Krig i Europa, inflation, ränte- och energikostnader gjorde Alexandrias Panu Kamila orolig för deras kunders situation. Oron visade sig ändå vara obefogad.
Det är en seglivad myt att det bara är miljonärer som använder sig av privatbanker. För ett månadssparande på en hundralapp går det redan att komma igång hos Alexandria.
– Att hjälpa få pengar att växa är vår mission, bland våra kunder finns alla från mindre månadssparare till miljonärer, säger Panu Kamila, ansvarig för Alexandrias Vasakontor.
Obefogad oro
Många av nyheterna i massmedia har under det senaste året varit nattsvarta. Krig och skenande inflation varvat med ökade ränte- och energikostnader gjorde även Panu Kamila orolig för deras kunders situation.
– Livet har inte varit en dans på rosor men i stort sett har våra kunder i Österbotten ändå klarat sig otroligt bra, säger Panu Kamila.
Brett näringsliv
Bland Alexandrias kunder i Österbotten finns många företagare. Panu Kamila framhåller att vi har ett brett näringsliv här – allt är inte satsat på ett enda kort.
– Energiklustret är förstås viktigt men om du ser närmare på företagen i det är det frågan om väldigt olika typer av företag, säger Panu Kamila.
Alla får egen rådgivare
På Alexandria får alla kunder en egen rådgivare. En fördel med att ha en egen privatbankir är att det går att kontakta denna så ofta eller så sällan man vill.
Panu Kamila jämför det med att ha en egen läkare som känner dig och dina behov. Som exempel ger han en situation där din hand börjar värka.
– Utan en egen läkare går du först till en läkare när handen börjar värka, till en annan när armen sedan börjar värka och till en tredje när smärtan når axeln, säger Panu Kamila.
– Med en privatbankir behöver du inte börja om varje gång med att berätta om vem du är och vad du vill uppnå med ditt sparande, säger Panu Kamila.
Elva egna fonder
I Alexandrias utbud ingår elva egna fonder med allt från låg till hög risknivå. Bara i fjol skapade finanshuset därtill 102 strukturerade produkter. Det handlar till exempel om produkter som ger möjlighet till avkastning trots att kapitalet eller delar av det på olika sätt garanteras.
– En tumregel för många kunder är att ju större summor det rör sig om desto mer prioritet blir det på att trygga kapitalet än på att dubbla det, säger Kamila.
En tumregel för många kunder är att ju större summor det rör sig om desto mer prioritet blir det på att trygga kapitalet än på att dubbla det.
Nöjda kunder
Alexandria mäter fortlöpande hur nöjda kunderna är med deras verksamhet. De tuffa tiderna till trots ligger siffrorna nu på toppnivåer, något som bådar gott för framtiden, säger Panu Kamila.
– För när det gäller placeringar brukar det vara så lätt att alla kunder gillar plus men hatar minus, säger Panu Kamila.
– Att kunderna är nöjda med oss trots att det varit tuffa tider bådar gott för framtiden, för hur nöjda blir kunderna månne inte när det på riktigt vänder, säger han.
Panu Kamila framhåller också att tvåspråkigheten för Alexandria är viktig, företaget betjänar på både svenska och finska på kontoret, ute på företagsfältet eller hemma hos kunderna.
LÄS OCKSÅ:
Alexandria firar 20 år i Vasa – Det växande teamet firar mest i arbetets tecken