”Liian monessa yrityksessä ei hirveästi mietitä tulevaisuutta” – KTSH Consultancy haluaa muuttaa tätä

Konsulttitoimisto Seppo Hoffrén Consultancy on konsultti- ja koulutusyhtiö, joka on järjestänyt 475 toimitusjohtajakurssia. Sillä kokemuksella konsulttiyhtiössä osataan kertoa, miten toimitusjohtajien ja muiden tulosvastuullisten johtajien toimintaa voi kehittää.

Perusasiat yritysten ylimmillä johtajilla ovat vielä hyvin hallussa, kertoo KTSH Consultancyn varatoimitusjohtaja Markku Matis. Johtajat osaavat kertoa, mitä heidän edustamansa yritys tekee, miten sitä tehdään, kenelle tuotteita ja palveluita tehdään ja millä imagolla niitä tehdään.

KTSH Consultancyn järjestämillä toimitusjohtajakursseilla puutteet ajattelussa alkavat näkyä usein jo ensimmäisen koulutusjakson aikana. Silloin johtajia pyydetään vastataan samoihin liikeidean kysymyksiin siten, että toimintaa visioidaan vuosiin 2026–2027.

Vastaukset alkavat olla epämääräisempiä eikä niitä ole pahimmissa tapauksessa mietitty oikein lainkaan ennen kurssia.

– Liian monessa yrityksessä tullaan aamuisin töihin ja lähdetään illalla kotiin eikä hirveästi mietitä sitä tulevaisuutta, toimitusjohtajakurssin pääkouluttaja Matis sanoo.

Kasvua vai kannattavuutta?

Kun yrityksessä johtajat miettivät strategiaa, pitää ensin valita, että aikooko yhtiö hakea kannattavuutta vai kasvua.

– Olisi kiva valita molemmat, mutta jompikumpi se tiukan paikan tullen on, Matis kertoo.

Tämän jälkeen johtajien täytyy päättää, aikooko yhtiö olla jollain tavalla erilainen kuin kilpailijat vai aikooko yhtiö tuottaa asioita halvemmalla kuin kilpailijat.

Nämä valinnat vaikuttavat siihen millaisia mittareita yhtiössä kannattaa käyttää käyttää strategisten tavoitteiden mittaamiseen.

– Jos haetaan kasvua, niin ehkä tällä tai ensi tilikaudella tulos ei ole niin hyvää, koska tulevaisuuteen joudutaan panostamaan.

Kolmantena perusvalintana on markkinointistrategia.

– Mennäänkö tulevaisuuteen hyökkäämällä, puolustavalla vai sopeutuvalla strategialla? Jos on kypsä markkina, niin se hyökkäys on aika kova homma, koska se kauppa pitää ottaa joltain pois.

Suurin piirtein tämänkaltaisista peruspohdinnoista KTSH Consultancyn toimitusjohtajakurssi alkaa. Kurssin jatkuessa osallistujille tarjotaan työkaluja strategian läpiviemiseen operatiivisella tasolla.

Usein samalle tai peräkkäisille kursseille osallistuu johtajia samasta yrityksestä.

Vaasassa kurssi alkaa marraskuussa

Markku Matis

KTSH Consultancy aloittaa Vaasan toimitusjohtajakurssin marraskuussa. Sinne valitaan noin 15 henkilöä.

Toimitusjohtajakurssi koostuu kymmenestä jaksosta, joista jokainen koostuu kahdesta peräkkäisestä koulutuspäivästä. Koulutusta on siis kaikkiaan 20 päivänä kymmenen kuukauden aikana.

Matis kertoo, että kurssin nimestä huolimatta osallistujan ei tarvitse olla toimitusjohtaja. Usein koulutettavat ovat tulosvastuussa olevia henkilöitä, jotka ehkä jossain vaiheessa ovat toimitusjohtajia.

– Usein samalle tai peräkkäisille kursseille osallistuu johtajia samasta yrityksestä. Näin he saavat samanlaisen ajattelumallin yrityksen kehittämisestä.

Kurssin osallistujat ovat tyypillisesti eri aloilta. Näin osallistujat pääsevät hyötymään toisten alojen kokemuksista.

Koulutuksen aikana tehty yhteistyö osallistujien kesken voi jatkua myös kurssin jälkeen.

– Hyvin usein kuulee lausahduksia osallistujilta, että paljon on kehitytty yhdessä, mutta miten tästä eteenpäin.

Koulutuksen katse tulevassa

Seppo Hoffrén

Toimitusjohtajakurssilla jokainen osallistuja käy läpi oman yrityksensä tilannetta. Koska jo toisesta jaksosta lähtien katsetta käännetään tulevaan, koulutus toimii myös yrityksen strategian kehittämistyökaluna.

– Tarkoitus on, että jokainen osallistuja saa kokonaisvaltaisen käsityksen siitä, mitä liiketoiminta pitää sisällään ja miten menestyvän konseptin saa rakennettua, Matis kertoo.

KTSH Consultancyn perustaja Seppo Hoffrén kertoo, että koulutuksella halutaan päästä mahdollisimman konkreettisiin kehityskohteisiin.

– Aika monesti kuulen erilaisia puhujia, joiden puheissa vilisee sellaisia ilmaisuja, että pohdin ymmärtävätköhän he itsekään kaikkea.

Savossa päämajaansa pitävän yhtiön toimitusjohtaja Hoffrén kertoo, että heillä kaikessa pyritään konkreettisuuteen, käytännönläheisyyteen ja yksinkertaisuuteen.

Osaajista pidettävä kiinni

Matis kertoo, että koulutusta kehitetään jatkuvasti. Viime vuosina koulutukseen on nostettu entistä enemmän henkilöstöasioita ja yrityskulttuurin kehittämisen oppeja.

– Nykyään työntekijät valitsevat työnantajansa. Yritysmaailma huutaa koko ajan, että mistä hyviä työntekijöitä saa, mutta se ei riitä, vaan heistä pitää osata pitää kiinni.

Kurssin viimeisellä kolmella jaksolla käydäänkin läpi niin itsensä kuin toisten johtamista.

 

LUE MYÖS:

Riikka Autio: “Ilman strategiaa ja johtamista tulevaisuudelta saa, mitä se sattuu antamaan”

Lämna ett svar