Skribenten Peter Stolpe är vd och chefredaktör för Vaasa & Botnia Insider.
Billigare är bättre, då säljer vi mera. Så tänker nog många av oss företagare när det gäller prissättning av våra egna produkter och tjänster.
Men titta runt dig där hemma. Vad ser du som du köpt för att det varit billigast på marknaden?
Soffan du sitter på var knappast förmånligast i stan, fåtöljen bredvid var svindyr, lampan i taket kostade skjortan och den stora teven var så dyr så den togs på avbetalning.
Vi köper saker för att de är snygga, har bra kvalitet, är funktionella eller behövda. Servicenivån, garantin eller hemkörningen kanske var det avgörande. Priset är alltid en faktor men sällan den viktigaste.
Vi förstår det intuitivt när det gäller andras produkter och tjänster. Få av oss kör den billigaste bilen, och vi väljer inte heller den billigaste frisören. Men när det är vi själva som är frisören, i bredare bemärkelse tjänste- eller produktsäljaren, så tror vi ändå vi måste vara billigast i stan.
Prissättning signalerar mycket, allt från kvalitet till utbud och marknadsposition. Ibland kan det löna sig att höja priser, ibland att sänka dem. Det är knepiga saker men i slutändan helt avgörande för hur företaget klarar sig.
Om du, liksom jag, behöver lite inspiration för att fundera på prissättning och några konkreta verktyg för att göra det kommer nu en bra chans.
Den 5 december tar vi experten Timo Toivanen till Vasa. Klockan 14.30–16.00 föreläser han för oss om lyckad prissättning (obs: på finska).
Vaasa Insider arrangerar eventet och som sponsorer fungerar Vasa Andelsbank och Ebita Talouspalvelut.
LÄS MER: