Timo Toivanen på Insider Event: ”Företagarens tid är inte gratis”

Timo Toivanen, Insider Event hinnoittelu
Timo Toivanen.

En 5 procents sänkning i pris kan göra att 60 procent av vinsten för ett företag försvinner. Timo Toivanen räknar fram nästan chockerande siffror samtidigt som han påminner företagare om att ta betalt för sitt eget arbete.

Vaasa Insider ordnade i tisdags ett event om prissättning. Den inbjudna föreläsaren och prissättningsexperten Timo Toivanen säger att ett standardfel som många företagare gör är att vi tänker oss att den egna tiden är gratis.

– Produktutvecklingen till exempel, som nästan alla av oss måste göra för att kunna ha något att sälja i framtiden glöms ofta bort i kalkylerna, säger Timo Toivanen.

Priset har stor betydelse

Timo Toivanen visar nästan chockerande exempel på hur stor betydelse priset kan ha för ett företags lönsamhet. I ett av exemplen han räknar fram mer än halveras vinsten bara för att priset på varan eller tjänsten som företaget säljer går ner 5 procent.

– Det fina är att det motsatta gäller också ifall priset höjts, förutsatt förstås att det går att sälja samma volymer, säger han.

Timo Toivanen, Insider Event

Små volymtapp behöver kanske ändå inte vara katastrofala. Det lustiga är att om volymerna minskar med 5 procent i samma exempel som ovan, så betyder det inte alls ett lika stort bortfall av vinsten, för samtidigt minskar också en del av de rörliga kostnaderna.

Tre sätt att prissätta i praktiken

Timo Toivanen kavlar upp ärmarna och räknar upp tre konkreta sätt att närma sig prissättning.

Det första sättet att närma sig prissättning är via konkurrenterna, att helt enkelt se vad de erbjuder och dra ifrån eller lägga till beroende på vad det egna mervärdet är.

Timo Toivanen, Insider Event

Det andra sättet – kanske finländarnas favorit – är att närma sig prissättning via kostnader. Med andra ord att försöka ta reda på vad den egna produkten eller tjänsten kostar att producera och sedan lägga på valfria marginaler.

Det tredje sättet är att närma sig saken från kundens synvinkel. Att fundera på och försöka ta reda på vad varan eller tjänsten är värd för den som köper den.

– Vi kan utgå från ett av sätten men tänker vi på lönsamhet måste alla tre olika metoder tas i beaktande, säger Timo Toivanen.

Tänk lite längre

Ett annat konkret tips som Toivanen levererar är att tänka långsiktigt när det gäller prissättning, det vill säga att prissättning ska stöda företagets långsiktiga strategi. Dyrare priser signalerar kvalitet medan billigare priser lätt tolkas som det motsatta.

Timo Toivanen säger att långsiktigt förr kanske betydde tio år framåt men att det är fint om man i dagens snabba värld klarar av att fundera åtminstone 2-3 år framåt.

– Om målet under den tiden är att växa så fundera på hur prissättningen ska byggas för att kunna stöda tillväxten, säger Timo Toivanen.

Vaasa Insider ordnade eventet tillsammans med sponsorer. Som sponsorer fungerade Vasa Andelsbank och Ebita Talouspalvelut.

OP Vasa logo, ebita logo

LÄS OCKSÅ:

Insider Event “Sälj för livet” gav överskott på 3475 euro – Pengarna doneras till Project Liv

Vastaa