Elinkaariajattelu on Suomessa lapsenkengissä – ”Jos yksikin isku tulee laminaattilasiin, siitä tulee kalliimpi kuin Hammerglassin särkymätön lasi”

Anton Salmi

Anton Salmi myy Suomessa yksinoikeudella Hammerglassin särkymättömiä laseja ja peilejä. Yli kymmenen vuoden kokemuksella Salmi on nähnyt kuinka julkisella ja yksityisellä puolella ei tarpeeksi huomioida tuotteiden elinkaarikustannuksia.

Hammerglass ei ole laajalti tunnettu tuote, mutta syytä ehkä olisi. Hammerglass Finlandin yrittäjä Anton Salmi kertoo, että yhtiön särkymättömät polykarbonaattilasit voivat tulla monessa paikassa halvemmiksi kuin turvalasiksi luokitellut laminaattilasit.

Tämä siitä huolimatta, että Hammerglassin särkymätön lasi on keskimäärin kaksi kertaa kalliimpi kuin laminoitu lasi.

Salmi käyttää esimerkkinä sillan kaiteisiin asennettavia laseja.

– Jos yksikin isku tulee laminaattilasiin, siitä lasista tulee kalliimpi kuin Hammerglassin särkymätön lasi. Rikkoutuneen laminaattilasin jäljet pitää siivota, ostaa uusi lasi ja maksaa sen asennus.

Nykytilanne on se, että monessa kunnassa tai yksityisessä yrityksessä tällaisia huoltokustannuksia ei oteta huomioon, kun kustannuksia lasketaan.

Yrityksemme ei yritä myydä rahan takia, vaan haluamme asiakkaan parasta.

Elinkaariajattelu uupuu

Salmi kertoo, että hankintojen elinkaarikustannuksia aletaan pikkuhiljaa ottaa paremmin huomioon.

– Olemme paremmassa jamassa kuin kymmenen vuotta sitten, mutta hyvin kaukana monesta muusta maasta – varsinkin Ruotsista. Ruotsissa 80 prosenttiin uusista kouluista asennetaan turvalasti. Suomessa tätä ei tapahdu.

Salmi käyttää siltaremonttia esimerkkinä. Sillan käyttöiäksi lasketaan 50-100 vuotta. Samalla periaatteella ei kuitenkaan ole laskettu sillalle asennettujen lasien hintaa. Tavallaan hyväksytään, että niiden rikkoutumisesta voi tulla huoltokustannuksia.

Salmen mielestä toisinkin voisi olla. Hammerglassin tuotteilla elinkaari on ainakin 40 vuotta. Sinä aikana lasi ei muuta väriään ja se kestää kymmeniä ja kymmeniä kertoja puhdistusta tärpätillä.

Monenlaiset tuotteet

Hammerglass valmistaa monenlaisia tuotteita: särkymättömiä laseja, melusuojia, peilejä, räjähdyskestäviä laseja, luodinkestäviä laseja sekä elektroniselta häirinnältä suojaavia laseja.

Salmi kertoo, että eksoottiselta kuulostavia elektroniselta häirinnältä suojaavia laseja voidaan asentaa esimerkiksi puolustusvoimien, ministeriöiden ja erilaisten kriittisten infralaitosten tiloihin. Myös jotkut yksityiset yritykset tarvitsevat erikoisempia turvalasitusratkaisuja, jotta ne voivat suojautua paremmin häirinnältä.

– Juuri kukaan muu ei myy niitä Suomessa. Meidän tuotteet ovat ainoat, jotka on valmistettu Ruotsissa.

Paljon enempää Salmi ei asiasta voikaan puhua, sillä yksityiskohdat ja asiakkaat ovat salaisuuksia.

Monenlaiset palvelut

Salmi tekee Hammerglassissa kaikkea mahdollista. Hän suunnittelee, konsultoi, asentaa, myy, tuottaa verkkosivuille materiaalia ja niin edelleen.

Reilun kymmenen vuoden aikana hän on pyrkinyt luomaan yritykselle maineen luotettavana toimijana. Salmi kertoo, että erikoislasien tapauksessa moni arkkitehti tai infrasuunnittelija ei aina ole perillä millaisia standardeja ja tuotteita markkinoilla on.

Salmi kertoo, että vastikään eräs asiakas halusi lasit, joissa olisi murtosuoja, palosuoja ja luotisuoja. Salmi kertoi asiakkaalle, että kolmea erilaista lasia ei olisi kuitenkaan tarve ostaa, sillä luotisuojalasi kyllä kestää myös murtautumisyritykset.

– Kerroin, että jos jätetään se yksi lasi pois, niin hinta tippuu 200 euroa neliöltä ja paino vähenee merkittävästi. Silloin karmiratkaisuista saadaan kevyempiä.

Salmi siis söi omaa bisnestään, sillä hän olisi myös voinut myydä ne kolme erilaista lasia.

Vuosien varrella yrityksen maine on kiirinyt.

– Saamme enemmän ja enemmän puheluita suunnittelijoilta, jotka kysyvät neuvoa. He tietävät, että kun sanomme jotain, emme valehtele. Asiakkaat tajuavat, että yrityksemme ei yritä myydä rahan takia, vaan haluamme asiakkaan parasta.

Laajaa yhteistyötä

Hammerglass myy laseja ja peilejä niin kiinteistöihin, kulkuvälineisiin kuin infrakohteisiin. Salmi kertoo, että Suomessa hän toimii useiden eri kumppaneiden kanssa.

– Meidän ei tarvitse olla Suomessa iso, sillä teemme paljon yhteistyötä muiden kanssa.

Joskus Hammerglass tekee tarjouksia yhdessä jonkin yrityksen kanssa. Joskus Salmi voi olla tilanteessa, jossa kolme neljästä tarjouskilpailuun osallistuvasta on pyytänyt häneltä tarjoukset lasien toimittamisesta.

Ja vaikka Salmi joskus asentaakin itse laseja, pyrkii hän isommissa tai kauempana olevissa kohteissa tuottamaan asennuspalvelut yhdessä luotettavien kumppaneiden kanssa.

Elinkaariajattelu etenee

Salmi uskoo, että elinkaarikustannus nousee jatkossa kunnissa ja yrityksissä yhä tärkeämmäksi päätöksenteon perusteeksi.

– Kun 1990–2000-luvuilla syntyneet pääsevät päättämään, niin sitten tapahtuu. Heidän ajatusmallinsa on niin erilainen.

Salmen mielestä tästä on jo esimerkkejä. Esimerkiksi Tampereella, Vaasassa ja Helsingissä osataan jo ajatella hankintojen elinkaaria.

Sitten on niitä kuntia, joille Salmi on useita kertoja huomauttanut, että jostain paikasta hajotetaan säännöllisesti lasit. Silti vaihtoa särkymättömään tuotteeseen ei tehdä.

 

LUE MYÖS:

Jenni Parpala: ”Digitalisaatiotakin suurempi muutosvoima: Kestävä kehitys”

Lämna ett svar