Martina Buss: ”Kansainvälisten digimessujen suomalaiset pioneerit”

Viexpo ET-ED digimessut 2021
Kuva: Viexpo.

Kirjoittaja Martina Buss toimii Viexpon johdon assistenttina.

Kun ajat ovat haastavat, on pysyttävä kehityksen kärjessä, osallistuttava, oltava näkyvillä ja tutustuttava uusiin toimintatapoihin. Näin totesivat myös suomalaiset maatalousalan yritykset, ja osallistuivat ennakkoluulottomasti Viexpon mukana alan ensimmäisille digimessuille. Viexpon messuasiantuntija Elina Ruohonen oli yritysten mukana.

Viexpolla on vuosikymmenten kokemus suomalaisyritysten messuesiintymisten toteuttajana. Osaamisemme on huomattu, ja meillä on virallisen edustajan sopimus useiden messujärjestäjien kanssa. Yksi tällaisista on DLG, jonka ensimmäiset maatalousalan digimessut, EuroTier Digital ja EnergyDecentral Digital, toteutettiin 9.–12.2.2021.

Digimessuille osallistuminen oli kaikille ihan uutta ja tunnelma yrityksissä oli utelias ja kiinnostunut. Koko suomalaisyritysten ryhmä oli todella innostunut tästä uudesta tavasta toimia kansainvälisillä messuilla. Ryhmässä pidettiin mahdollisena, että tämä onkin tulevaisuuden tapa hoitaa messuja, jopa jo 10 vuoden kuluessa. Digimessujen edelleen kehittyessä ne ovatkin kiinnostava tulevaisuuden työkalu yrityksille.

Ryhmässä pidettiin mahdollisena, että tämä onkin tulevaisuuden tapa hoitaa messuja, jopa jo 10 vuoden kuluessa.

”Kehittyessään ja enemmän ennakkomarkkinoituna mielenkiintoinen tulevaisuuden työkalu. Toi mukanaan uudistuksia muuhunkin markkinointiin,” pohtii Terhi Korte/Aimo Kortteen Konepaja.

Innostus ja uuden oppiminen näkyy suomalaisyritysten kommenteissa. Monet kertovat yllättyneensä siitä, miten hyvin kontaktointi digialustalla toimi. Yritykset olivatkin saaneet uusia hyviä kontakteja, jopa tapaamisia ja tarjouspyyntöjä. Selvää kuitenkin on, että tällaiset messut toistaiseksi vielä vaativat yrityksiltä enemmän, kun perinteiseksi koetut messut. On oltava aktiivinen ja läsnä.

Monet suomalaisyrityksistä kertovat yllättyneensä siitä, miten hyvin kontaktointi digialustalla toimi.

”Näin ensikertalaiselle digimessut olivat todella mielenkiintoiset ja kontaktointi toimi hyvin, yllättävän paljon tapaamisia ja heti tarjouksiin saakka,” iloitsee Arja Eisenblätter/Saksa FinnHoof.

”Erittäin mielenkiintoinen tapahtuma, vaatii yrityksiltä enemmän aktiivisuutta, päivystystä ja läsnäoloa,” analysoi Sami Ollikkala/Nipere.

EuroTier Digital messuilla oli yli 1200 näytteilleasettajaa ja EnergyDecentral Digita messuilla n. 200 näytteilleasettajaa. Messuilla oli kaiken kaikkiaan 41 000 vierailijaa ja 300 erilaista asiantuntijafoorumia, joihin osallistui 83 000 vierailijaa. Messuosallistujia oli 128 maasta, ja osallistujista 76 % oli päätöksentekijöitä, jotka arvioivat investoivansa 2,8 miljardia lähitulevaisuudessa. Vaikuttavaa, ja varmasti kannattavaa olla mukana ja näkyä myös jatkossa.

Viexpon messuasiantuntija Elina Ruohonen näkee messuosallistumisen pelkästään positiivisena kokemuksena.

”Paljon on opittu ja yritykset ovat tyytyväisiä. Seuraavia digimessuja ajatellen löytyy vielä myös parannettavaa. Kaiken kaikkiaan olemme kuitenkin tosi ylpeitä yritysten ennakkoluulottomasta suhtautumisesta,” summaa Elina Ruohonen.

Olemme tosi ylpeitä yritysten ennakkoluulottomasta suhtautumisesta.

Viexpon mukana suomalaisyritykset pääsevät turvallisesti oman alansa tärkeimmille kansainvälisille live- ja digimessuille. Näille messuille osallistuivat Aimo Kortteen Konepaja, Veljekset Ala-Talkkari, Farmcomp, FinnEasy, FinnHoof, Nipere ja Ny-TEK.

 

LUE LISÄÄ:

Carita Pöntiö: ”Suomalaiset yritykset ja niiden tuotteet kiinnostavat Japanissa”

Vastaa