Turvapalvelualalla toimiva Tunstall ostaa vaasalaisen Verifin ja laajentaa kaksikielistä palveluntarjontaansa

Tunstall vahvistaa turvapalvelutoimintaansa ostamalla Oy Verifi Ab:n koko osakekannan. Yritysosto on osa laajempaa kasvustrategiaa. Verifin työntekijät siirtyvät uuden työnantajan palvelukseen entisin ehdoin.

Kansainväliseen Tunstall Healthcare Groupiin kuuluva Tunstall Oy toimittaa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa tehostavia teknologiaratkaisuja. Viime syksynä Tunstall laajensi palveluvalikoimaansa Suomessa aloittamalla turvapalvelutoiminnan, jonka tavoitteena on turvata ikäihmisten arki omassa kodissa sekä säästää sosiaali- ja terveydenhuollon resursseja.

Nyt Tunstall laajentaa turvapuhelinpalveluaan ostamalla Vaasassa toimivan Oy Verifi Ab:n, jolla on oma turvapuhelinhälytyksiä vastaanottava turvapalvelukeskus.

Kauppa vahvistaa Tunstallin kasvustrategiaa

Toimitusjohtaja Mika Rajasalo, Tunstall.

Yritysoston myötä Tunstall pyrkii vahvistamaan omaa jalansijaansa Suomessa. Tunstall on tunnettu etenkin turvateknologian valmistajana, mutta tämä kauppa vahvistaa yrityksen asemaa myös palveluntuottajana.

– Kaupasta on neuvoteltu muutama kuukausi. Erityisesti meitä kiinnosti tässä kaupassa Verifin turvapuheluhälytyksiä vastaanottava turvapalvelukeskus sekä pätevä, kaksikielinen henkilökunta, sanoo Tunstall Oy:n ja nyt myös Verifin toimitusjohtaja Mika Rajasalo.

Rajasalon mukaan yhtiö aikoo vahvistaa Vaasan turvapalvelukeskusta ja tarkoitus on palkata keskukseen pian lisää lähi- ja sairaanhoitajia.

Vuodesta 2003 toimineella Verifillä on asiakkaita niin Suomen kuin Ruotsin puolella. Turvapalvelukeskuksen kaksikielinen henkilöstö pystyy palvelemaan ruotsinkielisiä Suomessa ja suomenkielisiä Ruotsissa, mikä hyödyttää Tunstallia sekä Suomessa että Ruotsissa.

Teknologian ja etäpalveluiden merkitys kasvaa

Suomessa yli 70 000 ikäihmistä käyttää Tunstallin valmistamia turvapuhelimia arjen turvana eli yli 80 prosenttia Suomessa käytössä olevista turvapuhelimista on Tunstallin tuotantoa. Yhtiö haluaa luoda uusia etäpalvelumalleja, joissa käytetään myös muuta kuin turvapuhelinteknologiaa kotona asuvien ikäihmisten toimintakyvyn ylläpitoon ja kotona asumisen jatkamiseen entistä pidempään.

Yli 80 prosenttia Suomessa käytössä olevista turvapuhelimista on Tunstallin tuotantoa.

– Turvarannekkeen painamisen ja turvapuhelun lisäksi kotona asuvien ikäihmisten turvana voi käyttää vaikka sensoriteknologiaa. Esimerkiksi kaatuminen voidaan havainnoida turvarannekkeen lisäksi myös sensoreilla, jotka havaitsevat kaatuneen ihmisen ja voivat tehdä hälytyksen turvapalvelukeskukseen, Rajasalo kertoo.

Teknologia voi täydentää esimerkiksi kuntien kotihoidon tai omaisten antamaa hoivaa. Hyödyntämällä sensoreiden keräämää tietoa voidaan havaita asukkaan terveyden heikentyminen ja tarjota arkea tukevia palveluja aikaisemmassa vaiheessa kuin muutoin olisi mahdollista.

Tunstallilla on Suomessa palveluksessaan noin 50 henkilöä. Yhtiön Suomen päätoimipiste sijaitsee Vantaalla ja lisäksi Tampereella on pieni toimipiste. Verifin Vaasassa sijaitsevasta turvapalvelukeskuksesta tulee yhtiön kolmas Suomen toimipiste ja sen reilut 10 henkilöä siirtyvät Tunstallin palvelukseen.

 

LUE MYÖS:

Verifin vartiointiliiketoiminta NYQS Botnialle – ”Tuttu henkilökunta ja puhelinnumerot säilyvät ennallaan”

Vastaa