Nyhetsbrev: ”Kan din och min yrkesskicklighet överträffa van Goghs?”

Peter Stolpe

DIREKT I DIN INKORG

Denna kolumn ingick först i Vaasa Insiders nyhetsbrev, där vi varje vecka samlar våra intressantaste nyheter tillsammans med en insiktsfull ledare.

Dessa texter kommer ofta ut enbart med nyhetsbrevet, som dessutom är helt gratis!

Skribenten Peter Stolpe är vd och chefredaktör för Vaasa & Botnia Insider.

Vincent Willem van Gogh räknas av många som en av de främsta konstnärer som levat. Under sin livstid skapade han ett par tusen fantastiska konstverk. Talangen till trots lyckades han bara sälja ett fåtal av dem, enligt vissa uppgifter kanske till och med bara ett enda verk. Mästaren dog utfattig och i misär.

I Österbotten lever många av oss i föreställningen att bara vi gör ett gott arbete så säljer det sig själv. Att bara kvaliteten är i skick så hittar nog kunderna oss. Vi filar och filar tills kvaliteten sitter och glömmer marknadsföring och försäljning.

Men hur funkade den strategin för van Gogh? Är din och min yrkesskicklighet verkligen bättre än yrkesskickligheten hos en av mästarna? Många är också de österbottniska företag som fått kasta in handduken trots att de objektivt sett haft bättre produkter och tjänster än de som klarat sig.

Faktum är kanske att ingenting är så bra att det säljer sig själv om inte kunden och potentiella kunder vet om hur bra det är. Som företagsdrivare blir det upp till oss att investera tid och pengar i marknadsföring och försäljningsfunktioner för att budskapet om kvaliteten ska nå ut.

Det sägs att den bästa marknadsföringen sker när folk pratar med varandra, så kallad mun till mun-spridning. Det kan stämma men innebär samtidigt att det blir upp till våra marknadsföringsfunktioner att ge folket något att prata om.

Funktioner och funktioner förresten, det är alltså människor och deras agerande vi pratar om. Är det ett enmansföretag är det ägaren och dennes agerande som bygger grunden och samma person som bär ansvaret för att se till att allt fungerar.

Sorry för att kasta sten i glashus – för företagarens arbetsbörda är redan stor – men på sidan om allt annat måste marknadsföring och försäljning prioriteras.

Marknadsföring och försäljning måste prioriteras.

Peter Stolpe.
Peter Stolpe.

Lyckligtvis behöver ingen göra det på egen hand. Vi på Vaasa Insider förstår företagarens vardag och hjälper gärna till. Vill du ge oss en chans så kommer du att bli förvånad över hur lätt samarbetet löper.

På Vaasa Insider skapar vi historier värda att prata om. Eller egentligen är vårt jobb ännu lättare än så för vi behöver inte ens skapa historierna för de finns redan. Vi söker bara fram berättelserna, förädlar dem och för dem vidare i massiv skala.

Våra medier når en inflytelserik målgrupp – däribland beslutsfattare, företagare, medarbetare och experter. Bara vår papperstidning Botnia Insider trycks upp och delas ut i över 70 000 exemplar för att inte ens prata om vår starka närvaro på webben.

Kontakta oss om du vill ge dina kunder och kommande kunder något att prata om. Samma sak även för den som vill nå andra viktiga intressenter, som blivande arbetstagare eller samarbetspartner.

Du och ni behöver inte ha er historia klar heller, den hittar vi nog. Det är vårt jobb och vi brinner för att hjälpa duktiga företag och organisationer att få ut sina budskap.

LÄS OCKSÅ:

Nyhetsbrev: ”En eldsjäl är viktigare än en bra affärsidé”

Lämna ett svar