Dallas Pizza Palazzo blickar framåt på nya året med jämnmod – ”Vi finns och vi mättar magar”

Veckans restaurang

Vaasa Insider lyfter i en ny artikelserie fram intressanta restauranger. Vasaregionen och Österbotten har så enormt mycket att bjuda på när det gäller mat och upplevelser.

Vaasa Insider lanserar idag en serie artiklar på temat ”veckans restaurang”. Först ut att medverka är Gerbys stolthet – Dallas Pizza Palazzo, en restaurang som förutom sina omtyckta pizzor fungerar som en samlingspunkt och dynamo för stadsdelen Gerby-Västervik.

Minst lika känd som pizzerian är dess innovativa krögare Stefan ”Appla” Asplund som drivit verksamheten i över 30 år.

Att en restaurang lyckas hålla dörrarna öppna så länge genom lågkonjunkturer, pandemi och elkris är en framgång i sig. Men, vad tycker ”Appla” själv är orsaken till restaurangens framgång?

– Kontinuitet. Vi finns till året om och mättar folks magar. Det har gett oss trogna kunder.

Viktigt att ha öppet året om

Det vanliga talesättet inom affärsetablering ”location, location, location” kan i fallet med Dallas ändras till ”öppet, öppet, öppet”.

Asplund tycker inte att kunderna ska behöva hålla reda på öppettider.

– 2 dagar om året håller vi stängt, övriga dagar bakar vi pizza.

50 000 pizzor om året, för att vara exakt. Det är också det ständiga målet. Varken mer eller mindre.

Asplund är inte den som motiveras av tillväxtmål.

– Målsättningar gör mig bara deprimerad. Jag känner mig nöjd när allt snurrar och vi kan fortsätta renovera och investera i kundernas trivsel.

Dallas Pizza Palazzo
Dallas Pizza Palazzo.

Alltid förnyelse på gång

Dagen för intervjun råkar vara Asplunds lediga dag, så jag träffar honom i hans gamla hemgård ett par kilometer från pizzerian. Vi sitter vid ett robust middagsbord på övre våningen; omringade av antika föremål. En uppställd riddarrustning fångar mitt öga.

Stefan "Appla" Asplund
Stefan ”Appla” Asplund

Under oss renoveras det för fulla muggar. Asplund är klädd i byggarbetskläder och håller en take away-mugg med kaffe handen. Han ursäktar att han inte hade något kaffe åt mig. Plötsligt reser han sig och går och hämtar något. En tändare.

Nu brinner ljusen på borden och intervjun kan börja på riktigt.

Jag har en brännande fråga att ställa om internationella pizzadagen som firas den första januari varje år, hur ser den ut på Dallas?

– Det är en helt vanlig söndag, svarar Asplund. Ganska bråttom och bra håll-i-gång.

Han förklarar att helgerna är populära året om, och det är mycket tack vare buffékonceptet. Kunderna uppskattar enkelheten i att det bara är att komma in och äta, med mycket att välja på.

Bäst försäljning har restaurangen på första maj, inte nyår.

Investerar del av vinsten tillbaka till kunderna

Jag undrar om Asplund har några nyårslöften för sig själv eller restaurangens del. Han svarar rappt med ett återkommande nyårslöfte som han sällan håller.

– Ja, att vi inte ska renovera något i år. Men jag är aldrig nöjd så något förändras säkert.

Han börjar sedan räkna upp saker han skulle vilja förnya med Dallas. Det är viktigt att hålla utrymmet fräscht och nytt för kunderna. Den beständiga missnöjdheten är till och med inbakad i priset.

– 50 cent av varje pizza ska gå tillbaka till kunden.

Belysning satsar han lite extra på, dels för att han som utbildad elektriker kan göra arbetet själv. Dels för att det är ett enkelt sätt att ändra karaktären på ett utrymme.

Stefan "Appla" Asplund
Stefan ”Appla” Asplund

Elkrisen inte lika tuff som coronapandemin

Vi kommer osökt in på de höjda elpriserna till följd av elkrisen denna vinter. Asplund förklarar att det är kunderna som betalar mellanskillnaden, med en prishöjning på 20 cent per pizza. På så vis är det en fråga om yttre faktorer som företagen har en chans att hantera.

Coronapandemin däremot, drabbade företagarnas egen ekonomi, säger han.

– Jag tycker att folks vanor är ur balans nuförtiden. Det är synd att folk blivit så passiva och sitter mycket hemma framför TV. Det är en tråkig utveckling som drabbar många företagare.

Ett ganska klart bevis på att kundernas vanor förändrats är ökningen av hämtpizza. Han gissar att antalet kunder som köper take away-pizza på Dallas ökat med 150 % i och med coronan.

Pizzor utöver det vanliga säljer bäst

På Dallas Pizza Palazzo finns ett brett utbud av pizzor. Det är handgjorda produkter vilket betyder att varje pizza är unik. Kunderna ser hur pizzorna bakas på plats, och har förståelse för att de kan finnas variationer i kvaliteten.

Dallas Pizza Palazzo
Dallas Pizza Palazzo

Bästsäljaren ”Dr. Sweden” hör till specialpizzorna med den speciella smakkombinationen kebab, soltorkad tomat och bearnaisesås.

Inspirationen till pizzan kom från en före detta anställd som numera är läkare och bosatt i Uppsala. Hon berättade att denna combo var het på pizzor i grannlandet i väst och tyckte Dallas borde införa den på menyn.

Sagt och gjort.

– Vi for till matbutiken i byn och köpte ingredienserna som behövdes, säger Asplund. Resten är historia.

På frågan om vilken som är hans egen favoritpizza säger han att det beror på dagen. Men en slize av Diablo kan han nog unna sig varje dag. Pizzan i fråga kommer i flera olika varianter med chilisås, ananas och jalapeño som gemensam nämnare.

Tar kriser med jämnmod

Asplund är son till en bonde och har beskrivit sig själv som en typisk Österbottning. Hans jämnmod kring företagandets upp-och nedgångar för tankarna till mentaliteten som präglar den österbottniska landsbygden. Att ”måra å på”.

– Jag börjar om från början varje måndag, säger han.

Stabilitet byggs över tid, och kanske är det ändå denna seghet; att göra något långsamt och mödosamt i all maklighet, som står sig längst i en föränderlig värld. Även för en pizzarestaurang.

Dallas Pizza Palazzo
Dallas Pizza Palazzo

Personalen högt uppskattad

Asplund berättar att det är firmafest på gång i företaget. 15 personer står på lönelistan, med ett par som jobbar heltid och resten inhoppare. Han pratar varmt om sin personal, som han betraktar som vänner.

– De är bra, intelligenta människor. Det ger mig mycket att lära känna dem.

Han skrattar och tillägger att han har ett gott öga för att anställa bra människor. Ingen av dem brukar protestera när han säger det.

På frågan hur det känns att vara arbetsgivare svarar han:

– Skitbra! Jag kan inte föreställa mig ett Dallas utan personalen.

På väg hem från intervjun frågar jag mig själv om man kan tänka sig ett Vasa, och framför allt ett Gerby, utan Dallas Pizza Palazzo.

 

LÄS OCKSÅ:

Så tacklar österbottniska företag coronakrisen – Dallas Pizza Palazzo renoverar och bygger om

Lämna ett svar