Visit Vasa inviger ny lokal – ”Allt arbete som gjorts för regionen under årens lopp börjar ge resultat”

Max Jansson, Gabriella Hed-Vall, Visit Vasa, Visit Umeå.
Max Jansson, Gabriella Hed-Vall.

Visit Vasa har flyttat in i nya lokaler. Flera av deras samarbetspartners var inbjuda på den officiella invigningen för att symbolisera att det viktiga arbetet görs tillsammans med andra.

Nu är det vår tid. Det säger Max Jansson, vd för Visit Vasa, och får medhåll av kollegan Gabriella Hed-Vall, vd för Visit Umeå.

– Allt arbete som har gjorts för regionen under en mycket lång tid börjar ge resultat, säger Max Jansson.

Som stöd till den slutsatsen nämns att förra året på många sätt var ett rekordår när det gäller turist- och besökarsiffror på båda sidor om Kvarken. Gabriella Hed-Vall säger att även årets siffror, det tuffa jämförelseåret till trots, ligger väldigt bra till.

Ny knutpunkt för samarbete

Visit Umeå var en av många samarbetspartners som var inbjudna för att vara med på den officiella invigningen av Visit Vasas nya lokaler. Visit Vasas team har flyttat in i det gula historiska trähuset på Vasaesplanaden 12. Huset är byggt redan 1861 så det går nästan att känna historiens vingslag i väggarna.

– Vårt mål är att göra den här anrika byggnaden till ett innovativt vardagsrum, säger Max Jansson.

Uppgiften görs lättare av att även mässbolaget Österbottens Expo flyttat in under samma tak.

– Vi har redan kunnat märka synergieffekter av att flera av oss som jobbar med liknande saker har samlats under samma tak och mera synergier är på kommande, säger Max Jansson.

Undersökning gjord

Jansson och Hed-Vall tar tillfället i akt och presenterar resultatet av en ny undersökning som gjorts ombord på Aurora Botnia. Undersökningen gjordes under sommaren och högsäsongen. Det samlades in 843 svar som bland annat handlade om varför resenärerna tagit båten över.

På plats för att svara på frågor fanns också rederiet Wasalines egna sakkunniga: vd Peter Ståhlberg, kommunikationsdirektör Catarina Fant samt marknadföringsexperten Markku Ikonen.

Wasaline, Visit Vasa, Visit Umeå, Markku Ikonen, Peter Ståhlberg, Catarina Fant, Max Jansson, Gabriella Hed-Vall.
Markku Ikonen, Peter Ståhlberg, Catarina Fant, Max Jansson, Gabriella Hed-Vall.

Shopping lockar

Den nya undersökningen visar att shopping och restauranger finns bland de största drivkrafterna för att ta färjan över till Umeå. Gabriella Hed-Vall säger att den nuvarande kronkursen dessutom gör de finska besökarna betydligt mindre priskänsliga.

– Nu är det billigt i Sverige, det går till och med att säga att kursen i sig skapar en rea på 15 procent, säger Peter Ståhlberg.

Gabriella Hed-Vall säger att Umeå i höst satsar speciellt hårt på matbiten, inte minst med olika typer av evenemang.

Upplevelser och shopping

Kronkursen till trots visar undersökningen att shopping är en stor orsak även för svenskar att besöka Vasa. Allt tyder på att det finns många som nog är beredda att betala för både upplevelser och shopping, bara det är kvalitet som erbjuds.

– Specialaffärer och lopptorg är också sådant som intresserar, säger Peter Ståhlberg.

Specialaffärer och lopptorg är också sådant som intresserar.

Historiskt beslut

Max Jansson säger att undersökningen tyder på att mycket av arbetet som görs för regionen är inne på rätt spår. Jansson lyfter samtidigt fram veckans historiska beslut om ett mera intensifierat samarbete mellan Vasa och Umeå. Beslutande organ i båda städerna har klubbat igenom en gemensam utvecklingsstrategi.

– Vi har redan länge jobbat enligt motsvarande tankar och det är fint att vi blir allt fler som får upp ögonen för hela Kvarkenområdet, säger Max Jansson.

LÄS OCKSÅ:

Anna Måtts-Fransén: ”Perinteisestä alasta kehityksen kärkikaartiin – Satamat entistä tärkeämpiä”

Vastaa