All Things Content skapar upplevelser oavsett plattform – Gör allt från små jobb till att bygga stora helheter

Andrea Reuter, Jenny Ingman, Mia-Irene Sundqvist, Johanna Stenback, Milla Kallijärvi, Linus Lindholm. Foto: Tyra Wingren. All Things Content
Andrea Reuter, Jenny Ingman, Mia-Irene Sundqvist, Johanna Stenback, Milla Kallijärvi, Linus Lindholm. Foto: Tyra Wingren

All Things Contents kärna handlar om att skapa upplevelser, till exempel på video eller på live-event. Företaget växer fram med en fot i Österbotten och en i Helsingfors/Stockholm.

All Things Content är ett produktionsbolag som föddes 2020. Johanna Stenback hade jobbat med att bygga upp videoproduktion vid Moomin Characters och samtidigt på fritiden jobbat med att ordna evenemang.

– Genom All Things Content skapades ett bolag som kunde göra det här och mycket mera därtill, säger Johanna Stenback, vd och producent för All Things Content.

Startade upp under coronapandemin

Johanna Stenback. All Things Content.
Johanna Stenback.

Coronapandemin slog till nästan samtidigt som All Things Content bildades. Det ledde förstås till att planerna för företaget ändrades för att möta den nya verkligheten.

– Samhället gick lite på paus men vi bestämde oss för att göra tvärtom och istället snabba på utvecklingen, säger Johanna Stenback.

Företaget satsade på att utveckla koncept, produkter och tjänster. Inom All Things Content fanns till exempel kunnande för streaming (distanssändningar i realtid) som direkt blev eftertraktat.

Skapar upplevelser

All Things Contents kärna är att skapa upplevelser för kunder och deras publik oavsett plattform. För att ge ett konkret exempel kan det handla om ett event, exempelvis ett företagsevent som All Things Content planerar, genomför, filmar in och klipper ihop.

– Ett event är inte bara ett event, det borde ge aha-upplevelser och inspiration, någonting som gör att publiken också får ut något av det som upplevs, säger Johanna Stenback.

Ett event är inte bara ett event.

Enskilda delar eller helheter

All Things Content kan skapa enskilda delar av ett koncept eller bygga upp stora helheter. Det kan alltså handla om allt från fristående foto- eller videojobb till eventbyggande eller minidokumentärer.

Företagets främsta styrkor kommer kanske fram när det gäller helheterna, eftersom bolaget kan planera allt från noll, hålla i trådarna, genomförandet och uppföljningen.

– Vi kan fungera som en one-stop-shop för evenemang, video och utställningar, säger Johanna Stenback.

Team i Helsingfors och i Vasa

All Things Content har kontor i Vasa och i Helsingfors. Teamet i Vasa består av Jenny Ingman, Linus Lindholm och Johanna Stenback. I Helsingfors hittas Andrea Reuter, Milla Kallijärvi och Mia-Irene Sundqvist.

Bland kunderna finns allt från småföretag till ideella organisationer, kommuner, riksdag och storföretag.

– Vi stod till exempel bakom innehållet och koordineringen när Nordiska rådet ordnade ett event med direktsändning i alla nordiska länder, säger Johanna Stenback.

Företaget har därtill gjort jobb till exempel för Vasa stadsteater, gruvindustrin och kvinnonätverket Diamanten.

– Varje uppdragsgivare är viktig, vi gör en del stora jobb men också många små, säger Linus Lindholm, producent som jobbar med foto- och videouppdrag.

Stark företagarbakgrund

Personalen som jobbar på All Things Content har förutom mycket kompetens från sina egna specialområden även erfarenheter av företagande. Johanna Stenback säger att det bidrar till att de är självgående, tar ansvar och ser saker även ur andras perspektiv.

– Vi är ett litet team som jobbar både smidigt och flexibelt, säger hon.

All Things Content ägs till 90 procent av Moomin Characters medan styrelsemedlemmar äger resten. Moomin Characters är ett familjebolag som förvaltar och utvecklar kulturarvet efter Tove Jansson.

 

LÄS OCKSÅ:

Smeds Engström & Winberg: ”Kreativa näringars och kulturens bidrag till ett hållbarare Österbotten”

Lämna ett svar