”Viktigt våga prata och berätta hur du mår” – Österbottens kriscenter Valo stöder och hjälper (tiivistelmä suomeksi)

Camilla Björk, Anne Salovaara-Kero, Anette Hast. Österbottens Kriscenter Valo.
Camilla Björk, Anne Salovaara-Kero, Anette Hast.

Pohjanmaan kriisikeskus Valo tarjoaa apua ja tukea vaikeissa elämäntilanteissa

Tunteista puhuminen on tärkeää, ja jokainen meistä voi tarvita tukea arjen kriisitilanteissa.

Pohjanmaan kriisikeskus Valo tarjoaa keskusteluapua niin kasvotusten kuin etänä.

Valo kuuluu myös valtakunnallisten kriisipuhelimien verkkoon ja ylläpitää itsenäisesti ruotsinkielistä palvelua.

Suomenkielinen kriisipuhelin on avoinna ympäri vuorokauden, puh. 09 2525 0111.

Alla går vi igenom jobbiga livssituationer ibland. Österbottens kriscenter Valo erbjuder stöd och hjälp även under de mörkaste perioderna.

Livskriser, eller åtminstone omvälvande händelser, drabbar oss alla förr eller senare. Det kan vara frågan om stora, plötsliga saker, som dödsfall i bekantskapskretsen, eller mindre uppenbara saker, som en gnagande känsla av att något är fel eller kanske uppgivenhet över att föräldraskapet inte blev så bra som förväntat.

– Vi erbjuder samtalsstöd enligt lågtröskelprincipen, det är helt anonymt och gratis, säger Anne Salovaara-Kero, direktör för Österbottens kriscenter Valo.

Ett samtal kan hjälpa

Många gånger kan ett eller några samtal underlätta situationen. Ibland kan konversationerna till och med lösa upp hela problematiken, när man med en utomstående fått tala och sätta ord på sin situation.

– Den vi möter bär på svaren, vi lyssnar och ställer frågor som kan hjälpa människan att själv hitta vägen framåt, säger Anne Salovaara-Kero.

I stödsamtalen kan man tillsammans fundera över sätt att underlätta den egna situationen, hitta resurser och lösa problem. Samtalsstödets viktigaste funktion är inte att ge råd.

– Tanken är att i ett så tidigt skede som möjligt stöda, lyssna och hjälpa, säger Salovaara-Kero.

Tanken är att i ett så tidigt skede som möjligt stöda, lyssna och hjälpa.

Öppet för alla

Kriscentret är öppet för alla, oberoende kön, ålder eller boendeort. På svenska erbjuds samtalsstöd till hela Svenskfinland, på distans. I genomsnitt kan man träffa en krismedarbetare fem gånger.

Är det frågan om mera långsiktiga problem kan klienterna, om de så önskar, slussas vidare till andra aktörer inom till exempel öppenvården eller arbetshälsovården.

– Vi erbjuder inte psykoterapi, men kan till exempel fungera som ett bärande stöd medan klienten väntar på att få träffa en psykolog, säger Salovaara-Kero.

Många typer av kriser

Sjukdom, olyckor eller problem som orsakas eller förvärras av beroenden av olika slag är vanliga orsaker att söka kontakt. Att någon blir av med jobbet eller att en fyrfotad vän avlidit kan leda till en negativ spiral.

Problematik med parförhållanden är andra vanliga orsaker för att komma till kriscentret. Parproblemen har dessutom tydligt ökat under coronakrisen.

Lyssnar och stöder

Camilla Björk, Anette Hast, Anne Salovaara-Kero Österbottens kriscenter Valo
Camilla Björk, Anette Hast, Anne Salovaara-Kero.

Krismedarbetarna Camilla Björk och Anette Hast säger att lyssnandet är en viktig del av deras jobb.

– Att lyssna och att stöda människor i att våga göra små förändringar för att må bättre kan vara avgörande, säger Camilla Björk.

Ibland handlar det om hitta tillbaka till saker och metoder som förr fungerade i ens liv.

– Det kan kanske finnas en hobby som gett energi som går att upptäcka igen, säger Anette Hast.

Många olika orsaker

Problemen kan utlösas av olika saker. Ensamhet eller till och med grubblande på existentiella frågor kan skapa huvudbry. Identiteten kan vackla och någon kan till exempel fråga sig vem jag är nu när jag blivit pensionär.

Det är vanligt att den som tar kontakt mår dåligt för att en anhörig har problem. Till exempel brodern, systern, sambon eller barnet kan kämpa med något som drabbar hela familjen.

Kriscentret ordnar också träffar för grupper, för att tillsammans bearbeta utmanande livssituationer.

Både finsk och svensk kristelefon

Utöver samtalsstöd (ansikte mot ansikte eller på distans) på kriscentret är man med i de nationella kristelefonerna.

Den finskspråkiga kristelefonen är öppen dygnet runt och nås på 09 2525 0111. Den svenskspråkiga kristelefonen nås på telefonnummer 09 2525 0112.

Den svenskspråkiga linjen är öppen måndag och onsdag klockan 16-20 samt tisdag, torsdag och fredag klockan 9-13.

Krislinjerna upprätthålls av yrkespersoner inom krisarbete, studerande i branschen samt frivilliga.

På Österbottens kriscenter Valos webbplats hittas även online-resurser och andra kontaktuppgifter. Det fysiska kriscentret finns på Kors­holmsesplanaden 44 i Vasa.

Förebyggande arbete

Österbottens kriscenter Valo upprätthålls av MIELI-Psykisk hälsa Österbotten rf. Föreningen är en medborgarorganisation som arbetar för att befrämja den mentala hälsan i hela Österbotten.

Föreningen jobbar mycket även med förebyggande arbete. De driver projekt, ordnar kurser och ställer upp med sakkunniga föreläsare.

MIELI-Psykisk hälsa Österbotten rf är medlemsförening i MIELI-Psykisk Hälsa Finland rf.

 

LÄS OCKSÅ:

Företagare får stöd och hjälp även när det krisar sig – Viktigt våga ta itu med betalningssvårigheter så snabbt som möjligt

Vastaa