KWH-koncernen gör rekordvinst trots utmanande marknadsförhållanden

Kjell Antus, KWH Group
Kjell Antus.

KWH-koncernen redovisar sitt bästa årsresultat någonsin. ”Fjolåret lyckades helt bra med tanke på omständigheterna”, säger koncernchefen Kjell Antus.

KWH-koncernens nettovinst för 2024 uppgick till drygt 63 miljoner euro. Det är frågan om det enskilt bästa resultatet i koncernens långa historia.

– Mycket av jobbet handlar om att hålla uppe volymerna, vilket som helhet lyckades bra ifjol, trots turbulenta marknadsförhållanden, säger Kjell Antus, koncernchef.

KWH-koncernens omsättning 2024 steg med ungefär 14 miljoner euro till drygt 625 miljoner euro.

Utmaningar och medvind

Förutsättningarna för KWH-koncernen bjöd på många utmaningar men också lite medvind under 2024.

Året började med arbetsmarknadsstrejker som påverkade verksamheten. Utvecklingen stabiliserades under årets andra hälft. Den globala marknaden var ändå fortsatt utmanande, präglad av politisk osäkerhet och strukturella problem i flera europeiska länder.

Under 2024 överraskade USA däremot positivt. Nedgången i inflation tillsammans med därpå följande räntesänkningar bidrog också till att stimulera marknaden som helhet.

Mirka satsar cirkulärt

KWH-koncernen omfattar fyra affärsgrupper som alla på sina egna sätt satsar hårt på hållbarhet. Mirka, som specialiserar sig på slipprodukter, utvecklar sin verksamhet med fokus på cirkulär ekonomi.

Mirka, med hemort i Nykarleby, siktar på att 70 procent av deras produkter ska vara cirkulära eller komposterbara år 2035. Utvecklingen drivs framåt genom två projekt som delvis finansieras av Business Finland och leds av Mirka.

Prevex kör hårt med återvunnen plast

Prevex, som tillverkar vattenlås, har gjort betydande framsteg inom hållbarhet. Företagets vattenlås består nu till 60 procent av återvunnen plast. Det har lett till en 45-procentig minskning av koldioxidutsläppen jämfört med 2018.

Prevex har introducerat plastfria förpackningar till sina kunder och planerar under året att ersätta blyhaltiga metalldelar med teknisk plast.

– Hållbarhet är ett betydande försäljningsargument för Prevex, säger Kjell Antus.

Hållbarhet är ett betydande försäljningsargument för Prevex.

Ny teknologi hjälper KWH Logistics och KWH Freeze

KWH Logistics prioriterar hållbarhet bland annat genom att aktivt arbeta för att minska arbetsolyckor. Vid förnyelse av sin maskinpark, bestående av 600 arbetsmaskiner, lägger affärsområdet stor vikt vid låga utsläpp och eldrift vid inköpsbeslut.

KWH Freeze har tagit ett betydande steg framåt i sitt hållbarhetsarbete genom ett samarbete med Vanda Energi. Det möjliggör att spillvärmen från kylprocesserna hos KWH Freeze kommer att återanvändas för fjärrvärme under det kommande året.

2025 började bra

Kjell Antus bedömer att årets första kvartal fortsatte i ungefär samma takt som fjolåret. Bara under årets första kvartal anställdes över 60 personer till koncernen och dess dotterbolag. För tillfället sysselsätter koncernen som helhet ungefär 2700 anställda.

– Vi fortsätter rekrytera, till exempel på marknadsförings- och försäljningssidan ska vi sätta in nya resurser, säger Kjell Antus.

LÄS OCKSÅ:

KWH 90 år – Den ständiga förändringen – DEL I

Lämna ett svar