Reguljärt direktflyg till Västerbotten startar – Snart biobränsle i tanken, därefter väntar elflyg

Andreas Löwenhöök, Richard Carstedt, Mathias Lindström, Stig-Göran Forsman, Peter Boström, Robert Lindberg, Mattias Eriksson, Evelina Fahlesson, Michaela Karlsson och Malin Brännkärr.
Andreas Löwenhöök, Richard Carstedt, Mathias Lindström, Stig-Göran Forsman, Peter Boström, Robert Lindberg, Mattias Eriksson, Evelina Fahlesson, Michaela Karlsson och Malin Brännkärr.

De österbottniska landskapen och Västerbotten kopplas ytterligare ihop med nya flyglinjer från och med den 15 augusti. Grunden till ett fungerande regionalt elflygsnät byggs samtidigt upp.

Elflygsprojektet FAIR:s omfattande grundarbete och utredningar ger resultat. Det står nu klart att nya reguljära flyglinjer etableras.

– Med denna åtgärd tar vi ett konkret steg i syfte att förbereda regionen för elflyg, säger Robert Lindberg, vd för Skellefteå flygplats.

Kör igång i höst

På en presskonferens i Skellefteå offentliggjordes de nya planerna.
På en presskonferens i Skellefteå offentliggjordes de nya planerna.

De direkta flyglinjerna ska gå mellan Karleby-Jakobstad, Skellefteå och Umeå. Flygbolaget Jonair kommer att starta upp linjen.

I praktiken går flygningarna Umeå – Karleby – Skellefteå – Karleby – Umeå.

Linjerna trafikeras från och med den 15:e augusti i år, på måndagar och tisdagar.

Flygplan och drivmedel utvecklas

Rutterna kommer inledningsvis att flygas med ett flygplan som tar nitton passagerare. En klar och tydlig miljöstrategi finns.

I början kommer det att erbjudas fossilfritt bränsle för de som vill klimatreducera sin resa. Från och med 2024 räknar man med att helt kunna gå över till biobränsle.

Några år därefter siktar aktörerna på att kunna börja trafikera rutten med elflyg.

– Elflyg visar på en stor möjlig samhällsnytta i form av restidsvinster och minskade utsläpp av CO2, säger Stig-Göran Forsman, vd för FAB Kronoby Flyghangar.

Elflyg visar på en stor möjlig samhällsnytta.

Pionjärer på miljöteknik

Mathias Lindström, direktör för Kvarkenrådet EGTS och projektet FAIR:s representant, säger att vi vill se vår region som föregångsregion där vi inte bara talar om den gröna omställningen.

Lindström lyfter fram att vi redan har världens mest miljövänliga färja som är både gas- och batteridriven och som använder lokalt utvecklad teknik.

– Snart har vi också det första biobränsleflyget och senare ett gränsregionalt elflyg som kopplar ihop det nordiska batteribältet, säger han.

Långsiktigt arbete

Under FAIR-projektets gång har det tydligt kommit fram att det gäller att bygga upp efterfrågan under en längre tid för att få bärighet för en flyglinje.

Att skapa en färdigt inarbetad linje ses därför som en av de viktiga förberedelserna innan eldrivna flyg för kommersiellt bruk når marknaden. Projektet räknar med att lämpliga eldrivna flyg för regionala rutter kommer att finnas tillgängliga inom fem år.

Mobilisering efterfrågas

Peter Boström, styrelseordförande i Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia och styrelsemedlem i Kvarkenrådet EGTS, uppmanar regionens aktörer att börja använda flyglinjen.

– Det är viktigt att kommuner, regioner, utvecklingsbolag, högskolor, näringsliv och motsvarande ser till att nyttja flyglinjen, säger Peter Boström.

Boström säger att det är viktigt för att ytterligare öka samarbetet och för att ge flyglinjen en långsiktig livskraft.

– Men också för att vi ska kunna utvärdera framtidens elektrifierade kortlinjenät, vilket vi tror att Kvarkenregionen är i stort behov utav, säger Boström.

Flankstöd från andra sidan viken

De österbottniska framtidstankarna får genklang på andra sidan viken. Evelina Fahlesson, kommunalråd för Skellefteå kommun, anser att Kvarkenregionen och Norden befinner sig i mittpunkten inför en enorm omställning i och med historiskt stora satsningar inom industrin.

Evelina Fahlesson menar att utvecklingen medför större efterfrågan på tillgänglighet både för företagen, arbetstagare och regionens invånare.

– Ett fungerande regionalt elflygsnät kan hjälpa till med att svara på en del av denna efterfrågan, säger Evelina Fahlesson.

Den nya flygresorna är redan bokningsbara på www.jonair.se. Priserna rör sig från 495 kronor för en enkel biljett.

 

LÄS OCKSÅ:

Kvarkenregionens nya utvecklingsprojekt om elflyg får finansiering

Vastaa