Jenni Parpala: ”Digitalisaatiotakin suurempi muutosvoima: Kestävä kehitys”

Jenni Parpala

Kirjoittaja Jenni Parpala on Vaasan Yrittäjien puheenjohtaja.

Kestävä kehitys on teema mikä iskee nyt rytinällä niskaan ja se tulee vaikuttamaan jokaiseen yritykseen. Eräs yrittäjäkollega sanoi, että kestävä kehitys on sotakorvausten ja digitalisaation jälkeen suurin mahdollisuus suomalaisille yrityksille. Allekirjoitan tämän kommentin täysin.

”Kestävä kehitys on maailmanlaajuisesti, alueellisesti ja paikallisesti tapahtuvaa jatkuvaa ja ohjattua yhteiskunnallista muutosta, jonka päämääränä on turvata nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet. Tämä tarkoittaa myös, että ympäristö, ihminen ja talous otetaan tasavertaisesti huomioon päätöksenteossa ja toiminnassa.” (Lähde: Ympäristöministeriö)

Geopoliittinen tilanne vauhdittaa trendiä entisestään ja pakottaa yrityksiä tekemään ratkaisuja. Isot yritykset tulevat huomioimaan kiertotalouden ja ympäristön tulevaisuudessa huomattavasti enemmän. Väistämättäkin tämä valuu myös alemmas alihankintaan ja meille pienille yrityksille.

Toivoisinkin, että jokainen iso yritys tekisi harjoitusta, että miten pieninkin yritys pystyy vastaamaan, ja millä aikaikkunalla, heidän vaatimuksiinsa, esimerkiksi hiilijalanjäljen laskemisessa. Muutos on nopea ja tätä asiaa ei voi vain heittää pienempiin yrityksiin, tarvitaan yhteistyötä asian edistämisen kanssa.

Tätä asiaa ei voi vain heittää pienempiin yrityksiin.

On sanomattakin selvää, että raha on keino millä tullaan ohjaamaan yrityksiä kestävämpien valintojen suuntaan. Meillä on jo nyt pienille yrityksille tarjolla vihreää lainaa ja tämä tulee kasvamaan tulevaisuudessa.

Itse törmäsin joitakin viikkoja sitten juuri tähän: jos pystyt laskemaan, miten investointi säästää energiaa, niin on mahdollista päästä kyseisen lainan piiriin. Itselleni vihreä laina oli taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto.

68% yrityksistä aikoo kuluttaa tulevan 5 vuoden sisällä vastuullisemmin, kertoo Business Finlandin tutkimus. On hyvä muistaa, että kuluttajakäyttäytyminen muuttuu nopeampaa kuin yksikään EU-direktiivi tai ilmastonmuutos. Tähän me yrittäjät tulemme törmäämään lähitulevaisuudessa ja itse asiassa törmäämme jo nyt.

Pellavapussilakanasetin aikaansaamiseksi vaaditaan 20.000 l vettä. Kysymys kuuluukin myynkö 15€ pussilakanoita, jotka kestävät jokusen vuoden vai myynkö 100€ pussilakanoita, jotka kestävät vuosikymmeniä. Tulevaisuudessa kuluttajat ovat yhä tietoisempia valinnoistaan ja uskallan väittää, että Vaasan kaltaisessa kaupungissa jälkimmäinen voittaa jo jokusen vuoden kuluttua.

Tiekartta Pohjanmaa matkalla muutokseenMuutos on aina pelottavaa ja teemana vastuullisuus ei tule kohtelemaan kaikkia silkkihansikkain, esimerkkeinä Teboil ja turveyrittäjät. Jos olet kiinnostunut siitä, onko oma business hengissä vielä kymmenen vuoden sisällä, niin näitä asioita tulee pohtia.

Vasekin Göran Östberg auttaa mielellään yrittäjiä ja kertoo enemmän aiheesta. Meillä on myös tehty ilmaiseksi ladattava Kestävän kehityksen ja kiertotalouden tiekartta mihin kannattaa tutustua!

 

LUE MYÖS:

Jenni Parpala: ”Sumea vuosi nro 3”

Göran Östberg: ”Kestävyys on tullut jäädäkseen – mitä sinä teet?”

Vastaa