Tillväxt är riktningen på Generos kompass – Det här betyder growth hacking och så kan det göras

Jonathan Björkskog, Linda Kass.
Jonathan Björkskog, Linda Kass.

Genero växer och satsar på ett Vasakontor. Growth hacking och -marketing är deras expertis, men vad betyder egentligen det och vem kan vinna på det?

Genero, med kontor i Helsingfors, Jakobstad och Stockholm har nu landat i Vasa. Företaget är pionjär på ett område med stor potential men med lite knepiga begrepp.

– Growth hacking och growth marketing har vi gjort sedan vi startade Genero 2009 fast då fanns det inte ens namn för det, säger Jonathan Björkskog, co-founder av Genero.

I båda begreppen är det tillväxt som är nyckelordet. En growth hacker är en person som ser tillväxt som viktigast, till och med viktigare än intäkter.

– Hur kan vi få mera användare är en fråga som growth hackers ofta jobbar med, säger Björkskog.

Hur kan vi få mera användare?

Sällan är svaret på den frågan direkt uppenbart, utan ofta görs många små test på riktiga användare för att få reda på vad som funkar på riktigt. Först när man vet det så kan man skala upp verksamheten.

– Det gäller att hitta sätt att hitta nya kunder under kostnaden för att skaffa dem.

Kalkylerna kan vara långsiktiga, till exempel är många företag beredda att betala mera än 100 procent av vad som kommer in vid första transaktionen för att få en ny kund, bara för att prognoser visar att kundens värde under hela kundförhållandet blir högre än så.

Piratspråk i branschen

”AARRR” är lätt att komma ihåg som något som en pirat kunde säga. I Growth-världen står orden för köptratten, alltså den ”funnel” eller process, som potentiella kunder går igenom för att bli just kunder, eller närmare bestämt nöjda kunder.

AARRR funnel diagram
Piratmodellen (AARRR!)

Acquisition (eller Awareness) är vanligen det första steget att uppmärksamma kunderna på att du finns, till exempel genom en webbsida.

Activation är att göra den första saken som aktiverar kunden på något sätt, till exempel beställa ett nyhetsbrev.

Revenue innebär att få intäkter eller att öka dem.

Retention handlar om att få kunderna att komma tillbaka och köpa igen.

Referral innebär att få kunderna att rekommendera tjänsten eller produkten till någon annan, till exempel genom att säga till en vän att ”det här måste du prova”.

Med andra ord

Growth hacking handlar om att ändra sin produkt eller teknologi för att växa snabbare. Growth marketing är marknadsföringsdelen av detta. Ofta är det också här som hela processen startar, för att det kan vara lättare att ändra saker i den änden.

Flera välkända exempel

Jonathan Björkskog säger att termen growth hacker myntades av entreprenören Sean Ellis 2010. I ett blogginlägg skrev Ellis då (fritt översatt) att en growth hacker är en person med en kompass där riktningen framåt är tillväxt.

Bland välkända exempel finns ett Airbnb hack från 2011. Då gjorde Airbnb ett robotprogram som i sin tur gjorde att postningar på deras sajt även sattes ut på Craigslist, vilket medförde att de drog enorm nytta av Craigslists stora användarbas.

Ett annat exempel är Hotmail, som satte till ”PS I Love You”, i slutet på alla mejl. Klickade man på det kom man till deras egen sajt och kunde lätt skapa ett eget konto.

Ett tredje exempel är PayPal, som använde sig av ett dyrt men kostnadseffektivt sätt att växa. Företaget gav bort lite pengar till den som var beredd att ta emot dem via deras system, och dessutom även gratis pengar till den som var beredd att rekommendera det till sin vän.

Vem passar det

I Growth-branschen är det mycket it i fokus men det hela är bredare än så. Jonathan Björkskog säger att metoderna passar alla som är intresserade av tillväxt och av att skala upp verksamheten.

Genero har kunder i allt från resebranschen till hundmatsföretag. I energisektorn har företaget också gjort jobb, exempelvis när det gäller jordvärme.

– Inom B2B har vi gjort speciellt mycket inom e-commerce, säger Björkskog.

Täcker upp där det behövs

Linda Kass. Genero.
Linda Kass.

Inom growth hacking och -marketing har Genero hela tjänstepaletten att erbjuda. I praktiken fungerar det ändå ofta så att en del av resurserna hittas inom kundföretaget, och att Genero erbjuder de funktioner som saknas.

Linda Kass, Generos Business Unit Director i Österbotten, säger att företaget har stora förhoppningar på nyetableringen i Vasa. I planen ingår att rekrytera upp till fem personer till det nya kontoret.

Två growth hacker-tjänster i Vasa, en senior- och en junior-tjänst, kommer att lediganslås redan denna vecka.

– Vi söker brett och ser vilken typ av kompetens vi hittar, säger Linda Kass.

Behov finns av kunskaper till exempel inom Consumer Branding, Digital Marketing inom B2B och e-commerce. Attityden är viktig.

– Den som söker juniortjänsten kan vara i början av sin karriär men behöver se möjligheterna i digital marknadsföring, säger Linda Kass.

Mera information om tjänsterna och hur man söker dem hittas inom kort på generogrowth.com.

 

LÄS OCKSÅ:

Genero öppnar kontor i Vasa – Jukka Pekka-Niemi blir Growth Manager

Lämna ett svar