OmaSp:n toiminta Rannikko-Pohjanmaalla sai lentävän lähdön Handelsbankenin vanhojen yritysasiakkaiden siirron myötä. Vaasan toimipisteen uusrekrytoinnit alkavat olla loppusuoralla ja konttorilla vietetään pian avajaisia.
OmaSp avasi uuden konttorin Vaasan keskustassa viime vuoden lopussa. Uusi Vaasan konttori ja koko Rannikko-Pohjanmaan toiminta saivat lentävän lähdön pankin ostettua vain hieman aikaisemmin Handelsbankenin pienten ja keskisuurten yritysten Suomen liiketoiminnan.
– OmaSp on pitänyt matalaa profiilia Rannikko-Pohjanmaalla pankin vielä valmistellessa toimintaansa siihen kuntoon, että kaikista asiakkaista voidaan pitää huolta, sanoo OmaSp Vaasan ja Rannikko-Pohjanmaan konttorinjohtaja Stefan Grönholm.
Paluu pankkimaailmaan
OmaSp:n Vaasan konttorissa työntekijöitä on tällä hetkellä seitsemän ja lähiaikoina tiimiä on tarkoitus vahvistaa 2-3 uudella osaajalla. Stefan Grönholm, joka ennen Oma Sp:lle siirtymistään toimi neljä vuotta Pietarsaaren kunnossapito- ja tukipalveluyritys Alerten toimitusjohtajana, aloitti uutena kasvona pankissa toukokuun alussa.
Ala ei millään muotoa ole Grönholmille uusi, sillä hänellä on takanaan 24 vuoden kokemus pankkitoiminnasta. Syitä pankkimaailmaan paluulle on useita.

Tärkein niistä lienee se, että OmaSp:n profiili tuntui Grönholmista heti oikealta. Hän kuvaa OmaSp:tä pankiksi, joka tarjoaa asiakkailleen henkilökohtaista palvelua ja jossa digitalisaatio nähdään ennen kaikkea toimintaa tukevana ja täydentävänä välineenä, ei pakkona.
– Meillä jokainen asiakas saa oman yhteyshenkilön, jolle soittaa mieltä askarruttavissa kysymyksissä. Myös kassapalvelut ovat käytettävissä aina kun pankin ovi on auki, Grönholm lupaa.
Stefan Grönholm asuu itse Vaasassa. Päätöstä työpaikan vaihtamisesta vauhditti myös työmatkan lyheneminen 98 kilometristä 98 metriin. Grönholm täsmentää kuitenkin, ettei kyse oikeastaan ole fyysisistä etäisyyksistä, vaan mahdollisuudesta suhteiden luomiseen ja yhteisöllisyyteen.
– Toiselta paikkakunnalta pendelöinti ei ole ihanteellinen ratkaisu, sillä miellän työni osaksi yhteisöä ja tekemisessä on erilainen sävy, jos asuu samalla paikkakunnalla, hän sanoo.
”Pankki, jossa kaikki ovat tervetulleita”
Stefan Grönholm sanoo, että OmaSp haluaa olla kaikkien pankki – pankki, jossa kaikki ovat tervetulleita. Hän kertoo pankin tarjonnan kattavan kaikki tarpeelliset pankkipalvelut aina rahoitus- ja sijoitusmahdollisuuksista korttipalveluihin ja verkkopankkiin.
– Kaikilla pankeilla on tarjota samoja euroja, mutta meidän kilpailuvalttimme on palvelu ja paikallisuus, Grönholm toteaa.
Meidän kilpailuvalttimme on palvelu ja paikallisuus.
Entä mitä sanottavaa Grönholmilla on uutisotsikoihinkin nousseesta kuohunnasta OmaSp:n toiminnan ympärillä? Stefan Grönholm selittää, että ongelmat liittyivät muutamien pankissa työskennelleiden henkilöiden toimiin ja että kyseiset henkilöt ovat jo jättäneet tehtävänsä.
– Pankkina saimme kuitenkin kovan opetuksen ja nyt on keskityttävä siihen, että luottamus saadaan rakennetuksi uudelleen, hän sanoo.
Avajaisviikko Vaasan konttorissa

OmaSp on pörssiyhtiö, jonka omistajissa on useita säästöpankkisäätiöitä. Se, että kyseessä on pörssiyhtiö, luo korkeita odotuksia markkinaosuuksien voittamisesta myös Rannikko-Pohjanmaalla.
Grönholm kertoo, että tähän asti työn pääpaino on ollut Handelsbankenin vanhojen asiakkaiden siirtämisessä OmaSp:n asiakkaiksi. Työ alkaa nyt olla taputeltu ja pankissa voidaan pikku hiljaa keskittyä myös uusien asiakkaiden hankkimiseen.
Viikolla 24 pankki järjestää Vaasan konttorilla avajaiset ja tarjolla on monenlaista ohjelmaa. Myös sille on selityksensä, että pankki halusi avata konttorin nimenomaan Vaasan keskustaan, aivan torin laidalle.
– OmaSp haluaa olla siellä missä asiakkaatkin, helposti saavutettavalla ja näkyvällä paikalla. Toiveemme on, että asiakkaat tulevat tapaamaan meitä paikan päälle, Grönholm sanoo.
LUE MYÖS:
Hanna-Kaisa Pernaa: “Hyvinvointi ja talous – muna vai kana?”