Genero firar 10 år – Pionjärer inom Growth Marketing öppnar nu kontor i Stockholm

”Då vi grundade Genero år 2009 under rådande lågkonjunktur var det inte många som trodde på våra ambitioner kring Growth Marketing”, säger vd Rasmus Östman.

Företaget Genero firar nu 10-årsjubileum. Byrån, med starka österbottniska rötter, har vuxit till en internationell, prisbelönad byrå som hittat sin plats i branschen.

Genero var pionjär med ett koncept som kallas Growth Marketing. Konceptet möttes med skepsis från start. Vd Rasmus Östman säger att de gjorde sina första projekt gratis för att visa vilka kraftfulla resultat man kunde skapa.

– Slitet lönade sig, numera är efterfrågan stor på datadriven marknadsföring som kombinerar strategi, kreativitet och tekniskt kunnande, även utanför Finlands gränser, säger han.

Slitet lönade sig.

Rasmus Östman tar tillfället i akt och tackar kunderna för att de haft modet att experimentera och testa nya marknadsföringsmetoder.

– Förutom våra kunder, har vi också vår personal att tacka för våra framgångar, säger Östman.

Satsar i Sverige

Genero har i dagsläget kontor i Jakobstad och i Helsingfors.

Vid årsskiftet öppnar Genero även ett kontor i Stockholm. Sebastian Östman, Generos operativa direktör och medgrundare, säger att de ser en stor tillväxtpotential i Sverige.

– Våra kunder i Sverige önskar att vi skulle vara mera närvarande där, och vi svarar på dessa önskemål, säger han.

De tre vännerna Jonathan Björkskog, Rasmus Östman och Sebastian Östman från Jakobstad grundade Genero under studietiden. Fotograf: Fotonokka

Verksamhet utomlands är i sig inget nytt för Genero. Bland referenskunderna finns sedan tidigare till exempel italienska Mutti och norska Komplett Bank.

Genero har också tagit hem internationella priser. På våren fick bolaget priser på Semrush Nordic Awards i två kategorier; Best Online Marketing Campaign in Finance och Online Presence Breakthrough.

I oktober i år listades Genero av tidningen Markkinointi & Mainonta bland de mest lönsamma och starkast växande företagen.

Bolaget är i dag en del av A-lehdet-koncernen. År 2018 uppgick Generos omsättning till över 5 miljoner euro. Byrån, som på nätet hittas här, hade då en personalstyrka på omkring 50 personer.

LÄS OCKSÅ:

Österbottniska Genero skapar nytt koncept för italienska Mutti

Vastaa