Bäck & Vilén Företagstjänst expanderar igen i Vasa. Bokföringsbyrån erbjuder hela paletten av ekonomiservicefunktioner som ett företag behöver.
Bäck & Vilén Företagstjänst expanderar till en ny våning, till trean, i posthuset i centrala Vasa. Bokföringsbyrån har expanderat flera gånger redan inne i huset. Efter expansionen finns byrån på våning två, tre och fyra.
– Posthuset har visat sig vara ett bra ställe för oss eftersom det är lätt för kunder att hitta och ta sig hit, säger Johan Hällmark, vd för Bäck & Vilén Företagstjänst.
Den auktoriserade bokföringsbyrån får i och med expansionen cirka 150 kvadratmeter till att husera i, i tillägg till de cirka 720 kvadratmeter som företaget redan har i huset. Därtill driver bolaget även ett sidokontor i Pörtom som också välkomnar kunder.
Ska vara lätt för kunden
Att det ska vara lätt för kunder att göra rätt är något av en röd tråd genom bokföringsbyråns verksamhet. Branschen som helhet håller på att konsolideras (större köper upp mindre) och digitaliseras men Bäck & Vilén vill fortsätta i egen regi och satsa på både lokal och kundnära service.
– Det är klart att saker och ting ändrar och att nya verktyg ger nya möjligheter, för oss är det viktigt att göra det lätt för kunden, viktigare än att göra det lätt för oss själva, säger Johan Hällmark.
Brett utbud av tjänster
Bokföringsbyrån, eller kanske helservicebyrån är ett mer beskrivande ord, erbjuder hela paletten av ekonomiservicefunktioner som ett kundföretag kan tänkas behöva. De få saker som inte finns tillgängliga i det egna ledet sköts genom tillförlitliga samarbetspartners.

Bäck & Vilén erbjuder tjänster för både små och stora företag. Byrån hjälper bolag i alla skeden, både när det går bättre och när det går sämre. Att kunna hjälpa företag med både ekonomifunktioner och rådgivning har varit affärsidén från start, då byrån grundades 1989 av dåvarande ägarna Per Vilén och Tomas Bäck.
– På den tiden var det mera ovanligt att en bokföringsbyrå skötte annat än bokföring, men den här byrån har alltid velat erbjuda mera service än så, säger Johan Hällmark.
Både språk- och sakkunskap
I Bäck & Viléns egen personalstyrka hittas i dag allt från bokförare, löneräknare och HR-expertis till skatte- och företagsrådgivare. Personalen har god sakkunskap om till exempel skatter och löner samt export- och importfrågor. Speciellt är också att så gott som hela gänget behärskar svenska, finska och engelska.
– Språkkunskaperna bidrar till att vi förutom österbottniska kunder även lockar kunder från Åbo- och Helsingforsregionen, samt utländska kunder som driver verksamhet i Finland, säger Johan Hällmark.
Bäck & Vilén sysselsätter 35 personer. De nya utrymmena skapar möjlighet till fortsatt tillväxt samtidigt som man kan bibehålla och utveckla den förstklassiga kundservicen.
Kontaktuppgifter och mera information om Bäck & Vilén hittas på företagets webbplats back-vilen.fi.
LÄS OCKSÅ:
Alexandria satsar i nytt kontor i Vasa – “Den personliga betjäningen och mötet är vår trumf”