Crimppi hakee voimakasta ja kannattavaa kasvua – ”Näkymät ovat todella positiiviset”

Heli Toppinen ja Timo Harri

Johdinsarjavalmistaja Crimppi aikoo tuplata liikevaihtonsa vuoteen 2025 mennessä. Toimitusjohtaja ja yrittäjä Timo Harri myöntää, että tavoite on kova, mutta pitää sitä mahdollisena, sillä kysyntä on nyt kovaa.

Crimpin Vaasan tehtaalla on siistiä ja yllättävän hiljaista. Tuotantotilat näyttävät varsin samanlaisilta kuin metallialalla, mutta äänekkäitä koneita ei tiloista löydy.

Työtä tehdään pitkälti istuen. Mistään liukuhihnatyöstä ei kuitenkaan ole kyse, sillä johdinsarjavalmistajan Vaasan tehtaalle ei tehdä niin sanotusti bulkkia.

Toimitusjohtaja Timo Harri kertoo, että Runsorissa sijaisevassa tehtaassa valmistetaan tyypillisesti pieniä eriä asiakkaiden erikoistarpeiden mukaan räätälöityjä johdinsarjoja.

– Viime vuonna täällä valmistettiin yli 10 000 erilaista tuotetta, tehtaanjohtaja Heli Toppinen kertoo.

– Työntekijät tykkäävät, kun työt vaihtelevat niin paljon.

Kysyntä on kovaa

Vaasan tehtaassa valmistetaan johdinsarjoja kymmenille eri asiakkaille. Konsernilla on tehtaat myös Kroatiassa ja Kiinassa.

Suurimmat asiakasryhmät ovat sähkö- ja energiateollisuudessa, lääketeollisuudessa sekä raideteollisuudessa.

– Raideteollisuudesta tuli sekä Suomen että Kroatian tehtaalle aika nopeasti yksi uusi tukijalka, Harri kertoo.

Harri kertoo, että kysyntä on nyt kovaa kautta linjan. Energiakriisi sai yhä useammat kiinnostumaan energiansäästämisestä. Samaan aikaan niin Euroopassa kuin Suomessakin on kehitetty kaupungeissa raideliikennettä.

– Iso osa asiakkaista indikoi merkittävää kasvua ensi vuodelle. Näkymät ovat todella positiiviset.

Crimppi tekee tiivistä yhteistyötä asiakkaidensa kanssa. Harri kertoo, että he tietävät hyvin tarkkaan asiakkaiden näkymät, koska asiakkaat jakavat heille omat ennusteensa. Näin tehdään, jotta Crimppi osaa suunnitella oman tuotantokapasiteettinsa ja tilata materiaalit ajoissa.

Eilen aamulla lähti asiakkaalle tuotteet taksilla

Kasvutavoitekin on kova

Jos on kysyntä kovaa, niin on myös Crimpin kasvutavoite. Harri kertoo, että konsernissa aiotaan kaksinkertaistaa liikevaihto vuoden 2025 loppuun mennessä. Vuonna 2021 konsernin liikevaihto oli 25 miljoonaa euroa.

Harri myöntää, että tavoite kuulostaa haastavalta, mutta hän pitää sen saavuttamista mahdollisena. Tavoitteen saavuttamisen askelmerkitkin on tehty selkeiksi.

– Meidän pitää myydä enemmän.

– Ja keskittyä siihen missä olemme hyviä, Toppinen lisää.

Harri kertoo, että he ovat miettineet millaisissa tuotteissa ja minkälaisten asiakkaiden kanssa heidän kannattaa tehdä yhteistyötä. Toisin sanoen, kannattaa tehdä sen kaltaisia tuotteita, joihin Crimpissä on valmius ja osaaminen.

Harri kertoo, että yhtiön jokaiselle tehtaalle on jo palkattu uusia myyjiä. Yhdessä he ovat kartoittaneet mahdollisia uusia asiakkaita. Samaan aikaan haetaan kasvua olemassa olevien asikkaiden kanssa.

Harri kertoo, että yritysostojakin harkitaan.

– Fokus mahdollisissa yritysostoissa on enemmän Suomen ulkopuolella, mutta Suomeakaan ei ole suljettu pois.

Ei pelkkä johdinsarjavalmistaja

Crimppi ei valmista pelkästään johdinsarjoja. Yhtiön työntekijät myös kokoavat sähkömekaanisia laitteita joko kokonaan tai osittain.

– Se on meille merkittävä kokonaisuus, Harri kertoo.

Crimpissä myös autetaan asiakkaita suunnittelemaan johdinsarjoja.

– Jotkut asiakkaat ovat hyvin tarkkaan speksanneet johdinsarjat, kun taas jotkut asiakkaat lähettävät muutamalla ranskalaisella viivalla ajatuksia millainen johdinsarjan pitäisi olla.

Harri kertoo, että liikevaihdon kannalta pelkkä johdinsarjojen suunnittelu ei ole yhtiölle merkittävä. Kokonaisuuden kannalta se kuitenkin on.

– On aika välttämätöntä tarjota sellaista palvelua, koska sen avulla pääsemme mukaan niiden tuotteiden valmistukseen.

Kilpailuvalttina palvelu

Crimpissä on panostettu asiakkaiden palveluun. Tämä on tietyllä tavalla myös välttämätöntä, sillä vaikka asiakkaat jakavat ennusteitaan Crimpille, tilaukset tulevat tyypillisesti lyhyellä varoitusajalla.

Toppinen kertoo, että keskimäärin asiakkaat tilaavat tuotteet viikkoa ennen haluttua toimitusta. On myös asiakkaita, jotka tilaavat tuotteet seuraavaksi päiväksi.

Ja jos tilaus on unohtunut tehdä, Crimpissä keksitään keinoja saada tuotteet nopeasti liikkeelle.

– Eilen aamulla esimerkiksi lähti asiakkaalle tuotteet taksilla, Toppinen sanoo.

Koska asiakkaat haluavat tuotteet nopeilla toimitusajoilla, on toimitusvarmuuden ja vastuullisuuden merkitys kasvanut. Siksi Crimppi on esimerkiksi siirtämässä eräiden tuotteiden valmistuksen omalta tehtaaltaan Kiinasta Suomeen.

– Teemme sen nimenomaan asiakkaan toiveesta.

 

LUE MYÖS:

Vaasalainen Crimppi toimittaa johdinsarjat Raide-Jokerin pikaraitiovaunuihin

Lämna ett svar