Insider Event – ”Myyjien pitää pystyä tekemään asiakkaiden puolesta asioita”

Petri Parvinen
Petri Parvinen

Perinteinen myyntityö on vaarassa, arvioi Insider Eventiin helmikuussa puhumaan tuleva Helsingin yliopiston professori Petri Parvinen. Siksi organisaatioidenkin pitää muuttua.

Ihmisten aika on arvokasta. Tämä on ensimmäinen asia, joka yritysten myyntiorganisaatioissa pitää nyt iskostaa tajuntaan aivan eri tavalla kuin aiemmin.

– Monia pommitetaan nyt monikanavaisesti kaikenlaisilla tuotteilla, palveluilla ja tarjouksilla. Myyjillä pitää olla oikeutus, että häiritsee mahdollista asiakasta, Helsingin yliopiston strategisen markkinoinnin ja johtamisen professori Petri Parvinen kertoo.

Enää ei Parvisen mielestä riitä, että kertoo asiakkaalle, millainen palvelu ja tuote olisi tarjolla ja millaisella hinnalla.

– Asiakas saa suuren osan tiedoista jo netistä tai itse muilta kysymällä. Myyjän pitää pystyä tekemään asiakkaiden puolesta asioita.

Myyjä hoitaa asennuksia

Petri Parvinen luennoi
Petri Parvinen

Parvinen puhuu myynnin muutoksesta helmikuun 16. päivä järjestettävässä tapahtumassa Insider Event: Myy elääksesi. Nyt Parvinen haluaa jo herätellä aiheesta kiinnostuneita.

Parvinen kertoo, että myyjän kannattaa yrittää hoitaa asiakkaan puolesta esimerkiksi myytävien laitteiden asennuksia, koulutuksia, konfigurointeja ja optimointeja. Lisäksi myyjä voi hoitaa viestimisen loppukäyttäjille tai auttaa asiakasta kustannuslaskelman tekemisessä.

– Pelkkä tiedonvaihto ja ymmärryksen lisääminen asiakkaan suuntaan ei enää riitä.

Muuttaa markkinoinnin työnkuvaa

Kun myyjien toimenkuva laajenee, vaatii työ heiltä enemmän aikaa. Siksi yrityksiä täytyy Parvisen mielestä organisoida uudelleen.

– Kun myyjillä menee enemmän aikaa kauppojen tekemiseen, pitää muiden tukea myyntiä.

Parvinen arvioi, että esimerkiksi markkinoinnin henkilöstön työtehtäviä voidaan määritellä palvelemaan aiempaa suoremmin myymistä. Markkinoinnin asiantuntijat voivat valmistella asioita asiakkaan kanssa ja käydä ensimmäisiä myyntineuvotteluja.

– Joissain tapauksissa myyjä voi tulla mukaan vasta myyntineuvottelujen loppusuoralle, jossa hänen osaamisensa on arvokasta.

Parvisen mielestä muitakin ratkaisuja työnjakoon on. Tärkeintä on, että jokainen yritys löytää tehokkaita tapoja tehdä asioita asiakkaan puolesta.

Esimerkiksi markkinoinnin henkilöstön työtehtäviä voidaan määritellä palvelemaan aiempaa suoremmin myymistä.

Tuotto hyväntekeväisyyteen

Tapahtuman järjestää Vaasa Insider tukijoidensa avustuksella. Tukijoina ovat LähiTapiola Pohjanmaa, Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjät, Logset, Multitronic Pro, Scandic Trans ja Hartman.

Vaasa Insider on päättänyt lahjoittaa tapahtuman lippujen myynneistä tulevat voitot hyväntekeväisyyteen. Tukijoiden avustuksella sekä heidän ennakkoon ostamien lippujen avulla, kaikki tapahtuman kustannukset on katettu.

Siksi kaikki lipputulot tästä eteenpäin menevät lyhentämättömänä Project Liv -hyväntekeväisyysjärjestölle.

Näin ostat lipun

Tapahtuma järjestetään 16. helmikuuta kello 14.30-16.00 Wasa Innovation Centerissä osoitteessa Gerbyntie 16. Tapahtuman lippu maksaa 139 euroa + alv. eli verojen kanssa 152,90 euroa.

Lähetämme laskun henkilökohtaiseen sähköpostiisi tai edustamallesi yritykselle/organisaatiolle. Voit myös ottaa yhteyttä sähköpostitse, peter.stolpe@vaasainsider.fi.

Tervetuloa mukaan!

 

LUE MYÖS:

Lauri Laaksonen: ”Kokonaisvaltaisen asiakaspolun ymmärtäminen – avain uusiin mahdollisuuksiin liiketoiminnan kehittämisessä?”

Vastaa