Pietarsaarelaislähtöinen Genero aikoo olla Pohjoismaiden paras kasvumarkkinointitoimisto – näin alkaa Ruotsin valloitus

Christopher Oksman ja Edvin Årefors.

Kun pietarsaarelaiset Sebastian Östman, Rasmus Östman ja Jonathan Björkskog perustivat Generon 10 vuotta sitten, katseet olivat aluksi tiiviisti Pohjanmaalla. Perustajat asuivat Helsingissä, mutta suurin osa yrityksen asiakkaista oli Pietarsaaressa ja sen lähettyvillä. Tänä päivänä tilanne on toinen.

Kasvumarkkinointitoimisto Genero on kasvanut nopeasti viime vuodet, ja laajentaa nyt toimintaansa Ruotsissa avaamalla toimiston Tukholmaan. Genero on tehnyt töitä ruotsalaisille asiakkaille vuodesta 2012, ja viime vuonna Ruotsin kaupan osuus yrityksen liikevaihdosta oli noin kymmenen prosenttia.

Tukholman toimistolla halutaan näyttää, että Genero on jatkossa vakavasti otettava toimija myös Ruotsin markkinoilla ja muualla Pohjoismaissa. Uuden toimiston avaamisen myötä Generon Ruotsin maajohtajaksi on nimitetty Helsingin toimiston Growth Hackerina toiminut Christopher Oksman ja operatiiviseksi johtajaksi Loyalticsin entinen myyntijohtaja Edvin Årefors.

– Tärkeintä oli löytää Ruotsin puolelta oikea henkilö, joka sopii meidän kulttuuriimme, työtapoihimme ja ajatteluumme. Mielestäni on myös tärkeää, että joku emokonttorista vie yrityksen kulttuurin uuteen maahan ja varmistaa, että yhteistyö toimii, eikä uudesta yksiköstä tule muusta yrityksestä irrallista, Sebastian Östman sanoo.

Kansainvälistymisen ei tarvitse olla kallista

Östmanin mielestä kansainvälistymistä ei pitäisi aina nähdä niin suurena ponnistuksena. Hän kannustaakin yrityksiä kokeilemaan, olisiko kansainvälisillä markkinoilla kysyntää.

– Jos perinteinen yritys lähtee uusille markkinoille, usein palkataan heti iso myyntiorganisaatio ja kiinteistä kustannuksista tulee nopeasti korkeita. Kansainvälistymistä voi kuitenkin kokeilla edullisemminkin. Käytännössä se voi tarkoittaa esimerkiksi avainsana-analyysia yrityksen palveluista kohdemaassa ja yksinkertaista laskeutumissivustoa.

Generon kohdalla ei kuitenkaan ole enää kyse pelkästä testistä, vaan tavoitteena on rakentaa Ruotsiin kokonainen tiimi, joka auttaa ruotsalaisasiakkaita myös muualla Pohjoismaissa ja Suomessa.

– Yritämme löytää asiakkaita, jotka näkevät sen vahvuutena, että me toimimme Suomessa.

Tavoitteena olla Pohjoismaiden paras

Tulevaisuudessa Genero katsoo myös muihin Pohjoismaihin päin. Tavoitteena on olla Pohjoismaiden paras kasvumarkkinointitoimisto.

– Se tarkoittaa sitä, ettemme voi olla vain Suomessa ja Ruotsissa. Aika ja asiakkaiden tarpeet näyttävät, mikä on seuraava suunta. Uskomme kuitenkin, että esimerkiksi norjalaiset ja tanskalaiset asiakkaat löytävät helpommin Tukholmaan kuin Helsinkiin.

Generolle on myös tärkeää vaalia yrityskulttuuriaan. Houkutellakseen parhaita työntekijöitä yritys haluaa olla paras työpaikka. Henkilökunnan toiveita pyritään kuuntelemaan ja toteuttamaan. Yritys myös palkkasi hr-asiantuntijan avukseen jo melko varhaisessa vaiheessa.

Pietarsaari ei unohdu

Vaikka Genero suuntaa kohti Tukholmaa ja muita Pohjoismaita, Pietarsaaren toiminta ja sen noin 15 työntekijää ovat edelleen yritykselle tärkeitä.

– Pohjanmaalla on paljon B2B-yrityksiä, jotka tarvitsevat strategista kumppania kansainvälistymiseen. Pietarsaaren yksikköä tullaan ehdottomasti myös kehittämään.

Pietarsaaren yksikköä tullaan ehdottomasti myös kehittämään.

Genero on mitattavaan kasvumarkkinointiin keskittyvä toimisto. Tällä hetkellä sillä on toimistot sekä Helsingissä että Pietarsaaressa. Viime vuonna Genero kasvoi 45 %, ja sen myynti nousi 7 miljoonaan euroon.

– Me perustajat emme ole mainosalan ihmisiä, vaan enemmänkin yrittäjiä, mikä näkyy kulttuurissamme. Haluamme olla yritysten strateginen kasvumarkkinointikumppani ja miettiä tekemistämme asiakkaidemme myyntitavoitteista käsin.

LUE MYÖS:

Genero nästan dubblas i storlek – A-lehdets Sisältöstudio blir del av Generos nya större helhet

Vastaa