Pigg 100-åring pionjär på många områden – Ålandsbanken vågar gå sin egen väg

Peter Wiklöf, Anne-Maria Salonius, Joel Sunabacka.

Ålandsbanken har genom åren vågat satsa när andra bromsat. Det är en taktik som banken redan framgångsrikt levt 100 år på. Personlig service, sparande och placering ser banken som tillväxtområden.

I år är det 100 år sedan ett dussin bönder och redare valde att starta en egen bank på Åland. Eller egentligen räckte det inte heller med en bank, för det blev direkt två banker, en sparbank och en aktiebank.

– Året var 1919 och man visste inte riktigt vart utvecklingen i världen var på väg, säger Peter Wiklöf, vd för Ålandsbanken.

Den åländska Sparbanken har sin historia, som vi får ta en annan dag.

I Vasa i dag är det Ålands Aktiebank som firas, eller sedermera Ålandsbanken som banken bytte namn till.

– Vi har kommit långt på 100 år, vi har skippat Aktie i namnet, säger Peter Wiklöf skämtsamt.

Pionjärer på mycket

Skämt å sido så har Ålandsbanken varit pionjärer på en rad områden genom åren. Banken var till exempel tidigt ute med det som vi i dag skulle benämna som ett modernt bankkontor; med flera rådgivare än kassafunktionärer.

Banken har också varit snabb på att ta digitala verktyg i bruk och en föregångare på private banking.

Peter Wiklöf.

Ålandsbanken har vågat gå sin egen väg – ofta satsat när andra bromsat. Kontoren på fastlandet etablerades till exempel i spartider när andra gjorde sig av med personal.

Peter Wiklöf säger att den kanske största skillnaden mellan dem och en del andra aktörer ändå är att Ålandsbanken är en relationsbank och inte en transaktionsbank.

– På det viset är vi kanske lite gammalmodiga, men det står vi för, säger Wiklöf, som själv varit vd i banken i elva år.

Snabbt till handling

Ålandsbanken har, trots sin i bankvärlden blygsamma storlek, allt under samma tak. Banken har till och med en egen it-utveckling. Orsaken till att just det fungerar är att banken säljer användningen av teknologin till andra större aktörer, via dotterbolaget Crosskey.

– Att det finns en efterfrågan på tjänsterna visar också att vi gör något rätt, säger Wiklöf.

Peter Wiklöf säger att bankens storlek gör att de kan fatta och verkställa beslut snabbt, vilket i längden blir en konkurrensfördel.

– Vi behöver inte ens vara smartare än andra, om vi bara lyckas vara lika kloka som andra och bestämma oss för något så kan vi verkställa det snabbare.

Strategin ger resultat

Bankvärlden, och alla vi andra också för övrigt, lever i en bisarr tid med minusräntor och extremt billig tillgång på pengar. Ålandsbanken har lyckats bra med att navigera i det nya klimatet.

Under årets första halvår har resultattillväxten varit 7 procent. Vasakontoret levererar också, på flera mätare till och med bättre än banken som helhet.

Störst tillväxtpotential ser banken på sparande och placeringssidan, där man också lokalt satsar hårt.

Joel Sunabacka, Ålandsbankens chef för tillväxt och utveckling i affärsområdet Finland, säger att banken vill göra saker på kundernas villkor och inte heller kräver att kunderna ska besöka deras kontor.

– Vi reser runt mycket och diskuterar vid både köksbord och ute på företag, säger Sunabacka.

Miljötänk värdesätts

Ålandsbanken var tidigt ute med att lyfta fram miljöfrågor – något som banken ännu jobbar stenhårt för.

Anne-Maria Salonius, chef för Ålandsbanken Finland, lyfter till exempel fram allt arbete som banken gjort genom Östersjöprojektet. Bara i år finns i projektet en rekordsumma, upp till en halv miljon euro, som kan delas ut.

Bland bankens egna nyheter finns till exempel också en Svanenmärkt räntefond, den första av sitt slag i Finland.

Ålandsbanken firar i dag sitt 100-årsjubileum med en stor fest på Heim i Vasa.

LÄS OCKSÅ:

Ålandsbanken lanserar Finlands första Svanen-märkta räntefond – Joel Sunabacka: “Det här är vi väldigt stolta över”

Lämna ett svar