10-vuotias Arcteq kasvaa ja investoi Vaasaan

Arcteqin toimitusjohtaja Juha Arvola ja myynti- ja markkinointipäällikkö Robert Olander.

Sähköverkon suojareleitä ja valokaarisuojia valmistava Arcteq muuttaa Kivihakaan uusiin tiloihin vanhojen jäädessä pieniksi. 10-vuotias yritys kasvaa nopeasti ja tahtoo investoida Vaasaan. Mistä menestys  syntyy?

– Suurin etumme on, että olemme relevalmistajana riippumaton ja pystymme palvelemaan asiakkaitamme omilla tuotteillamme. Meillä on huippumodernia tekniikkaa, ja kasvamme tasaisesti kaikilla markkina-alueilla. Emme siis ole niin herkkiä sille, jos jossain päin maailmaa menee huonosti, Arcteqin myynti- ja markkinointipäällikkö Robert Olander kertoo.

Muutimme kasvua ajatellen, Palosaarella tuli seinät vastaan

Yritys muutti juuri Kivihakaan uusiin, entistä isompiin tiloihin. Tilaa on noin 1 100 m², mutta tarvittaessa se voidaan myös tuplata.

– Muutimme kasvua ajatellen, Palosaarella tuli seinät vastaan, Olander sanoo.

Tällä hetkellä Arcteqilla on 35 työntekijää, mutta yritys rekrytoi ahkerasti vuosittain. Juuri rekrytoinnit ovat yksi syy, miksi Arcteq tahtoo panostaa Vaasaan.

– Kasvavana yrityksenä rekrytoimme eniten insinöörejä, mutta jatkossa tarvitaan laajasti eri alojen osaajia. Kaupungissa on todella hyvä insinöörikoulutus, Olander sanoo.

Arcteqin tuotteet valmistetaan Suomessa, ja yli 90 prosenttia menee vientiin.

– Meillä on jo nyt vahva tuoteportfolio, joka varmistaa hyvän kasvun, mutta sen lisäksi syksyllä ja ensi keväänä tulee tuoteuutuuksia, joilla haetaan aivan uusia markkina-avauksia.

Viime vuonna Arcteqin liikevaihto nousi 8 miljoonaan euroon, mikä tarkoittaa, että yritys kasvoi lähes 40 prosenttia. Tälle vuodelle on budjetoitu lähes yhtä vahvaa kasvua. Olander arvioi, että yritys pysyy suunnitellussa tahdissa koronasta huolimatta.

Arcteqilla on edustus noin 50 maassa. Yrityksen päämarkkinat jakautuvat tasaisesti Pohjoismaiden, Euroopan, Afrikan, Lähi-idän, Pohjois- ja Etelä-Amerikan sekä Aasian kesken.

Lue lisää:

Vaasalainen Arcteq sai kunniamaininnan Kasvu Openissa – yritys panostaa tuotekehitykseen

 

Lämna ett svar