”Det är sjukfrånvaron som kostar – när vi minskar den så sparar vi både pengar och lidande”

En del av Wellmedics företagshälsovårdsteam fångade på bild; Jan Wiklund, Ulla Nyberg, Risto Sutinen, Pernilla Vikström, Kristina Brandt, Conny Nymark, Zar Nuri och Anna-Brita Pörn.

Företagshälsovården, speciellt den förebyggande vården, borde ses som en investering. Wellmedics linje – alltså klara, snabba och tydliga besked – sparar pengar.

En vanlig sjukskrivning kostar i medeltal ett företag 350 euro per dag. Att få rätt hjälp snabbt är guld värt både mänskligt och ekonomiskt sett.

Den nya österbottniska läkarcentralen Wellmedics företagshälsovård klarar av att sköta både små och stora åkommor. Bland de vanligaste besvären hos klienterna hittas övre luftvägsinfektioner, psykisk ohälsa och muskulosskeletala besvär (som till exempel beror på dålig ergonomi).

Bland de knepigaste fallen är sådana där en arbetstagare ofta är sjukskriven men utan entydiga orsaker.

– Vi har lång erfarenhet av att komma till roten också med sådana fall, säger Jan Wiklund, specialiserad företagsläkare.

Zar Nuri, allmänläkare och kardiolog, säger att det gäller att få en diagnos snabbt, att verkligen avgöra om någon är sjuk eller inte, för att få igång rätt vård eller rätt åtgärder.

– Ibland kan det handla om att man inte trivs på arbetsplatsen och då kan istället ett trepartsmöte ordnas, säger Zar Nuri.

Gör man rätt saker går det att spara mycket pengar. Wellmedic har också satsat hårt på att ha en transparent prissättning och ett kreativt tjänsteutbud.

Extremt erfaret team

Wellmedics företagshälsovårdsteam har massvis med erfarenhet. Bara Jan Wiklund och Zar Nuri har tillsammans med Risto Sutinen, företagsläkare och specialist i allmänmedicin, mera än ett halvt sekel erfarenhet av företagshälsovård.

– En sak jag gillar speciellt mycket med Wellmedic är att patienterna verkligen kan nå oss här, här finns inga långa väntetider, säger Risto Sutinen.

De tre läkarnas egna erfarenheter kombineras med kunskaper från till exempel ansvariga företagshälsovårdaren Ulla Nyberg, företagsfysioterapeuten Conny Nymark, sjukskötaren Anna-Brita Pörn, laboratorieansvariga Kristina Brandt, psykologen Kim Holm och driftschefen Pernilla Vikström.

Därför valde de en ny central

Varför har ett så erfaret team valt att börja jobba för en nystartad läkarcentral? Svaren som kommer från personalen har många gemensamma nämnare.

– Personligen ser jag det som en intressant utmaning att få vara med och skapa ett nytt och kvalitativt system, säger Jan Wiklund.

– Det är roligt med en ny lokal aktör och roligt att få vara med från början, säger Conny Nymark.

Det är roligt med en ny lokal aktör.

Många i teamet lyfter fram att de sporras av att Wellmedic är ett företag där det förs en nära dialog mellan olika avdelningar. Att Wellmedic är ett finländskt företag som betalar skatt i Finland uppskattas också.

Fysiskt och digitalt

Wellmedics läkarcentral finns i centrala Smedsby. Den första mars öppnas därtill verksamhetsenheter i Oravais och i Vörå.

Läkarcentralen har gjort stora satsningar i fysisk utrustning men också på digitala verktyg, för att möjliggöra ännu snabbare vård. Företaget har därtill byggt upp ett eget laboratorium.

Wellmedic har utvecklat en ny typ av telefonrådgivning, Callmedic, som också står till företag och privatpersoners tjänst.

– På Callmedic är vi tillgängliga för alla typer av hälsovårdsfrågor, från klockan 7 till 18 på vardagar, säger Pernilla Vikström.

Företagshälsovården har dubbelroll

Marta Backlund, vd för Wellmedic, lyfter fram att företagshälsovården har en dubbel roll som ska tas på allvar. Dels handlar det om att anställda ska må bra men dels också om att företagen ska må bra.

Marta Backlund.

Wellmedic styrkor kommer fram just när det gäller kombinationen av detta. Får man till exempel snabb och rätt vård så vinner både företaget och individen.

Marta Backlund säger att de även fungerar som ett stöd för arbetsgivaren, som också kan behöva ett bollplank.

Så kan man byta

Bland vanliga orsaker till varför företag väljer att byta leverantör av företagshälsovård är att de känner att de inte får den vård man vill ha, att köerna är för långa och att tjänsterna inte anpassas till det specifika företagets behov.

Marta Backlund säger att de jobbat mycket med att utveckla just dessa områden och därför kan erbjuda mervärde. Läkarcentralen erbjuder dessutom service på tre olika språk vilket kan vara avgörande.

– Det är lätt att byta, det är bara att ringa eller fylla i ett formulär på vår webbplats så tar vi kontakt och kan sköta allt, säger Backlund.

LÄS OCKSÅ:

Wellmedic startar sjukvårdsrådgivning på telefon på tre språk

Vastaa