Starkare tillsammans i ny miljonsatsning – Fågelberget får ny terminal för insamling och återvinning

Tobias Hästbacka, NGR Österbotten
Tobias Hästbacka.

NGR recycling HUB28 är ett nytt koncept för mottagning, mellanlagring, vidareförädling och hantering av företags- och byggavfall. ”Det finns många företag med sop- och lastbilar, vi konkurrerar inte med dem utan bygger på samarbete med befintliga aktörer”, säger Tobias Hästbacka.

NGR Österbotten satsar på en ny terminal på Fågelberget i Korsholm. Första skedet av satsningen, som invigs i dag, är i sig en investering på drygt 800 000 euro eller cirka en fjärdedel av hela den planerade satsningen.

– De två tomterna intill har vi redan reserverat fast hur stora investeringar det blir i slutändan bygger på hur stora volymer vi lyckas samla ihop, säger Tobias Hästbacka, vd för Nordic Green Recycling (NGR Group).

Bland NGR Österbottens ägare finns lokala företag och transportbolag som planerar använda anläggningen.

– Det här är en gemensam satsning, det blir varken miljövänligt eller ekonomiskt att alla bolag som transporterar avfall bygger sina egna anläggningar, säger Tobias Hästbacka.

Redan redo ta emot

NGR recycling HUB28 hittas på Montörsvägen 9 på Fågelberget. På tomten finns redan uppbevaringsmöjligheter, en stor hall och diverse utrustning för att ta emot och hantera avfall.

– Tekniskt sett och på marknaden finns det maskiner för att kunna hantera och återvinna det mesta och ju mer volymer vi lyckas få ihop, desto mera möjligheter öppnas det, säger Tobias Hästbacka.

Tobias Hästbacka, NGR Österbotten
Tobias Hästbacka.

Så fungerar det

I praktiken fungerar det så att kundföretagen, varav många är transportbolag, kommer med olika typer av företags- och byggavfall till platsen. Volymerna i det skedet kan röra sig om 0,4-1,5 ton per lass.

I sig är det här för små volymer för att få återvinning lönsam, men eftersom materialet samlas ihop till större mängder går det att hantera på ett ekonomiskt sätt.

På plats på Fågelberget finns mottagning, mellanlagring och hantering. En del material skickas vidare till andra större anläggningar för vidareförädling medan annat kan förädlas på plats. NGR driver sedan tidigare en terminal i Kuni som ger synergier.

– Att ha flera terminaler gör transporterna så korta som bara möjligt, terminalen i Kuni kan nu också koncentrera sig på skogsbränslen och flis, säger Tobias Hästbacka.

Att ha flera terminaler gör transporterna så korta som bara möjligt.

Fågelberget rätt ställe

Tobias Hästbacka, NGR Österbotten
Tobias Hästbacka.

På tomten på Fågelberget finns redan tillstånd för att hantera upp till 20 000 ton avfall årligen. Bolagets förhoppningar är att komma upp till 10 000 ton redan nästa år.

Att det blev just på Fågelberget som satsningen görs har flera orsaker. Tobias Hästbacka säger att läget är bra och att NGR lyckades få till stånd en affär med ett annat företag som redan hade sökt miljötillstånd.

– För oss passar det förstås extra bra att få vara del av ett större område vikt för cirkulär ekonomi, säger Tobias Hästbacka.

Remeo redan med

Tobias Hästbacka kan redan avslöja att Remeo finns bland aktörerna som kommer att använda den nya terminalen.

– För oss var det betydande att få igång ett samarbete med dem, säger Tobias Hästbacka.

Den nya anläggningen på Fågelberget kommer från start att sysselsätta 2-3 personer på plats. Synergieffekterna som uppstår väntas bli betydligt större.

– Hela poängen är att kunna använda naturresurser så långt det bara går men för att göra det på ett ekonomiskt och hållbart sätt krävs volymer, säger Tobias Hästbacka.

 

LÄS OCKSÅ:

Nordic Green Recycling satsar i egen terminal i Korsholm – Ny österbottnisk aktör inom hållbarhet växer fram

Lämna ett svar