Tehokkuutta rekrytointiin suorahakua ja sosiaalista mediaa hyödyntämällä

Jari Luoma, InHunt.

Suorahaku ei ole enää vain ylimmän johdon rekrytointimuoto.

Rekrytointipalveluja tarjoava InHunt Group on Suomen suurin suorahakutoimija. Yli 300 suorahakua vuodessa tekevällä yrityksellä on Suomessa reilut 30 headhunteria ja kahdeksan toimipaikkaa, yksi niistä on Vaasassa. Ulkomaisia hakuja yritys tekee noin 30 maahan ulottuvan kansainvälisen InHunt World -verkostonsa avulla.

– InHuntin vahvuutena on, että se pystyy viemään valtakunnallisen henkilöhaun paikalliselle tasolle, koska jokaisella meidän headhunterilla on erinomainen paikallistuntemus, kertoo Vaasassa toimiva InHuntin aluejohtaja ja Senior Headhunter Jari Luoma.

Luoman tapaan monilla maakuntatoimistojen vetäjillä on johtajakokemuksen tuomaa varmuutta ja ymmärrystä puhua paikallisten toimitusjohtajien kanssa asioista samalla kielellä.

Tehokas rekrytointimuoto

Luoman mukaan suorahaku on tehokkain rekrytointimuoto ja sitä käytetään yleisesti paitsi ylintä johtoa myös keskijohtoa ja asiantuntijoita etsittäessä. Yksityisen sektorin lisäksi myös kunnat teettävät nykyään suorahakuja.

– Kukapa ei kiinnostuisi, kun suorahakua tekevä rekrytoija soittaa jonain aamuna ja kertoo, että hänellä olisi vastaajalle mielenkiintoinen paikka tiedossa. Suurin osa headhunterin puheluun vastaajista haluaa kuulla lisää asiasta, Luoma kuvailee.

Suurin osa headhunterin puheluun vastaajista haluaa kuulla lisää.

InHuntin palveluun kuuluu potentiaalisten osaajien etsiminen, heidän haastatteleminen ja finalistien valinta. Työnantaja-asiakas tekee aina lopullisen valinnan. Tarvittaessa käytetään myös soveltuvuusarviointeja.

Monesti suorahakuasiakkaaksi päätyy työnantaja, joka on jo hakenut osaajaa omien verkostojensa kautta tai käyttänyt perinteisiä rekrytointimenetelmiä. Ensimmäistä kertaa suorahakua käyttävä asiakas yleensä hämmästyy prosessin tehokkuutta.

Perinteinen rekrytointi-ilmoitus lehdessä edistää yrityksen brändin rakentamista, mutta se harvoin tavoittaa työpaikkaan parhaiten sopivat henkilöt. Monet suorahaut ovatkin hiljaisia ja silloin headhunterin soitto potentiaaliselle rekrytoitavalle tulee aivan yllätyksenä.

Tiedonhakua sosiaalisesta mediasta

Headhunter etsii potentiaalisia rekrytoitavia monesta eri lähteestä. Usein asiakkaalla on joitakin ehdotuksia, jotka tietysti otetaan huomioon.

Ehdokkaita löytyy erilaisista tietokannoista, aikaisemmin haastatelluista, potentiaalisista paluumuuttajista ja etenkin sosiaalisesta mediasta. Esimerkiksi LinkedIn on mainio ammatillisen tiedon lähde, mutta myös Facebookista löytyy paljon taustatietoa, jota voi hyödyntää rekrytoinnissa. Luoman mukaan kannattaakin olla tarkkana, minkälaista tietoa itsestään somessa jakaa.

Työnhakijan kannalta nyrkkisääntö on, että uutta työtä kannattaa etsiä silloin, kun on töissä.

– Kannattaa olla aktiivinen ja laittaa CV ja LinkedIn-profiili kuntoon. Niissä kannattaa keskittyä siihen, mitä on saanut aikaan työuralla, mutta tehdä se ehdottoman rehellisesti, Luoma kehottaa.

Rekrytoinnin onnistumisen kannalta on oleellista, että työnantajan tarjoamat houkuttelutekijät ovat kunnossa. Palkan lisäksi voi tarjota esimerkiksi mahdollisuutta osaomistajuuteen, sillä se on tehokas sitouttamiskeino.

 

Lämna ett svar