Motivation och kommunikation är nycklar till långsiktigt hållbarhetsarbete

Företagens viktiga arbete för hållbarhet slutar aldrig. Långsiktighet är positivt men gör samtidigt att motivationen och kommunikationen kring saken blir utmanande.

Hållbarhetsarbete är för företag och organisationer ett riktigt maratonlopp. Arbetet kan visserligen ha en tydlig början men har sällan ett riktigt slut.

– Tänkandet som behövs för att komma i mål är därför lite likadant som när det gäller lean-tänkande (red.anm. ett tankesätt om ständig förbättring) eller tänkandet kring kvalitetssystem, säger Göran Östberg, projektchef på Vasaregionens utvecklingsbolag VASEK.

I det här sammanhanget representerar Göran Östberg även projektet Circular Insight & Transition. Projektet har skapats för att hjälpa Österbotten ställa om och utvecklas till ett hållbarare samhälle.

Skapar utmaningar

Att hållbarhetsarbetet borde vara kontinuerligt skapar ett par tydliga utmaningar. Den första utmaningen är hur man ska motivera sig själv och företagets personal och ledning att ständigt jobba vidare med saken.

Den andra utmaningen är hur det här arbetet ska kommuniceras utåt. Göran Östberg menar att ett vanligt produktutvecklingstänkande inte fungerar, som tanken att ”vi berättar om det när det är klart”.

– Arbetet blir aldrig klart och väntar man på det kommer kunder och samarbetspartners att tro att inget jobb alls görs, säger Göran Östberg.

Arbetet blir aldrig klart.

Workshop tog tag i frågorna

Projektet ”Cirkular Insight & Transition” står bakom flera aktiviteter för att komma åt dessa och andra viktiga frågeställningar.

Projektet vill till exempel hitta och skapa österbottniska föregångare som kan inspirera andra. Som en del i det arbetet har affärs- och ledarskapskonsulten Peter Höckert kopplats in.

Peter Höckerts arbete har skett både genom samtal och onlinemöten. I onsdags var den svenske konsulten på plats i Vasa för att leda en workshop med representanter från företag och andra organisationer.

Höckert delar med sig av verktyg för att de österbottniska företagarna ska få med sig personalen på hållbarhetsresan och för att lära sig sprida budskapet om jobbet som görs till marknaden.

Inget måste

Peter Höckert sitter längst till vänster på bilden.

Det första Peter Höckert påpekar och är tydlig med är att hållbarhetsarbete inte ska betraktas och kommuniceras som ett till ”måste”.

– Jobbet ska vara inspirerande, interaktivt och ge affärer, säger Peter Höckert.

Peter Höckert säger att det gäller att lyssna och gå in med rätt attityd. Han säger att det kan vara en god idé att identifiera vilka som är negativa till förändringen och vilka som är positiva för att kunna anpassa sitt angreppssätt och budskap till publiken.

Små steg framåt

Både Höckert och Östberg säget att ett vanligt problem med hållbarhetsarbete är ett ”allt eller inget”-stuk. Det leder till att många börjar alldeles för stort.

Att direkt gå in med attityden att rädda världen är ändå en metod som inte passar alla, för risken är stor att både orken och pengarna snabbt tar slut.

– Det kan vara bättre att börja smått och verkligen få med sig personalen, säger Peter Höckert.

Bättre business

När det gäller ekonomin är båda experterna tydliga – åtgärderna måste vara hållbara även ekonomiskt.

– Åtminstone på sikt måste det leda till bättre business, säger Göran Östberg.

– Men det kan ske på olika sätt, till exempel genom ett bättre rykte som ger fler affärer eller genom olika typer av inbesparingar, säger Göran Östberg.

Simons Element med på resan

Pia Simons, vd för Simons Element, var med på workshopen i onsdags. Pia Simons anser att jobbet för hållbarhet är viktigt.

– Både för oss som företag men också för våra barn och för framtiden, säger Simons.

Simons Element har sedan 1990-talet jobbat aktivt med hållbarhetsfrågor. Pia Simons säger att jobbet på den tiden främst handlade om sopsortering medan det senare blev mera produktkoncentrerat, som till exempel att skapa energieffektiva hus.

Små steg

Pia Simons lyfter fram att det är små, kontinuerliga steg framåt som gäller. Även hon tycker att satsningarna måste vara ekonomiskt försvarbara.

– Ett exempel är våra långsiktiga planer på att byta ut belysningen, vilket sparar energi och samtidigt skapar en bättre arbetsmiljö, säger hon.

Pia Simons säger att onsdagens workshop var givande. Hon lyfter också fram att hon fått ut mycket av färdplanen för hållbarhet och cirkulär ekonomi, som det tidigare CERM-projektet skapat.

Projektet ”Cirkular Insight & Transition” drivs av Företagshuset Dynamo, Vasaregionens Utveckling Ab VASEK, Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia och Kristinestads näringslivscentral.

 

LÄS OCKSÅ:

Österbotten får ”Finlands mest konkreta färdplan för cirkulär ekonomi”

Göran Östberg: ”Hållbarhetsarbetet är en ändlös resa”

Vastaa