckligen är en reklambyrå för småföretag, säger Jakob Wikström.

– Local Agency är ett förmånligt alternativ med minimal administration, säger han.

Local Agencys koncept passar till exempel en liten lokal butik i centrum med behov av ett inlägg i veckan eller kanske ett däckföretag som bara har behov av att nå ut lokalt ett par gånger i året.

Mera information om Wikström Media och kontaktuppgifter hittas på företagets webbplats, wikstrommedia.fi.

 

LÄS OCKSÅ:

Vaasa Insider klockar in på 89:e plats i hela Finland på LinkedIn – Det lilla mediabolaget placerar sig före flera börsbolag och städer

Vastaa