Österbottnisk näthandel tar handelsboden till hemdörren – Bodenbox växer kraftigt

Caroline Bertula, Jakob Karf, Christoffer Sirén.

Ett problem blev en möjlighet. Bodenbox har på en kort tid lyckats bygga upp en imponerande logistik och ett centrallager som servar stora delar av Österbotten.

Caroline Bertula är bördig från en liten by i Österbotten. Det kunde nästan vara vilken by som helst för historien hon berättar är densamma överallt.

– Basservicen försvinner, vi har haft en bybutik men den försvann, säger Bertula.

När Nykarleby Innovation Center, NIC, startade kom det fram att det fanns flera som gått omkring och funderat på samma problem. Ännu viktigare var kanske att det fanns en tydlig gemensam vilja att göra något åt problematiken. Sju driftiga personer slog samman sina resurser och startade en näthandel tillsammans.

– Alla har vi lite olika utgångspunkter och kompletterar varandra bra, säger Bertula, som alltså är en av delägarna.

Bodenbox föddes

Bodenbox kan beskrivas som en komplett matbutik på nätet. I sortimentet, som hela tiden växer, finns redan 2500 olika varor. I näthandeln finns allt som behövs till ett matbord men också produkter som diskmedel, tvättmedel och wc-papper.

– Till viss del är det en modern bybutik, men vi har en jämn fördelning mellan kunder på landsbygden och i städerna, säger Jakob Karf, operativ chef på Bodenbox.

Varför handlar stadsborna hos er?

– Vi har konkurrenskraftiga priser och att handla hos oss friar upp ens tid, oavsett om du jämförelsevis har en två minuters promenad eller femton minuters körtid till den fysiska butiken, säger Christoffer Sirén, vd och delägare.

Dagsfärskt bröd

Christoffer Sirén, Caroline Bertula, Jakob Karf.

Bodenbox startade sin verksamhet för ungefär ett år sedan. På den korta tiden har företaget lyckats bygga upp en imponerande logistik och ett centrallager i Nykarleby som servar stora delar av Österbotten.

Bodenbox kör i dagsläget hem varor på ett område som sträcker sig från Malax i söder till Karleby i norr. Företaget har satsat mycket på att bygga upp smidiga datasystem och lyckats bra med det – eller vad sägs om att kunderna alltid kan räkna med dagsfärskt bröd från lokala leverantörer.

– Vi har snabba och smidiga leveranser och kunderna vet exakt när vi kommer, säger Christoffer Sirén.

Både privatpersoner och företag

Bodenbox ursprungliga affärsidé handlade om att betjäna privatpersoner. Grundidén gäller ännu men företaget har också märkt en efterfrågan från företag, som har ett behov av att få bruksvaror levererade.

– Många företag har till exempel ett fortlöpande behov av kaffe, fruktkassar och sanitetsprodukter, säger Jakob Karf.

Snabb tillväxt

Jakob Karf, Caroline Bertula, Christoffer Sirén.

Från januari i år har Bodenbox omsättning växt med cirka 22 procent per månad. Bolaget vill fortsätta växa i snabb takt och tittar redan på nya orter att etablera sig på.

– Nu kör vi fullt på att expandera på detta område men i början av nästa år kan det redan vara aktuellt att bygga upp nästa enhet, säger Christoffer Sirén.

För att möjliggöra en snabb tillväxt söker bolaget som bäst flera samarbetspartners och finansiärer.

Hur funkar det att beställa av er i praktiken?

En beställning börjar med att kunden går in på www.bodenbox.fi. Där loggar man sedan in, skapar ett konto eller handlar som en gäst.

Kunden väljer varor och bestämmer när man vill ha hem dem. Görs beställningen innan klockan 23.59 kan man få varorna hemlevererade följande vardag.

När man valt sina produkter betalar man med nätbank eller kort – och varorna kommer hem till dörren.

– Vi optimerar våra rutter varje dag för att köra så lite som möjligt och spara på miljön, säger Christoffer Sirén.

Vi optimerar våra rutter varje dag.

En dynamisk prissättning – alltså i praktiken till exempel rabatt på varor som närmar sig bäst-före-datum – minimerar svinnet.

– När det gäller bröd så skickas beställningarna till bagerierna varje natt så inget bröd alls bakas i onödan, säger Caroline Bertula.

Vem är en typisk kund?

– Vi har kunder i alla åldersgrupper men till exempel småbarnsföräldrar har märkt att det är väldigt smidigt och tidsbesparande, säger Christoffer Sirén.

– Kunder i olika livsskeden kan ha olika orsaker till att beställa, till exempel åldringar kan värdesätta helt andra aspekter, säger Jakob Karf.

Förutom Christoffer Sirén och Caroline Bertula ägs Bodenbox av August Strandberg, Andreas Nyholm, Sten Bertula, Tommy Nyholm och Daniel Löf.

 

LÄS OCKSÅ:

Nykarleby gör miljonsatsning på att locka till sig industriföretag – Prevex trivs i staden och välkomnar fler företag

Vastaa