Gårds Smak gör satsning på företagsförsäljning – Skräddarsydda julgåvor har utvecklats

Niklas Östman Gårdssmak Gårds Smak Gårds-Smak

Det kan verka tidigt på året för julbestyr men speciellt vid många större företag är det redan nu som man börjar fundera på julgåvor till personal och samarbetspartners. Gårds Smak gör i år en satsning på att kunna erbjuda precis det som företagen efterfrågar.

Gårds Smak är ett österbottniskt företag som levererar lokalproducerad mat hem till dörren. Företaget har verksamhet året runt men brukar få ett tydligt försäljningsuppsving till hösten som sedan kulminerar i julförsäljningen.

– I år gör vi också en speciell satsning på julförsäljning till företag, säger Niklas Östman, styrelseordförande för Gårds Smak.

Gårds Smak Niklas Östman
Niklas Östman.

Gårds Smak har skapat tre olika kassar med varor och recept utvecklade för julsäsongen. I år kan företag också skräddarsy egna julgåvor till personalen, alltså kassar som innehåller precis de varor som efterfrågas.

– En fördel med att välja oss är också att vi kan leverera gåvor dit kundföretaget vill och på utvald tidpunkt, säger Niklas Östman.

Stort utbud

Mjölk Gårdssmak

Gårds Smaks historia startade med att ett par bröder och mjölkbönder från Karvsor i Vörå sökte ett smartare sätt att leverera sin mjölk. Företaget byggde upp logistik och nätverk för förmånliga hemleveranser och började ta med andra producenters varor i samarbetet.

Nu just säljer 34 producenter sina varor via webbplatsen gards-smak.fi. I utbudet ingår cirka 300 olika produkter. Bland storsäljarna finns mycket basvaror, som sallad, rotfrukter och mjölkprodukter.

– För oss är spårbarhet viktigt och att kunderna vet varifrån maten kommer, säger Niklas Östman.

Miljötänk, närproduktion och att producenterna får rättvist betalt är andra värderingar som företaget prioriterar.

Kör hem varor till kunder

Gårds Smak har flera egna bilar och använder även underleverantörer för sina transporter. Bolaget kör nu fortlöpande ut varor rakt hem till kunderna på ett stort område, på den österbottniska kusten från Karleby till Närpes och in mot till exempel Laihela, Storkyro och Lillkyro.

Gårds Smaks egen logistikcentral ligger invid riksåttan på ett fabriksområde i Karvsor. Tankar, planer och visioner på att expandera verksamheten och skapa ett ställe dit kunderna fysiskt kan komma och handla finns i framtidsplanerna.

Flexibel personalstyrka

Niklas Östman, Jonas Östman
För Niklas och Jonas Östman är det viktigt att djuren mår bra.

Gårds Smaks grundarbröders Niklas och Jonas Östmans mjölkgård i Karvsor är också i full gång. Cirka 100 kor levererar mjölk som säljs vidare via den egna webbhandeln.

Gårds Smak lever i symbios med mjölkgården och har därför försökt anställa personal som kan hoppa in där det behövs. Det passar speciellt bra eftersom jordbrukets säsonger är annorlunda och kompletterande.

– Vi har haft tur som har fått tag i duktig personal som har kompetens att arbeta med båda verksamheterna, säger Niklas Östman.

Ny webbshop utvecklas

Gårds Smak håller som bäst på att utveckla sin webbplats. Niklas Östman säger att målet inte bara är en ny design utan att skapa en ny upplevelse och nya funktioner.

– Det ska bli ännu tydligare och enklare att handla, säger Niklas Östman.

Det ska bli ännu tydligare och enklare att handla.

Målsättningen är att den nya webbplatsen lanseras i september. Gårds Smaks webbplats, i skrivande stund den nuvarande och snart den uppdaterade versionen, hittas på gards-smak.fi.

 

LÄS OCKSÅ:

Pohjanmaan ruokamaa kasvaa – Digikartalla jo lähes 90 tilamyymälää

Lämna ett svar