Nytt lokalt företag hjälper andra lokala företag hittas på nätet och få flera affärer

Dennis Nygård.

Vasaföretaget Growth Corner är en digital marknadsföringsbyrå med ett snävt men vasst fokus. Företaget hjälper andra lokala finländska företag att få mera försäljning genom ökad synlighet på Google.

När många av oss funderar på att köpa något specifikt från en lokal affär är det första vi gör att googla det. De företag som inte finns med på de tre översta sökresultaten, eller allra minst på första sidan av sökresultaten, är ofta hopplöst ute ur leken.

– Vår mission är att hjälpa lokala företag öka försäljningen, lokal sökmotoroptimering kan göra just detta, säger Dennis Nygård, vd och grundare till Growth Corner Oy.

Dennis Nygård.

Dennis Nygård fokuserar på att hjälpa företagen dyka upp i organiska sökningar, alltså att de inte betalar Google för saken, även om Nygård också kan hjälpa med den biten vid behov. Till exempel Google My Business är en gratisprodukt som Nygård hjälper företagen ta i bruk.

Growth Corner erbjuder såväl engångstjänster som att sköta om saken fortlöpande. Det är till exempel väldigt vanligt att folk googlar öppettider vilket är något som bara måste vara i skick om man vill få affärer till stånd.

Billigare än man tror

Att komma igång med klättringen uppåt på sökmotorresultatsidor är ofta lättare och förmånligare än man kan anta. Dennis Nygårds företag erbjuder en skräddarsydd utbildning för 100 euro plus moms, där han lär ut hur företagen själva kan komma igång med Google My Business.

– Sökmotoroptimering är långsiktigt ett av de billigaste och bästa sätten att nå ut till en lokal publik, säger Nygård.

Sökmotoroptimering är långsiktigt ett av de billigaste och bästa sätten att nå ut till en lokal publik.

Growth Corner erbjuder också större paket där företaget tar hand om allt jobb. Bland kunderna hittas redan bolag i vitt skilda branscher, från veterinärkliniker till webbshoppar och bilföretag.

Nygård säger att det här egentligen passar alla som har en produkt eller tjänst att sälja.

– Till exempel frisörsalonger som inte använder Google My Business och inte dyker upp på Google Sök och Maps riskerar att tappa kunder. Gör man det här rätt skapar man lokal synlighet som gör att kunderna hittar dit, säger han

Företagare även i tidigare skede

Growth Corners affärsidé förädlades fram eftersom Nygård ville jobba med något som kunde hjälpa lokala företag under coronakrisen.

Dennis Nygård.

Dennis Nygård är själv utbildad ingenjör inom produktionsekonomi samt ekonomiemagister. Han har tidigare jobbat mycket med affärsutveckling, marknadsföring och projektledning.

Nygård sade upp sig från en fast anställning för att bli företagare, inte minst för att han gillar tanken på att hjälpa kunder direkt, se resultat och bygga upp verksamhet. Den nyblivne företagaren visste också vad han gav sig in på när det gäller företagarlivet, eftersom han tidigare varit med och startat företaget Netlet, som senare såldes vidare.

Growth Corners webbplats hittas på www.growthcorner.fi.

LÄS OCKSÅ:

Dataan perustuva uusi kasvu kaikkien pk-yritysten ulottuville

Lämna ett svar